صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱۴ اَمرداد ۱۴۰۰ / ۰۱:۰۲
کد خبر: 5396
گزارشگر: 213
۱۱۲۶
۰
۰
۳
گران شدن نجومی کالای وارداتی در کشور

«افزایش بی سابقه نرخ تورم» در ایران با گذر از مرز ۵۸۸ درصد

«افزایش بی سابقه نرخ تورم» در ایران با گذر از مرز ۵۸۸ درصد
مرکز آمار ایران، نرخ تورم کالاهای وارداتی در فصل پاییز سال‌جاری نسبت به فصل پاییز سال گذشته را بیش از ۵۸۸ درصد و نرخ تورم سالانه این کالاها را بیش از ۴۱۲ درصد اعلام کرد؛ این در حالی است که قیمت کالاهای وارداتی تحت تاثیر دو عامل نرخ ارز و نرخ تورم جهانی است.
به گزارش آسیانیوز، مرکز آمار ایران، نرخ تورم کالاهای وارداتی در فصل پاییز سال‌جاری نسبت به فصل پاییز سال گذشته را بیش از ۵۸۸ درصد و نرخ تورم سالانه این کالاها را بیش از ۴۱۲ درصد اعلام کرد.

نرخ تورم کالاهای وارداتی که از سوی مرکز آمار ایران و به استناد گزارش‌های مرکز آمار ایران اعلام می‌شود بیانگر یکی از عوامل اصلی در قیمت کالاهای وارداتی و همچنین قیمت تمام شده کالاهایی است که مواد اولیه یا بخشی از قطعات آن وارد می‌شود.

نرخ تورم کالاهای وارداتی در فصل تابستان پیشتر از سوی مرکز آمار ایران ۴۹۸/۲ درصد اعلام شده بود. به این ترتیب، نرخ تورم کالاهای وارداتی در فصل پاییز نسبت به تابستان سال‌جاری حدود ۹۰/۶ درصد افزایش داشته است.

قیمت کالاهای وارداتی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر میزان مبادلات خارجی کشورها و یکی از عوامل تعیین کننده رابطه مبادله است که تغییرات آن­ از اهمیت بالایی برخوردار است.

بنابر اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه، تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای وارداتی در چهار فصل منتهی به فصل پاییز سال‌جاری نیز برابر با ۴۹۱/۹ درصد بوده است.

نرخ تورم سالانه کالاهای وارداتی در فصل تابستان ۴۱۲/۲ درصد اعلام شده بود که نشان می‌دهد نرخ تورم سالانه کالاهای وارداتی در پاییز نسبت به تابستان ۷۹/۹ درصد افزایش داشته است.

قیمت کالاهای وارداتی تحت تاثیر دو عامل نرخ ارز و نرخ تورم جهانی است، چنانچه نرخ تبدیل ارز به ریال پایین باشد، قیمت کالاهای وارداتی برای مصرف کننده کمتر خواهد بود و علاوه بر آن، کالاهای تولید شده داخلی که به‌طورمستقیم یا غیرمستقیم تحت‌تاثیر واردات قرار دارند نیز با هزینه کمتر تولید می‌شود.

هفته گذشته نیز مرکز آمار ایران اعلام کرد که میانگین نرخ تورم نقطه‌ به نقطه برای مصرف کنندگان را نیز بهمن ماه ۹۹ نسبت به بهمن ۹۸ به ۴۸/۲ درصد رسیده است و نرخ تورم نقطه به نقطه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نیز به ۶۶/۸ درصد افزایش یافته است.

افزایش نرخ تورم سالانه و نرخ تورم نقطه به نقطه در بهمن ماه درحالی صورت گرفته است که حسن روحانی در هفته اول بهمن طی سخنانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، عنوان کرد که در شرایطی که «همه عوامل، روند کاهش تورم را نشان می‌دهد، نباید مجددا به التهاب تورمی دامن زده شود.»/
https://www.asianews.ir/u/3bs
اخبار مرتبط
به گفته بسیاری از کارشناسان، تیم اقتصادی دولت سیزدهم حتی با ادامه مذاکرات برجام، نمی‌تواند بر قیمت دلار کنترلی داشته باشد و قیمت پول آمریکایی به زودی در ایران به بیش از ۳۰ هزار تومان خواهد رسید.
نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی امروز گفت: هر روز شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی هستیم که این روزها گرانی ها به سیمان و میلگرد و حتی میوه رسیده که مردم نمی توانند بیشتر از نیم کیلو میوه بخرند.
مرکز آمار ایران اعلام کرد که نرخ تورم سالانه در تیرماه به ۴۴/۲ درصد رسیده که نسبت به ماه گذشته ۱/۲ درصد افزایش یافته است؛ این در حالی است که قیمت خوراکی‌ها در تیرماه سال جاری نسبت به ماه مشابه ۵۹.۶ درصد گران تر شده است.
گسترش اشتغال و کاهش معضل بیکاری با توسعه تولید و چرخاندن پر قدرت چرخ های صنعت تحقق خواهد یافت؛ اما در این میان دغدغه اصلی کارآفرینان، صنعتگران و تولیدکنندگان وجود موانع، چالش ها و مشکلاتی است که بر سر راه تولیدکنندگان وجود دارد.
اگر دولت و مجریان امر نخواهند تسلیم کاهش سرمایه‌گذاری در ازای رشد مصرف شوند، آن وقت ناگزیر خواهند بود که به کسری بودجه و تامین مالی تورمی آن تن دهند که اقتصاد را به شدت بی ثبات خواهد کرد.
نمایندگان مجلس طی دو روز گذشته کلیات طرح «مالیات بر عایدی سرمایه» را تصویب کردند که از این پس طبق مدت تملک، اگر فردی طلا، ارز، مسکن و خودرو خریداری و سپس اقدام به فروش آن کند، باید از محل سود این معامله، بخشی را به عنوان مالیات پرداخت کند؛ در حالی وقتی اقتصادی به نرخ تورم نزدیک ٥٠ درصد رسیده، کاملا مشخص است که سود واقعی سرمایه گذار در بازارهای گفته شده حتی در برخی از موارد منفی است!
علیرضا حیدری، نایب رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه‌ی کارگری در خصوص مهم‌ترین مطالبات کارگران از دولت آینده گفت: بزرگترین مشکل کارگران امنیت، معیشت و تامین اجتماعی است. این سه موضوع دغدغه‌ی جامعه‌ی کارگری و متاثر از سیاست‌هایی است که توسط دولت به اختیار یا اجبار، انجام می‌شود.
اهمیت فضای اقتصاد، تولید و نوآوری در شرایط فعلی کشور به حدی است که امسال پشتیبانی و مانع زدایی از تولید به عنوان شعار سال از سوی رهبر انقلاب مطرح شده و سمت و سو‌ی برنامه ریزی و خط مشی اداره کشور برای قوای سه گانه مشخص شد.
با پایان یافتن سال 99 یکی از سخت‌ترین دهه‌های اقتصادی ایران به پایان رسید. رشد اقتصادی با میانگین نزدیک به صفر، کاهش رشد سرمایه‌گذاری و افزایش خروج از سرمایه، تحریم‌های اقتصادی، جهش‌های ارزی و تورم بالا از ویژگی‌های اقتصادی شاخص این دهه است؛ اما به نظر می‌رسد در میان همه این مشکلات تورم نقش پررنگ‌تری داشته باشد و در مقایسه آمار دهه‌های گذشته، اصلی‌ترین شاخص دهه 90، تورم بالای آن است.
به گفته رئیس شورای رقابت، قیمت جدید خودروهای تولیدی بر اساس «تورم ۱۴ درصدی زمستان به اضافه تورم بخشی که از سوی بانک مرکزی» اعلام خواهد شد، افزایش نرخ خواهند گرفت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید