صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۳ اَمرداد ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۱
کد خبر: 5385
گزارشگر: 213
۱۰۱۰
۰
۰
۱
امید ایران در المپیک توکیو به چیست؟

ایران «نزدیک» به طلاست!

ایران «نزدیک» به طلاست!
رقابت‌های کشتی فرنگی دیروز در اوزان 67، 77 و 97 کیلوگرم برای ایرانی‌ها پیگیری شد و شاگردان محمد بنا توانستند در دو وزن سربلند بیرون بیایند و حالا به امید طلا برای خوشحالی مردم ایران هستند.

به گزارش آسیانیوز، دوازدهمین روز از بازی‌های المپیک 2020 توکیو با اتفاقاتی خوبی برای ورزش ایران همراه بود. جایی که کشتی بالاخره چراغ این کاروان سوت‌و‌کور را روشن کرد. کاروان ستارگان ایران‌زمین که تنها در شروع این بازی‌ها، یک مدال طلای غیرمنتظره توسط جواد فروغی در رشته تیراندازی به دست آورد، در 10 روز گذشته در هیچ رشته‌ای نمایش خوبی نداشت و نمایندگانش یکی پس از دیگری از گردونه رقابت‌ها حذف شدند.

تک‌مدال طلای فروغی در‌ حالی ایران را در جایگاه پنجاهم جدول بازی‌ها قرار داد که تنها راه برون‌رفت از این شرایط متزلزل، امید به مدال‌آوری کشتی‌گیران بود. کشتی‌گیرانی که همیشه و در همه ادوار، دار‌و‌ندار و اعتبار ورزش ایران بودند و در میادین المپیک آبروداری کردند.

رقابت‌های کشتی فرنگی دیروز در اوزان 67، 77 و 97 کیلوگرم برای ایرانی‌ها پیگیری شد و شاگردان محمد بنا توانستند در دو وزن سربلند بیرون بیایند.
اولین مدال را برای تیم ملی فرنگی محمد‌هادی ساروی در وزن 97 کیلوگرم کسب کرد. او در دور نخست مقابل آدم بودجملین از الجزایر با نتیجه قاطع ۹ بر صفر به برتری رسید و در دومین مبارزه نیز برابر کریل میلوف دارنده مدال نقره ۲۰۱۸ جهان از بلغارستان با نتیجه ۶ بر صفر پیروز و راهی نیمه‌نهایی شد. او در این مرحله مقابل آرتور الکسانیان، قهرمان جهان و المپیک از ارمنستان قرار گرفت و در یک مبارزه پر‌حرف‌و‌حدیث 4 بر یک شکست خورد و به دیدار رده‌بندی رفت. ساروی در دیداری که داوری نقش زیادی در آن داشت، بدون اینکه فنی از حریف بخورد، شانس رسیدن به فینال را از دست داد. اما این کشتی‌گیر مازنی روز گذشته با عملکردی بی‌نظیر ثابت کرد در قد‌و‌قواره یک کشتی‌گیر المپیکی است و شایستگی رفتن روی سکو را دارد.

او در مرحله رده‌بندی برابر آروی ساوولاینن از فنلاند حاضر شد و با نتیجه 9 بر 2 این فرنگی‌کار را شکست داد تا به مدال برنز برسد. ساروی با این عنوان دومین مدال را از آنِ کاروان ستارگان ایران‌زمین کرد. ساروی بعد از کسب مدال برنز المپیک توکیو گفت: «مسابقه خوبی بود و خدا را شکر توانستم مدال برنز بگیرم، هرچند من برای کسب مدال طلا به این مسابقات آمده بودم. دوست داشتم دست پر به ایران برگردم، از همه مردم کشورم که در این شرایط سخت من را دعا کردند، تشکر می‌کنم. امیدوارم با این مدال برنز دل مردم کشورم را شاد کرده باشم».

قطعی‌شدن دومین مدال برای کشتی فرنگی ایران
اتفاق مهم‌تر رقابت‌های دیروز کشتی فرنگی، قطعی‌شدن دومین مدال برای این تیم و البته ورزش کشور بود. محمدرضا گرایی، نماینده وزن ۶۷ کیلوگرم ایران با حضور در مرحله نیمه‌نهایی بازی‌های المپیک توکیو به مصاف زویدزه از گرجستان رفت و در یک کشتی مهیج موفق شد با نتیجه ۶ بر یک حریف خود را شکست دهد و به فینال بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیا راه یابد. این فرنگی‌کار شیرازی روز گذشته پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم هورتا از کلمبیا را با ۸ بر صفر شکست داد و در دور بعد استابلر از آلمان را با نتیجه ۵ بر ۵ از پیش‌رو برداشت. گرایی امروز بعدازظهر باید به مصاف پرویز نصیب‌اف از اوکراین برود. گرایی با فینالیست‌شدن مدال نقره این بازی‌ها را برای خودش قطعی کرده اما باید منتظر ماند و دید آیا او می‌تواند با کسب عنوان قهرمانی کام ملت را شیرین کند یا نه.

گرایی که سه کشتی نفس‌گیر را پشت سر گذاشت، پس از پیروزی در نیمه‌نهایی، توسط دوربین اتحادیه جهانی کشتی در راه‌ رفتن به رختکن شکار شد. او که با روحیه بالا در‌حال دست‌زدن و دویدن بود، در حرکتی سرش را به سمت دوربین چرخاند و عبارت «گلد مدال» را بلند بر زبان آورد تا خستگی‌ناپذیری‌اش را به رخ بکشد.

سنجاب پرنده سرانجام خوشی نداشت!
محمدعلی گرایی برادر محمدرضا، کاپیتان تیم ملی کشتی فرنگی، دیگر نماینده ایران در رقابت‌های دیروز بود که دستش از رسیدن به مدال کوتاه ماند. او بعد از نمایش درخشانی که در دو مبارزه نخست داشت و توانست رقیب گرجستانی را با فنی به نام سنجاب پرنده شکست دهد، در نیمه‌نهایی مقابل تاماس لورینچ، قهرمان جهان و دارنده مدال نقره المپیک از مجارستان باخت و از رسیدن به فینال بازماند. محمد‌علی برای رسیدن به مدال برنز در مرحله رده‌بندی برابر شوهی یابیکو از ژاپن قرار گرفت و با نتیجه 13 بر 3 شکست تلخی را تجربه کرد. اگر او مدال برنز را می‌گرفت، با توجه به فینالیست‌شدن محمدرضا، بردار کوچک‌ترش، آنها می‌توانستند به رکورد یک طلا و یک برنز برادران خادم در المپیک 1996 آتلانتا برسند.

مصاف دیدنی پلنگ جویبار با تیلور آمریکایی
رقابت‌های کشتی فرنگی در‌حالی امروز به پایان می‌رسد که علاوه بر دیدار حساس محمدرضا گرایی در فینال، تیم ملی کشتی آزاد هم‌زمان کارش را در بازی‌های المپیک آغاز می‌کند. نماینده‌های این تیم در روز نخست این پیکارها رضا اطری در وزن 57 کیلوگرم و حسن یزدانی در وزن 86 کیلوگرم هستند.

اطری در دور نخست به مصاف سلیمان آتلی از ترکیه می‌رود و در صورت پیروزی بر این حریف، در دور بعد با برنده کشتی میان آرسن هاروتونیان از ارمنستان و بخبایار اردنبات از مغولستان کشتی می‌گیرد. زائور اوگویف، قهرمان جهان از روسیه در گروه اطری حضور دارد.

در وزن 86 کیلوگرم حسن یزدانی قهرمان المپیک 2016 ریودوژانیرو در دور نخست با «جاورایل شاپیف» از ازبکستان کشتی می‌گیرد و در صورت پیروزی برابر این حریف، در دور دوم به مصاف برنده کشتی میان «استفان ریچموت» از سوئیس و «فاتح بنفردجلا» از الجزایر می‌رود. «آرتور نایفونوف» از روسیه نیز در گروه یزدانی حضور دارد. همچنین «دیوید تیلور» آمریکایی، رقیب اصلی پلنگ جویبار که طلای این بازی‌ها را نشانه گرفته، در آن سوی جدول کشتی می‌گیرد و تا دیدار فینال با یزدانی روبه‌رو نخواهد شد.
بدون شک دیدار یزدانی و تیلور یکی از حساس‌ترین مصاف‌های بازی‌های المپیک توکیو خواهد بود. باید دید آیا حسن می‌تواند خاطره خوش المپیک ریو را تکرار کند یا خیر.
علی هاشمی اوت شد.

رقابت‌های وزنه‌برداری المپیک 2020 توکیو دیروز در‌حالی در وزن 109 کیلوگرم پیگیری شد که ایران نیز یک نماینده داشت. برای کشورمان در این بازی‌ها علی هاشمی به روی تخته رفت که با عملکردی دور از انتظار اوت شد. هاشمی رکورد ۱۸۴ یک‌ضرب را ثبت کرد اما در دوضرب وزنه‌های ۲۲۶ و ۲۲۸ را انداخت و اوت شد.
ایران در پایان روز دوازدهم بازی‌های المپیک 2020 توکیو با کسب یک مدال طلا و یک برنز در رده 49 قرار گرفت./

شرق
https://www.asianews.ir/u/3bh
اخبار مرتبط
در یازدهمین روز بازهای المپیک توکیو، محمد هادی ساروی، فرنگی‌کار وزن ۹۷ کیلوگرم موفق به کسب مدال برنز شد.
حذف زودهنگام والیبال ایران از المپیک، جدایی احتمالی آلکنو و خداحافظی احتمالی سعید معروف؛ قرار نبود المپیک با این خبرها برای والیبال ایران تمام شود و والیبال تنها امید کاروان ایران برای رسیدن به مدال تیمی بود.
عدم پخش رقابت فرزانه فصیحی، رکورددار دوی سرعت ایران، در المپیک توکیو از سوی رسانه ملی منجر به انتقادات فراوان در شبکه‌های اجتماعی شده است.
نازنین ملایی درباره دیداری که با توماس باخ رییس کمیته بین‌المللی المپیک داشت، گفت: پس از پایان مسابقه آقای باخ ایشان ابراز خوشحالی کردند از اینکه برای اولین‌ بار قایقرانی غیر از کشور چین در آسیا به فینال می‌رسد.
نازنین ملایی، ملی پوش قایقرانی کشورمان گفت: رقابت امروز به معنای واقعی رقابت مرگ بود، نفراتی در گروهم قرار داشتند که فردا باید در فینال A رقابت کنند و به طور حتم مدال طلا و نقره را کسب خواهند کرد؛ این در حالی است که در پنجمین روز از بازی های المپیک 2020 توکیو کاروان ایران فقط در تیراندازی نماینده دارد.
سعید مولایی، جودوکار ایرانی که پناهنده کشور مغولستان است در اقدامی مدال نقره المپیک توکیو خود را به مردم اسراییل تقدیم کرد.
ناهید کیانی، تکواندوکار و نماینده ایران در المپیک توکیو بعد از شکست مقابل کیمیا علیزاده، تکواندور کار و قهرمان المپیک ایرانی که با پرچم پناهندگان در المپیک توکیو شرکت کرد، درباره رقابتش در اینستاگرام متنی نوشت.
ثریا آقایی، بدمینتون باز عضو تیم زنان ایران، در اولین بازی مرحله گروهی بازی‌های المپیک توکیو به مصاف فاطیما عبدالرزاق از مالدیو رفت و توانست در دو ست پیاپی با نتیجه ۲ بر صفر مسابقه را به سود خود به پایان رساند.
گزارشگری تلویزیون برای رقابت کیانی و علیزاده برای زیرسؤال‌بردن کیمیا علیزاده تهیه و طراحی شده بود و تلاش کارشناسان بر این قرار گرفت تا چهره‌ای زشت از کیمیا علیزاده، دختری که تنها مدال تاریخ المپیک را برای ایران گرفته، به تصویر بکشد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید