صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۱ اَمرداد ۱۴۰۰ / ۰۱:۲۶
کد خبر: 5360
گزارشگر: 213
۱۳۸۸
۰
۰
۳
درباره حذف والیبال ایران از المپیک توکیو

چرا «امید» والیبال ایران در المپیک ناکام ماند؟

چرا «امید» والیبال ایران در المپیک ناکام ماند؟
حذف زودهنگام والیبال ایران از المپیک، جدایی احتمالی آلکنو و خداحافظی احتمالی سعید معروف؛ قرار نبود المپیک با این خبرها برای والیبال ایران تمام شود و والیبال تنها امید کاروان ایران برای رسیدن به مدال تیمی بود.

به گزارش آسیانیوز، حذف زودهنگام والیبال ایران از المپیک، جدایی احتمالی آلکنو و خداحافظی احتمالی سعید معروف. قرار نبود المپیک با این خبرها برای والیبال ایران تمام شود. والیبال تنها امید کاروان ایران برای رسیدن به مدال تیمی بود، اما این امید بسیار زودتر از آنچه پنداشته می‌شد، بر باد رفت.

جدایی سعید معروف از والیبال/المپیک توکیو

شکست مقابل ژاپن در توکیو، آن هم در ست پنجم و با اختلاف امتیاز ناچیز، چندان عجیب نیست، اما تیم ملی والیبال ایران پیش از بازی آخرش در المپیک، فرصت صعود آسان را از دست داده بود. ایران با پیروزی مقابل لهستان و ونزوئلا موقعیت خوبی داشت، اما دو شکست مقابل کانادا و ایتالیا، فقط بخت صعود به عنوان تیم سوم را باقی گذاشت که ژاپن با پیروزی ۳-۲ کار والیبال ایران در توکیو را تمام کرد.

فدراسیون والیبال ایران از رسیدن تیم ملی به سکوی المپیک حرف می‌زد، اما حذف از دور مقدماتی پایان داستان این تیم در توکیو شد. البته تیم ملی والیبال همه چیز را برای ناکامی در المپیک آماده کرده بود. در لیگ ملت‌های ۲۰۲۱، با آن شکست‌های پی‌در‌پی قابل پیش‌بینی بود که المپیک هم برای والیبال ایران عرصه موفقیت شگفت‌انگیزی نباشد و این تیم برای پیروزی آماده نشده است.

ولادیمیر آلکنو در مدت کوتاه همکاری‌اش با تیم ملی ایران نتوانست تیمی بسازد که مطابق ادعاهای مطرح‌شده از سوی فدراسیون والیبال باشد، اما او با چهره‌های جوان تیمش امیدواری‌ تازه‌ای برای والیبال ایران ساخت. با این همه، ترکیب این چهره‌های جوان و بازیکنان باتجربه‌ای مثل سعید معروف، منجر به ساختن مجموعه‌ای موفق نشد، چون فرصت برای تشکیل آن کوتاه بود.

قرار بود سال ۲۰۲۱ برای والیبال ایران موقعیت درخشش در لیگ ملت‌ها و المپیک باشد. اما هر دو فرصت از دست رفت و والیبال ایران با واقعیت‌های تلخی درباره خود مواجه شد.

ناکامی ورزشکاران ایرانی در روز دوم رقابت‌های المپیک توکیو
پس از حذف والیبال ایران، رضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک ایران، از «غیرت» در چهره محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال، گفت تا مبادا برای دفاع از داورزنی در مقابل انتقادات دیر شود: «احساس غیرت را در داورزنی و همکارانش دیدم. آن‌ها با شهامت ایستادند و مقاومت کردند و دیدم که چگونه تیم قدرتمند لهستان را شکست دادند. مقابل ژاپن هم بازی بسیار نزدیکی بود و باید بپذیریم که والیبال ایران در مسیر رشد و توسعه قرار دارد.»

در هر رشته ورزشی از کاروان ورزش ایران که ناکامی رقم می‌خورد، ادعای قرار داشتن «در مسیر رشد و توسعه» کلیدواژه‌های مدیران است.

هنوز کسی نمی‌داند که ولادیمیر آلکنو کارش را در تیم ملی والیبال ایران ادامه می‌دهد یا نه. او در روزهای آغازین حضورش در ایران گفته بود که می‌خواهد بعد از المپیک توکیو، دورانی را فارغ از مربیگری، استراحت کند. شاید هنوز چنین تصمیمی داشته باشد و کارش را در ایران ترک کند. اما فدراسیون والیبال هم برنامه‌ای برای همکاری با آلکنو بعد از المپیک اعلام نکرده است.

داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال ایران، پس از حذف ایران در توکیو درباره آلکنو گفت: «آقای آلکنو یکی از بهترین مربیان دنیاست، این‌که بخواهیم توانمندی ایشان را زیرسوال ببریم، بی‌انصافی است.»

اما انتقادات از آلکنو از سوی مجریان تلویزیونی صدا و سیمای ایران و مربیان ایرانی والیبال شدت گرفته است؛ همان رفتاری که ایگور کولاکوویچ را از تیم ملی والیبال دور کرد.

مصطفی کارخانه، از مربیان ایرانی والیبال، درباره سرمربی تیم ملی والیبال می‌گوید: «آلکنو جایی که باید، نتوانست به پیروزی ما کمک کند. او چون پیش از این المپیک را از نزدیک لمس کرده بود توسط ایران به خدمت گرفته شد، اما در لحظات حساس نتوانست به داد ما برسد. ما آلکنو را به ایران آوردیم تا بهتر شویم. اما شما ببینید، قبل از آمدن او به اینجا ما در رده‌بندی جهانی هشتم بودیم، اما حالا دوازدهم هستیم و نمی‌دانم که بعد از این عملکرد در المپیک پایین‌تر هم خواهیم آمد یا خیر. او نتوانست هیچ کمکی به والیبال ما بکند. ما در حالی او را به ایران آوردیم که در دو سال گذشته هیچ تیم بزرگی را هدایت نکرده بود.»

گرچه آلکنو نتایج ناامیدکننده‌ای با تیم ملی ایران گرفت، اما او مربی پرافتخاری از روسیه است و تیم ملی والیبال کشورش را به مدال طلای المپیک ۲۰۱۲ لندن رسانده است.

آلکنو، سرمربی تیم ملی والیبال ایران، بعد از حذف تیمش در المپیک فقط چند جمله در دفاع از بازیکنانش گفت: «هیچ‌کس فکر این نتیجه را نمی‌کرد و کسی هم این نتیجه را نمی‌خواست. خواهش می‌کنم بازیکنانم را مورد غضب قرار ندهید. آن‌ها هر چه در توان داشتند انجام دادند و تمام تلاش خود را به‌کار گرفتند تا بهترین نتیجه را کسب کنند.»

از اردوی تیم ملی خبر رسیده است که سعید معروف، بازیکنی که ساختن پاس‌کاری چون او برای والیبال ایران به آرزو می‌ماند، قصد خداحافظی از تیم ملی دارد. خداحافظی او تغییر بزرگی در سبک و شیوه بازی تیم ملی والیبال پدید می‌آورد و تیم ملی بدون معروف در واقع وارد یک تغییر چهره و تغییر نسل می‌شود. اشک‌های او پس از حذف ایران، از تصاویر غم‌انگیز کاروان ایران در المپیک توکیو بود./

https://www.asianews.ir/u/3au
اخبار مرتبط
عدم پخش رقابت فرزانه فصیحی، رکورددار دوی سرعت ایران، در المپیک توکیو از سوی رسانه ملی منجر به انتقادات فراوان در شبکه‌های اجتماعی شده است.
نازنین ملایی درباره دیداری که با توماس باخ رییس کمیته بین‌المللی المپیک داشت، گفت: پس از پایان مسابقه آقای باخ ایشان ابراز خوشحالی کردند از اینکه برای اولین‌ بار قایقرانی غیر از کشور چین در آسیا به فینال می‌رسد.
نازنین ملایی، ملی پوش قایقرانی کشورمان گفت: رقابت امروز به معنای واقعی رقابت مرگ بود، نفراتی در گروهم قرار داشتند که فردا باید در فینال A رقابت کنند و به طور حتم مدال طلا و نقره را کسب خواهند کرد؛ این در حالی است که در پنجمین روز از بازی های المپیک 2020 توکیو کاروان ایران فقط در تیراندازی نماینده دارد.
سعید مولایی، جودوکار ایرانی که پناهنده کشور مغولستان است در اقدامی مدال نقره المپیک توکیو خود را به مردم اسراییل تقدیم کرد.
ناهید کیانی، تکواندوکار و نماینده ایران در المپیک توکیو بعد از شکست مقابل کیمیا علیزاده، تکواندور کار و قهرمان المپیک ایرانی که با پرچم پناهندگان در المپیک توکیو شرکت کرد، درباره رقابتش در اینستاگرام متنی نوشت.
ثریا آقایی، بدمینتون باز عضو تیم زنان ایران، در اولین بازی مرحله گروهی بازی‌های المپیک توکیو به مصاف فاطیما عبدالرزاق از مالدیو رفت و توانست در دو ست پیاپی با نتیجه ۲ بر صفر مسابقه را به سود خود به پایان رساند.
گزارشگری تلویزیون برای رقابت کیانی و علیزاده برای زیرسؤال‌بردن کیمیا علیزاده تهیه و طراحی شده بود و تلاش کارشناسان بر این قرار گرفت تا چهره‌ای زشت از کیمیا علیزاده، دختری که تنها مدال تاریخ المپیک را برای ایران گرفته، به تصویر بکشد.
همراه با از دست رفتن مدال برای کیمیا علیزاده و شکست ناهید کیانی، مربی تیم ملی تکواندوی زنان ایران درباره رویارویی ها در المپیک توکیو اظهار نظرهایی متفاوت داشت و گفت: نمی توانم به طور صد در صد بگویم اما فکر می‌کنم کمیته بین المللی المپیک می خواست که حتما این دیدار برگزار شود.
کیمیا علیزاده پس از سه پیروزی پیاپی، در برابر حریف روسی متوقف شد و از راه‌یابی به مرحله نهایی بازماند، ولی برای به دست آوردن مدال برنز به میدان خواهد رفت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید