صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۳ اَمرداد ۱۴۰۰ / ۰۹:۵۵
کد خبر: 5384
گزارشگر: 213
۷۰۱
۰
۰
۵
نامه سه کشور اروپایی به شورای امنیت

انگلستان علیه ایران شکایت کرد

انگلستان علیه ایران شکایت کرد
بریتانیا، رومانی و لیبریا در نامه شکایت به شورای امنیت نوشتند: حمله به کشتی اسراییلی باعث اختلال و ایجاد خطر برای امنیت و ایمنی کشتیرانی بین‌المللی شد و نقض آشکار قوانین بین المللی است؛ این در حالی است که نیروی دریایی بریتانیا از احتمال «ربوده شدن» یک کشتی دیگر نیز با پرچم پاناما در خلیج عمان خبر داده است.

به گزارش آسیانیوز، بریتانیا، رومانی و لیبریا روز سه شنبه ۱۲ مردادماه در نامه‌ای به شورای امنیت گفته‌اند، به احتمال زیاد ایران با استفاده از پهپاد به نفتکش «مرسر استریت»، تحت مدیریت یک شرکت اسرائیلی، در آب‌های دریای عمان، حمله کرده است.

در همین حال اسرائیل نیز خواستار اقدام شورای امنیت در قبال ایران شده است.

در حمله به نفتکش «مرسر استریت» در پنجشنبه گذشته دو خدمه آن که شهروند بریتانیا و رومانی بودند کشته شدند. این کشتی تحت مدیریت شرکت اسرائیلی زودیاک است و با پرچم لیبریا تردد می‌کند اما مالک اصلی آن یک ژاپنی است.

در نامه این سه کشور به شورای امنیت که رویترز می‌گوید نسخه‌ای از آن را رویت کرده، آمده است، این حمله باعث اختلال و ایجاد خطر برای امنیت و ایمنی کشتیرانی بین‌المللی شد و نقض آشکار قوانین بین المللی است. بریتانیا، رومانی و لیبریا تاکید کرده‌اند، این اقدام (حمله) باید توسط جامعه بین المللی محکوم شود.

ایران هرگونه دخالت و دست داشتن در حمله به نفتکش «مرسر استریت» را تکذیب کرده است.

دپیلما‌ت‌ها به رویترز گفته‌ و ادعا کرده اند، بریتانیا انتظار دارد که شورای امنیت سازمان ملل در روزهای آینده و در یک نشست پشت درهای بسته به موضوع حمله به نفتکش «مرسر استریت» بپردازد.

این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل همچنین تصادفاً قرار است در نشست عمومی در روز دوشنبه آینده به ریاست نارندرا مودی، نخست وزیر هند، مساله امنیت دریایی مورد بررسی قرار دهد. هند در ماه اوت ریاست دوره‌ای شورای امنیت را به عهده دارد.

این سه کشور در نامه خود به شورای امنیت تصریح کرده‌اند، بریتانیا، رومانی و لیبریا به همراه شرکای منطقه‌ای و بین المللی در حال بررسی دقیق این حمله هستند و به زودی آخرین اطلاعات را در اختیار این شورا قرار می‌دهند.

آمریکا و بریتانیا روز یکشنبه مدعی شدند که به همراه متحدان خود به این حمله «پاسخ مشترک» داده خواهد شد.

گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل هم روز سه شنبه از شورای امنیت خواست حمله به مرسر استریت را محکوم و ایران را تحریم کند.

سفیر اسرائیل در نامه‌ای به رئیس دوره ای شورای امنیت با اتهام به ایران گفته است، شورای امنیت نباید در مقابل چنین نقض‌هایی از سوی ایران یا سازمان‌های تروریستی در سراسر منطقه که به عنوان نمایندگان (ایران) عمل می‌کنند، ساکت بنشیند.

در همین حال، رسانه‌های اسرائیل هم گزارش دادند، قرار است یائیر لاپید، وزیر امور خارجه و بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل روز چهارشنبه نشستی با سفیران کشورهای عضو شورای امنیت در اسرائیل برگزار خواهند کرد.

طبق این گزارش‌ها قرار است در این نشست شواهد دخالت ایران در این حمله در اختیار اعضای شورای امنیت قرار گیرد.

همزمان با انتشار گزارش‌ها درباره درخواست‌های بریتانیا، رومانی، لیبریا و اسرائیل از شورای امنیت، نیروی دریایی بریتانیا از احتمال «ربوده شدن» یک کشتی با پرچم پاناما در خلیج عمان خبر داده است. اما وضعیت این کشتی همچنان نامشخص است.

رویترز به نقل از منابعی اعلام کرده است که نیروهای وابسته به ایران عامل این اقدام هستند. اما سپاه پاسداران و سخنگوی نیروهای مسلح ایران این گزارش‌ها را رد کردند.

آسوشیتدپرس می‌گوید، در همان ساعاتی که خبر ربوده شدن این کشتی منتشر شد، شش کشتی گزارش کردند که سامانه شناسایی اتوماتیک آنها از کار افتاده است./

https://www.asianews.ir/u/3bg
اخبار مرتبط
چند روز پس از حمله به کشتی مرسر استریت در سواحل عمان، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که دست‌کم چهار کشتی در سواحل امارات متحده عربی هشدار دادند که کنترل هدایتشان را از دست داده‌اند و اعلام کرد که هنوز مشخص نیست در این منطقه چه حادثه‌ای در جریان است.
همچنانکه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که ایران حمله اخیر به کشتی مرسر استریت در دریای عرب را انجام داده است و گفت ایالات‌متحده با شرکای بین‌المللی خود در حال همکاری است تا این کشورها به این حمله واکنشی مشترک نشان دهند، کانادا و انگلستان نیز این حادثه را محکوم کردند و به بیانیه مشترک آمریکا و اسراییل پیوستند.
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در آخرین سخنرانی خود در دولت دوازدهم تایید کرده است که آرشیو هسته‌ای را اسرائیلی‌ها سرقت کردند و پیش ترامپ بردند که او از توافق هسته ای خارج شد.
پس از اسرائیل و بریتانیا، ایالات متحده آمریکا نیز امروز به حمله مرگبار به نفتکش اسرائیلی در ساحل عمان کرد و قول داد که «پاسخی مناسب» به این حمله در راه است.
نخست‌وزیر اسرائیل گفت: من اعلام می‌کنم که ایران پشت حمله به کشتی مرسر استریت است؛ شواهد و اطلاعاتی در این باره وجود دارد و ما انتظار داریم جامعه جهانی برای ایران روشن سازد که اشتباه بزرگی مرتکب شده‌ است.
سعید مولایی، جودوکار ایرانی که پناهنده کشور مغولستان است در اقدامی مدال نقره المپیک توکیو خود را به مردم اسراییل تقدیم کرد.
سازمان گزارشگران بدون مرز از نفتالی بنت نخست‌ وزیر اسرائیل خواست که مجوز صادرات تکنولوژی‌های «خطرناک» مانند نرم‌افزار پگاسوس را که توسط شرکت «گروه ان‌اس‌او» ساخته شده، لغو کند.
یک هیئت از ایرانیان خارج از کشور همراه با برخی از مقامات دولت پیشین آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، به دلیل صحبت درباره مسایل ایران هفته آینده به اسرائیل می روند.
نخست‌وزیران جدید و پیشین اسرائیل بر سر ایران و برنامه هسته‌ای وارد یک جدال لفظی تند شده‌اند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید