صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۱ اَمرداد ۱۴۰۰ / ۱۶:۱۷
کد خبر: 5363
گزارشگر: 213
۱۰۶۸
۰
۰
۳
فاجعه مرگبار کرونایی و نبود واکسن و دارو در راه است

آیا واکسن ایرانی از مرگ و میر پیشگیری می کند؟!/علت مبهم مرگ روزانه ۸۰۰ بیمار کرونایی

آیا واکسن ایرانی از مرگ و میر پیشگیری می کند؟!/علت مبهم مرگ روزانه ۸۰۰ بیمار کرونایی
در حالی که اثرات نهایی واکسن های تزریق شده؛ به اصطلاح چه سینوفارم چینی و چه واکسن اسپوتنیک روسی یا واکسن برکت، به جمعیت وسیعی از سالمندان و میانسالان هنوز مشخص یا اعلام نشده است، گفته می شود پر شدن تخت‌های بیمارستانی و کمبود امکانات درمانی و دارو، از جمله کمبود شدید سرم تزریقی و آب مقطر، همزمان با بروز موج پنجم شیوع کرونا موجب افزایش مرگ مبتلایان شده است و تا روزهای آینده مرگ و میرهای روزانه به بیش از ۸۰۰ نفر می رسد.

به گزارش آسیانیوز، پر شدن تخت‌های بیمارستانی و کمبود امکانات درمانی و دارو، از جمله کمبود شدید سرم تزریقی و آب مقطر، همزمان با بروز موج پنجم شیوع کرونا موجب افزایش مرگ مبتلایان شده است.

بر اساس گزارش‌های متعدد مردمی دررسانه‌های اجتماعی، خانواده‌ها برای تهیه برخی داروهای اصلی مانند رمدسیویر و همچنین سرم در داروخانه‌ها سرگردانند و عملا این داروهاکمیاب‌اند.ادر این حال، حیدر محمدی، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، روز دوشنبه ۱۱ مرداد دو عامل گرمای هوا و نیاز برخی افراد که دچار کم‌آبی بدن شده‌اند به سرم و همچنین مصرف مربوط به بیماران مبتلا به کرونا را از دلایل کمبود سرم در کشور دانست. او اضافه کرد که در این شرایط، خط تولید یکی از شرکت‌های تولید سرم در ایران، به دلیل آنچه «بازسازی خطوط تولید» اعلام شده، متوقف شده است.

ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، نیز شامگاه یکشنبه در یک برنامه زنده تلویزیونی «مشکل کمبود سرم» را تایید کرد و قول داد «به زودی» حل شود.

قطعی برق عامل کاهش تولید سرم
اما برخلاف اظهارات این مقام دولتی، برخی داروخانه‌ها علت کمبود سرم را «قطع برق کارخانه‌ها و افزایش سرعت همه‌گیری ویروس کرونا» می‌دانند.

یک داروخانه‌دار در تهران به «تجارت نیوز» گفت: «مگر جنگ است که سرم نیست؟ سرم مدت‌هاست که کمیاب شده و این روزها مریض‌های کرونایی نیاز شدیدی به سرم دارند اما در تولید درجا می‌زنیم.»

او تاکید کرد: «تولید سرم پیچیده‌ نیست. سرم آب نمک است اما در تولید این دارو هم مشکل داریم.»

هادی ابوی، رییس انجمن‌ صنفی کارکنان داروخانه‌های سراسر کشور، روز دوشنبه با تایید کمبود سرم در داروخانه‌ها گفت: «با شیوع موج پنجم کرونا تقاضا برای سرم زیاد شد و توزیع سرم برای داروخانه‌ها سهمیه‌بندی شد.»

ابوی ادامه داد: «سرم نه تنها در تهران کمیاب شده است بلکه در سایر شهرها از جمله مشهد هم این مشکل وجود دارد.» او با تاکید بر این که سرم مثل قرص‌های مسکن نیست که مردم مصرف «خودسرانه» داشته باشند، علت اصلی کمبود آن را «بی‌تدبیری مسئولان» دانست.

اضافه شدن روزانه ۴۰ هزار نفر به نیازمندان سرم
محمدرضا دری، دبیر انجمن داروسازان تهران نیز ضمن تایید کمبود سرم‌های تزریقی، به خبرگزاری تسنیم گفته است: «در حال حاضر و در پیک جدید بیماری کرونا روزانه حدود ۴۰ هزار نفر به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند.»

او مدیریت بحران از سوی دولت را زیر سوال برد و گفت: «باید انبارهایی برای زمان بحران داشته باشیم تا در روزهای کرونا، بیماران نسبت به کمبود داروها نگرانی نداشته باشند.»

روز جمعه هشتم مرداد، نازی ناصری مسئول روابط عمومی انجمن داروسازان استان خراسان رضوی گفته بود: «اولین مشکل ما این است که بسیاری از داروهای عادی مانند فاموتیدین و مونته لوکاست که برای درمان کرونا تجویز می‌شود اکنون در سطح شهر مشهد با کمبود مواجه شده و متاسفانه حتی سرم‌ها هم سهمیه‌بندی شده‌اند. داروی فاویپیراویر هم که یکی از داروهای پرمصرف است سهمیه‌بندی شده است.»

تجارت‌نیوز به نقل از داروخانه‌دارها نوشت که «ماهانه به هر داروخانه ۱۲ یا ۲۴ عدد سرم داده می‌شود. این در حالی است که تجویز پزشکان در دفترچه بیمار بین چهار یا پنج سرم است.»

اشباع بیمارستان‌ها و احتمال مرگ روزانه تا ۸۰۰ بیمار
علاوه بر کمبود شدید داروها و سرم، ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در اغلب مناطق ایران نیز تکمیل شده است. نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران، گفته است: «در هفته‌های اخیر بیماران بدحالی بوده‌اند که برای بستری‌شدن بلاتکلیفند؛ چون ظرفیت بستری تقریبا در اکثر مراکز درمانی تهران تکمیل است.»

مهرزاد لطفی، رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز اعلام کرد که ظرفیت ۹۶ درصد بخش‌های بستری بیماران کووید۱۹ در بیمارستان‌های استان فارس تکمیل شده است.

در چنین شرایطی، معاون کل وزارت بهداشت ایران پیش‌بینی کرده که تا یک ماه و نیم آینده آمار رسمی تعداد روزانه مرگ بر اثر کرونا به ۶۰۰ و حتی ۸۰۰ نفر خواهد رسید.

این در حالی است که زمزمه هایی مبنی بر مرگ و میر واکسینه شدگان بعد از دریافت واکسن برکت از سوی برخی رسانه های غیر رسمی و گزارش های میدانی شنیده می شود و در این حال تا اکنون دلایل جان باختن بیماران کمبود دارو نقص تجهیزات پزشکی و واکسینه نشدن به موقع نیز از سوی رسانه ها مطرح شده است.

 همچنین در گزارش آسیانیوز که در 7 دیماه 1399 منتشر شده است، داروسازان ایرانی مراتب اعتراض و هشدارهایی را نسبت به سازمان غذا و دارو درباره تولید واکسن ایرانی اعلام کرده اند..

گرهی از داروسازان ایران در نامه‌ای به رییس سازمان غذا و دارو، مطالعات بالینی در ایران برای تولید واکسن کرونا را «در حد یک شوخی» خواندند و نوشتند: «با کدام جرات ادعای تولید چنین واکسنی را داریم؟»در این نامه با اشاره به شروع واکسیناسیون ضد کرونا در بسیاری کشورها، از «بی‌برنامگی وحشتناک» در تامین واکسن کرونا در ایران انتقاد شده است.۱۶۷ داروساز ایران در نامه‌ای به محمدرضا شانه‌ساز، رییس سازمان غذا و دارو، مطالعات بالینی در ایران برای تولید واکسن کرونا را «در حد یک شوخی» خواندند و نوشتند: «با کدام جرات ادعای تولید چنین واکسنی را داریم؟»

در این نامه با اشاره به شروع واکسیناسیون ضد کرونا در بسیاری کشورها، از «بی‌برنامگی وحشتناک» در تامین واکسن کرونا در ایران انتقاد شده است.

نویسندگان این نامه از سازمان غذا و داروی ایران خواسته‌اند که «به موقع، و نه بعد از مرگ سهراب» نسبت به خرید و واردات واکسن کرونا اقدام کند.

این داروسازان همچنین از اینکه افراد با تخصص‌های غیردارویی، نظر تخصصی دارویی می‌دهند انتقاد کرده و برخی موضوعات مطرح شده در رسانه‌های داخل ایران درباره تولید واکسن داخلی کرونا را «توهین به شعور علمی داروسازان و صرفا بهانه‌ای برای عدم تامین واکسن» توصیف کردند.

مقام‌های وزارت بهداشت ایران گفته‌اند شرایط ویژه نگهداری واکسن فایزر در دمای منفی هفتاد درجه یکی از دلایل نخریدن این واکسن از سوی ایران است.

با این حال در نامه داروسازان آمده که «خرید چند deep freezer که تا دمای ۹۰- درجه سانتی گراد را تامین می‌کند» کار دشواری نیست.

آنان با بیان این که شرکت فایزر از ابتدای به ثمر رسیدن تحقیقاتش درباره واکسن کرونا نیاز به این گونه تجهیزات را اعلام کرده بود، افزوده‌اند: «ضمنا فایزر انتقال با یخچال معمولی به مدت ۵-۶ روز را تایید کرد.»

این داروسازان شعار «تولید ملی واکسن» را نیز موجب شگفتی خواندند و نوشتند: «چرا اجازه بدهیم تولید یک محصول این‌قدر تخصصی را ساده جلوه دهند؟ ما که قابلیت خرید چند فریزر برای انتقال و نگهداری واکسن را نداریم، تجهیزات تولید واکسن آن هم برای ۸۰ میلیون نفر را داریم؟»

این ۱۶۷ داروساز ایرانی با اشاره به این که «داروهای معمولی‌تر از جمله ناپروکسن، ویتامین سی تزریقی، انسولین و...به عنوان کمبود در لیست داروهایمان است»، اضافه کردند در حالت خوشبینانه «سال دیگر همین موقع شاید چند میلیون واکسن داشته باشیم.»

در این نامه همچنین آمده مقام‌های جمهوری اسلامی در حالی از تولید واکسن سخن می‌گویند که «در تامین حقوق کادر درمان وامانده‌اند» و «هنوز فاویپیراویر و رمدسیویر کافی تولید نشده و ملت قاچاق می‌خرند!»

در پایان این نامه نیز تاکید شده است: «کرونا آنفلوانزا نیست و شوخی ندارد، دارو ندارد. برای آنفلوانزا حداقل تامی فلو قاچاق وجود دارد. برای کرونا چه چیزی داریم؟»

همچنین در همان ایام درخواست‌ها از دولت جمهوری اسلامی ایران برای خرید واکسن کرونا افزایش یافته و کارزار «#واکسن_بخرید» طی یک هفته دو بار به ترند اول توییتر در ایران تبدیل شد.

اما عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا، شامگاه شنبه در واکنش به این درخواست‌ها گفت این کارزار یک فضاسازی مجازی است که سه‌چهارم آن از خارج حمایت و مطرح می‌شود.

برخی مسوولان در همان تاریخ درباره خرید واکسن کرونا اظهارنظرهای متناقضی را مطرح می کردند. در حالی که رییس جمعیت هلال احمر ایران از خرید یک میلیون دوز واکسن چینی خبر داد و رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوییس خرید یا کیفیت هرگونه واکسن از چین و روسیه را رد کرد.

آمارهای رسمی جان باختگان کرونا تا روز 7 دی ماه سال گذشته ۵۴ هزار و ۶۹۳ نفر بود که به گفته مقام‌های دولتی این رقم فقط بخشی از آمار واقعی جان‌باختگان کرونا در ایران به شمار می آمد.

در هر حال غیر از توجه به نگاه علمی در این گزارش نسبت به عدم توانایی ساخت واکسن موثر در ایران، اثرات نهایی واکسن های تزریق شده؛ به اصطلاح چه سینوفارم چینی و چه واکسن اسپوتنیک روسی یا برکت، به جمعیت وسیعی از سالمندان و میانسالان هنوز مشخص نیست و باید ببینیم آمار بالای مرگ و میر کرونا غیر از کاستی های بی شمار تجهیزات پزشکی در ایران آیا به واکسن هایی گه تا کنون در ایران به اقشاری از مردم تزریق شده است نیز مرتبط است، یا خیر؟ در حالی که ایران همچنان از واردات واکسن معتبر فایزر یا مدرنا محروم است؛ همزمان بسیاری از کشورها با خرید واکسن معتبر، در حال انجام مراحل واکسیناسیون با فایزر در فاز سوم هستند!

https://www.asianews.ir/u/3ax
اخبار مرتبط
مقام فدرال آمریکا گقت: دلتا یک تهدید بسیار جدی است که هم‌اکنون نیاز به اقدام فوری دارد؛ در حالی که افراد واکسینه شده با عفونت‌های به‌اصطلاح پیش رونده نوع دلتا به اندازه افراد واکسینه نشده مبتلا می شوند و ویروس را در بینی و حلق خود حمل می‌کنند.
در ایام تزریق واکسن کرونا باید از مصرف غذاهای سنگین و چرب، فرآوری شده و تنقلات شور خودداری و رژیم غذائی حاوی میوه های خاص و پتاسیم گنجانده شود.
سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در کلاب هاوس اعلام کرد تا چند هفته دیگر و تا دوم مرداد حدود سه میلیون آسترازنکا و یک و نیم میلیون سینوفارم به دستمان می رسد و در مجموع ۸.۵ میلیون نفر واکسینه می‌شود.
مصرف مایعات مناسب و از جمله آبمیوه ها به میران کافی؛ نه تنها سبب عملکرد بهتر بدن در شرایط واکسیناسیون می شود، بلکه از افت فشار خون در افرادی که معمولا ترس از آمپول و یا واکسن دارند نیز جلوگیری می کند.
تزریق سومین دوز واکسن، گامی کمکی برای تقویت ضریب ایمنی تلقی می‌شود و ادارات درمانی و دارویی آمریکا آن را ضروری نمی‌دانند و این دوز برای اغلب گروه‌ها مفید خواهد بود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید