صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۹ اَمرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۴۵
کد خبر: 5463
گزارشگر: 213
۱۲۳۱
۰
۰
۳
سازمان غذا و دارو گفت از ما خواستند سرم وارد نکنیم

«سرنخ اصلی» نایاب شدن سرم و واکسن کرونا کجاست؟!

«سرنخ اصلی» نایاب شدن سرم و واکسن کرونا کجاست؟!
وضعیت خرید و واردات سرم و دارو همچنان مبهم است و آیا مجلس یا اهمال وزارت بهداشت و یا چه مقام سازمانی در بروز چنین اوضاعی نقش داشته اند.

به گزارش آسیانیوز، وضعیت خرید و واردات سرم و دارو همچنان مبهم است و آیا مجلس یا اهمال وزارت بهداشت و یا چه مقام سازمانی در بروز چنین اوضاعی نقش داشته اند؟
کمبود سرم تزریقی در هفته‌های اخیر برای بسیاری از بیماران مشکلات جدی ایجاد کرده است.

فارس در یک نقل قول نوشت: رئیس سازمان غذا و دارو می‌گوید کمبود سرم تزریقی در کشور پیش‌بینی شده بود و به همین دلیل این سازمان قصد داشته است سرم وارد کند اما تولیدکنندگان به مجلس اعتراض کرده و مانع از واردات سرم تزریقی شده‌اند. سخنگوی سازمان غذا و دارو پیش‌تر هم گفته بود برای خرید واکسن به موقع اقدام شد اما کشور فروشنده اجازه صدور محموله را صادر نکرد.

کمبود سرم تزریقی در هفته‌های اخیر برای بسیاری از بیماران مشکلات جدی ایجاد کرده است. به‌ طوری‌ که بسیاری از نزدیکان بیماران برای پیدا کردن یک سرم مجبور شدند به داروخانه‌های مختلفی سر بزنند. پس از اینکه کمبود سرم در مراکز درمانی و داروخانه‌ها خبرساز شد و در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بازتابی گسترده‌ یافت، حیدر محمدی، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی ایران، به خبرگزاری ایسنا گفت که کمبود سرم به دلیل بازسازی خط تولید یکی از سرم‌سازان به وجود آمده است. او قول داد که سایر سرم‌سازان کمبود سرم در کشور را جبران خواهند کرد.

چند روز پس از اعلام این خبر، نه‌تنها مشکل کمبود سرم در کشور حل نشد، بلکه کار به جایی رسید که سرم‌های نمکی فقط در اختیار بیمارستان‌ها قرار گرفت و از توزیع آن در داروخانه‌ها خودداری شد. این در حالی است که به دلیل تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها، بسیاری از بیماران در خانه تحت درمان‌اند و به سرم نیاز دارند. وقتی‌ دامنه انتقاد‌ها بالا گرفت، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، اعلام کرد که کمبود سرم از قبل پیش‌بینی شده‌ بود.

نه تعطیل می‌کنند؛ نه واکسن می‌زنند
جهانپور روز سه‌شنبه (۱۲ مرداد) به خبرگزاری فارس گفت که این سازمان از مدتی قبل برای خرید و واردات سرم اقدام کرده بود اما به دلیل «گرفتاری شدید» کشور فروشنده از صدور این محموله‌ها ممانعت شده است. سخنگوی سازمان غذا و دارو از کشور فروشنده نام نبرد اما اعلام کرد که به دستور وزیر بهداشت، ظرف ۴۸ ساعت سرم موردنیاز خریداری و به کشور وارد می‌شود.

این در حالی است که اقدام سازمان غذا و دارو برای خرید سرم در زمانی صورت گرفت که کمبود آن دردسرهای زیادی برای بیماران ایجاد کرده بود و از نظر آنان اقدام دیرهنگام وزارت بهداشت حکم نوشدارو پس از مرگ سهراب را داشت. با این همه، گفته‌های اخیر محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو، از واقعیت تلخ دیگری پرده برمی‌دارد.

محمدرضا شانه‌ساز اعلام کرده است که این سازمان سال گذشته (۱۳۹۹) کمبود سرم در کشور را پیش‌بینی کرده بود؛ اما تولیدکننده‌ها به مجلس اعتراض کردند که سازمان غذا و دارو می‌خواهد سرم وارد کند. به گزارش خبرگزاری ایسنا، در سال ۱۳۹۹ پس از اینکه یکی از شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده سرم اعلام کرد که تولیدش متوقف می‌شود، سازمان غذا و دارو برای واردات سرم برنامه‌ریزی کرد اما به گفته محمدرضا شانه‌ساز، تولیدکننده‌ها به مجلس نامه نوشتند و «تعهد» کردند که سرم موردنیاز را تامین کنند.

رئیس سازمان غذا دارو با بیان اینکه از این سازمان خواسته شد برای واردات سرم اقدام نکند، گفت: «اگر بر اساس برنامه‌ریزی خودمان پیش می‌رفتیم، اکنون مشکلی برای سرم نداشتیم.»

رئیس سازمان غذا و دارو به مقام‌هایی که از این سازمان خواسته‌اند سرم وارد نکند، هیچ اشاره‌ای نکرده است اما اگر گفته‌های او مبنی بر ممانعت از واردات سرم درست باشد، مرجعی که این دستور را صادر کرده است، نمایندگانی که موضوع را دقیق بررسی نکردند و تولیدکنندگانی که مانع از واردات واکسن شدند اما نتوانستند به تعهد خود عمل کنند همه در مشکلاتی که برای بیماران ایجاد شد، مسئول‌اند.

در این میان، تناقض گفته‌های رئیس سازمان غذا و دارو و کیانوش جهانپور را هم نمی‌توان نادیده گرفت؛ چرا که سخنگوی سازمان غذا و دارو پیش‌تر مدعی شده بود این سازمان برای خرید سرم به‌موقع اقدام کرده اما کشور فروشنده مانع صدور محموله شده است و حالا رئیس سازمان غذا و دارو مدعی است که تولیدکنندگان و مجلس جلوی واردات سرم را گرفته‌اند./

https://www.asianews.ir/u/3dl
اخبار مرتبط
مقام فدرال آمریکا گقت: دلتا یک تهدید بسیار جدی است که هم‌اکنون نیاز به اقدام فوری دارد؛ در حالی که افراد واکسینه شده با عفونت‌های به‌اصطلاح پیش رونده نوع دلتا به اندازه افراد واکسینه نشده مبتلا می شوند و ویروس را در بینی و حلق خود حمل می‌کنند.
در ایام تزریق واکسن کرونا باید از مصرف غذاهای سنگین و چرب، فرآوری شده و تنقلات شور خودداری و رژیم غذائی حاوی میوه های خاص و پتاسیم گنجانده شود.
سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در کلاب هاوس اعلام کرد تا چند هفته دیگر و تا دوم مرداد حدود سه میلیون آسترازنکا و یک و نیم میلیون سینوفارم به دستمان می رسد و در مجموع ۸.۵ میلیون نفر واکسینه می‌شود.
طرح ضربتی واکسیناسیون کرونا برای افراد ۵۰ سال به بالا در استان البرز از صبح امروز آغاز شده است.
مصرف مایعات مناسب و از جمله آبمیوه ها به میران کافی؛ نه تنها سبب عملکرد بهتر بدن در شرایط واکسیناسیون می شود، بلکه از افت فشار خون در افرادی که معمولا ترس از آمپول و یا واکسن دارند نیز جلوگیری می کند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید