صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۱ اَمرداد ۱۴۰۰ / ۲۱:۰۱
کد خبر: 5367
گزارشگر: 213
۹۹۱
۰
۰
۳
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

صنعت بسته بندی ایران «نمی تواند» با جهان رقابت کند

صنعت بسته بندی ایران «نمی تواند» با جهان رقابت کند
بسته بندی مواد غذایی ایران برای رقابت و حضور در بازارهای جهانی ضعیف است؛ بسیاری از واحدهای تولیدی با تجهیزات فرسوده و قدیمی فعالیت می کنند و زعفران ایرانی به صورت فله ای به اسپانیا صادر و در این کشور با بسته بندی مناسب و با نام اسپانیا وارد بازارهای جهانی می شود.
بسته بندی یکی از مؤلفه های مهم برای صادرات محصول محسوب می شود. سرمایه گذاری هر چه بیشتر در صنعت بسته بندی و بهبود بسته بندی کالاها مطابق با آخرین دستاوردهای روز دنیا به ویژه در جهت بهبود و گسترش صادرات می تواند از عوامل تأثیر گذار در رشد صنعت و تولید کشور باشد .

در حال حاضر بسته بندی مواد غذایی ایران برای رقابت و حضور در بازارهای جهانی ضعیف است .بسیاری از واحدهای تولیدی با تجهیزات فرسوده و قدیمی فعالیت می کنند . به عنوان مثال زعفران ایرانی به صورت فله ای به اسپانیا صادر و در این کشور با بسته بندی مناسب و با نام اسپانیا وارد بازارهای جهانی می شود . باید بپذیریم که صنایع غذایی ایران برای حضور و جایگاه مناسب در بازارهای بین المللی نیاز مبرم به استفاده از تکنولوژی روز دنیا و ارتقاء سطح کیفیت و بسته بندی و بهره گیری از تجهیزات مدرن و به روز دارد و این مهم قطعاً نیاز به تزریق نقدینگی مناسب به این بخش دارد .

بسته بندی ما هنوز به خودکفایی کامل نرسیده و ما چاره ای جز واردات بسیاری از مواد اولیه بسته بندی خود نداریم . تمام این موارد قطعاً متأثر از نوسانات نرخ ارز خواهد بود و افزایش نرخ ارز به شدت تولیدکنندگان را تحت فشار قرار می دهد.

متاسفانه در دوره تحریم دستگاه های بسته بندی چینی وارد کشور شد که طول عمر کم و کیفیت پایین داشتند و بزودی مستهلک می شوند. اگر تولیدکنندگان داخلی برخی دستگاه های بسته بندی نوین را مونتاژ یا تولید کنند
هزینه های تولید صنعت به شدت کاهش می یابد. به علاوه در صورت حمایت بانک ها، صنعت غذای ایران با بکارگیری دستگاه ها و فناوری نوین در بسته بندی، توان بیشتری در رقابت با کشورهای اروپایی و آمریکایی خواهد داشت.

با رشد و گسترش وسایل ارتباط جمعی و افزایش ارتباط مردم با اقصی نقاط جهان نیاز و توقع افراد جامعه از یک محصول با بسته بندی جذاب و مطلوب و با کیفیت افزایش یافته است. قطعا صنایع غذایی کشور برای حضور موفق در بازارهای جهانی و رقابت با برندهای بزرگ ناگزیر به رشد و پیشرفت در صنعت بسته بندی مطابق با استانداردهای جهانی است و باید توسعه فناورانه بسته بندی در دستور کار جدی تمامی برندها قرار گیرد. ضمن اینکه بازار رقابتی داخل نیز تولیدکنندگان را ترغیب به رشد و نوآوری در بسته بندی می کند و این به نوعی احترام به خواست و رشد دانش و کیفیت زندگی مردم است.
[17:11, 8/2/2021] Pari: مرسی
https://www.asianews.ir/u/3b0
اخبار مرتبط
بسیاری روستاییان و کشاورزان عزیز محصولات سالم ارگانیک و ارزشمندی تولید می کنند که باید با حمایت هر چه بیشتر وزارت کشاورزی و مسئولان از عرضه سنتی به فاز صنعتی و بسته بندی با تجهیزات و ماشین الات مدرن وارد شوند.
حمایت از تولید داخلی و توجه به صنعتگران ایرانی از مهم ترین عوامل برای ایجاد اشتغال پایدار و افزایش بهره وری داخلی است.
وقتی در نقطه ای از کشور مردم آب ندارند یا در بسیاری از شهرها هوای سالم ندارند؛ دیگر هموطنان از جان و مال خود برای هموطن دردکشیده دریغ نمی کنند.
ایران کشوی است با منابع طبیعی و زیست محیطی کم نظیر در جهان که گنجینه ای عظیم از آب و هوایی چهارفصل و خاکی حاصلخیز، طبیعتی اسرارآمیز و حیات وحشی کم نظیر در خود نهفته دارد و حفظ این گنجینه ارزشمند رسالتی است که بر دوش تک تک ماست.
لوازم‌التحریر یک حوزه استراتژیک و جدی است که بر زندگی و شکل گیری شخصیت کودکانمان تاثیر دارد و بدیهی است مردم زمانی به سمت مصرف کالاهای ایرانی از جمله لوازم التحریر و نوشت افزار ایرانی خواهند رفت که این کالاها تمام شاخص های قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی را داشته باشد.
دانشگاه کار آفرین یکی از مطالبات اصلی مردم و خدمات گیرندگان در جامعه است، در سال‌های اخیر دانشگاه‌های کشاورزی و فنی و حرفه‌ای تا حدودی گام‌های در این زمینه برداشته‌اند؛ اما با واقعیت‌ها و نیازمندی‌های واقعی جامعه فاصله دارند.
حضور موفق در تجارت جهانی به تجارت الکترونیکی و نظام توزیع الکترونیکی فراگیر نیازمند است و در این راستا باید نظام واسطه‌گری را از جریان توزیع حذف کنیم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید