صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۷ اَمرداد ۱۴۰۰ / ۰۲:۰۱
کد خبر: 5434
گزارشگر: 213
۱۱۸۷
۰
۰
۱
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

علت فروش نرفتن فیلم های ایرانی در جهان چیست؟

علت فروش نرفتن فیلم های ایرانی در جهان چیست؟
جایزه های گوناگونی که سینمای ایران در سطح جهان به دست آورد، سینمای ما را مورد توجه پخش کنندگان جهان قرار داد، ولی مدتی است که پخش کنندگان اروپایی، آمریکایی و آسیایی رغبت بسیار کمتری برای خرید فیلمهای ایرانی از خود نشان می دهند.

جایزه های گوناگونی که سینمای ایران در سطح جهان به دست آورد، سینمای ما را مورد توجه پخش کنندگان جهان قرار داد و روز به روز به تماشاگران فیلمهای ایرانی در سراسر جهان افزوده می شد که اوج آن در سال ۲۰۰۱ بود. این توجه و فروش فیلمهای ایرانی به تدریج افت کرد و امروزه پخش کنندگان اروپایی - آمریکایی و آسیایی رغبت بسیار کمتری برای خرید فیلمهای ایرانی از خود نشان می دهند.

شباهت بسیاری فیلم های ایرانی به یکدیگر و موضوعات تکراری و کاهش خلاقیت و نیز کاهش کنجکاوی در مورد وضعیت ایران برای دیگر کشورها را میتوان از دلایل افت استقبال جهانی از فیلم های ایرانی دانست و در عوض سینمای آمریکای لاتین کم کم دارد جای خود را در نگاه جهانی باز می کند.

سینمای ایران با تولید حدود 150 فیلم در سال آمار چشمگیری در تولید فیلم در سینمای جهان دارد. اما در مقایسه با سینمای جهان هنوز راه طولانی در پیش داریم، باید روی فراهم کردن زیرساخت های سینمایی در کشور حرکت جدی انجام داد.

حضور در متن سینمای جهان یعنی توانایی جذب سرمایه و تولید فیلم در یک روند حرفه‌ای؛ مهمترین عامل شناخت درست از فضای جامعه ای است که فیلمساز در آن فیلم می سازد. باید مردم آن جامعه را بدرستی بشناسد و با آنها زندگی کرده باشد. باید فضای جامعه برایش کاملا ملموس و آشنا باشد. به همین دلیل است که فیلمسازان ما در خارج از کشور موفق عمل نمی کنند.

وابستگی ما به فرهنگ شرق و اسلام و تشیع و نیز ریشه های ایرانی اسلامی، سینمای ما را از سینمای دیگر کشورهای جهان متفاوت ساخته است. برای اینکه جهان با سینمای ما بتواند ارتباط نزدیکی برقرار کند باید بتواند با فرهنگ و نگاه ایرانی ارتباط درستی برقرار کند و باید شناخت ایجاد شود.

بخش اندیشه‌گرای سینمای قاره پهناور آسیا توانسته با ارائه مضامین تازه و نگاهی جدید به ساختارهای زیباشناختی به ویژه در عرصه سینمای مفهوم‌گرا، حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

در این میان سینماگران ایران به عنوان یک کشور مهم آسیایی همواره حضور خود را در جشنواره‌های گوناگون حفظ کرده اند و گاهی اوقات جوایز معتبری را هم به خود اختصاص داده‌اند. این سینما با عنایت به ویژگی‌های بالقوه فراوانی که برای تاثیرگذاری بیشتر بر وجوه اقتصادی سینما دارد، می‌تواند با ایجاد بازارهای منطقه‌ای و حضور فعال و تخصصی در بازارهای فیلم بین‌المللی وجوه دیگری از توانایی‌های خود را به ظهور برساند./

علت فروش نرفتن فیلم های ایرانی در جهان چیست؟کریمی تفرشی/آسیانیوز

تهیه کننده سینما و عضو هیات مدیره جامعه تهیه کنندگان سینمای ایران

 


آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/3cq
اخبار مرتبط
برندسازی در جهان سبب تمایز تولیدات یک کشور و یا سازمان با کالاهای مشابه آن در بازار می‌شود؛ در واقع یک برند، ذهنیتی مثبت را در مشتری به وجود آورده و او را ترغیب به خرید آن کالا می‌کند
ایران کشوی است با منابع طبیعی و زیست محیطی کم نظیر در جهان که گنجینه ای عظیم از آب و هوایی چهارفصل و خاکی حاصلخیز، طبیعتی اسرارآمیز و حیات وحشی کم نظیر در خود نهفته دارد و حفظ این گنجینه ارزشمند رسالتی است که بر دوش تک تک ماست.
صنایع فرهنگی نقش مهمی را در افزایش اشتغال، رشد اقتصادی، تقویت هویت ملی و دستیابی به توسعه پایدار ایفا می کنند و سینما نیز به عنوان یکی از اجزای صنایع فرهنگی می تواند، موجب رونق و تقویت هنر- صنعت و هنرهای وابسته به آن شده و ثروت، اعتبار و اشتغال زیادی را برای این هنر-صنعت فراهم کند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید