صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۲۲ اَمرداد ۱۴۰۰ / ۱۲:۰۲
کد خبر: 5502
گزارشگر: 213
۲۲۵۲
۰
۰
۹
اعلام خطر درباره توحش و انسان ستیزی طالبان در خاورمیانه

هشدار کانون نویسندگان: طالبان قصد نسل‌کشی و نابودی فرهنگ را دارد

هشدار کانون نویسندگان: طالبان قصد نسل‌کشی و نابودی فرهنگ را دارد
کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای در حمایت از مردم افغانستان از طالبان به عنوان «گروه تبهکار، انسان‌ستیز، واپس‌گرا و آزادی‌ستیز» نام برد و هشدار داد که به قدرت رسیدن این گروه در افغانستان به ویرانی «سرمایه‌های تاریخی و فرهنگی» و نسل‌کشی منجر خواهد شد.

به گزارش آسیانیوز، کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای در حمایت از مردم افغانستان از طالبان به عنوان «گروه تبهکار، انسان‌ستیز، واپس‌گرا و آزادی‌ستیز» نام برده و هشدار داد که به قدرت رسیدن این گروه در افغانستان به تکرار ویرانی «سرمایه‌های تاریخی و فرهنگی» این کشور و نسل‌کشی منجر خواهد شد.

در این بیانیه که روز ۲۱ مرداد منتشر شد با اشاره به تحولات و تلاش‌های فرهنگی دو دهه اخیر در حوزه زنان و نشر افغانستان آمده است که نویسندگان و ناشران این کشور با گذشتن از دیوار سانسور «به مجرای تولید و پخش آزاد کتاب‌های فارسی در منطقه» تبدیل شده بودند، ولی «این دستاوردها در سایه‌ی تبانی قدرت‌های خارجی و فساد داخلی در خطر نابودی کامل قرار گرفته‌ است».

---------------------------------

بیشتر بخوانید:

روزنامه «جمهوری اسلامی» خطاب به برخی مسوولان: ذات طالبان «دشمنی با ایران» است؛ خوش بینی و اعتماد جایز نیست!
--------------------------------------------------------------------------

این نهاد صنفی با انتقاد از رویکرد افغانستان که توام با فساد بوده است و همچنین «سکوت و تبانی قدرت‌های جهانی» در برابر وضعیت افغانستان، از نویسندگان و روزنامه‌نگاران خواسته است که صدای خود را در حمایت از مردم افغانستان و خواسته آنها برای «برپایی حکومتی مستقل، مردمی و دموکراتیک» بلندتر کنند.

 

---------------------------------

بیشتر بخوانید:


در هفته‌های گذشته، گزارش‌های متعددی از برخورد نیروهای طالبان با برخی از فعالان فرهنگی افغانستان منتشر شد؛ از جمله روز ۱۳ مرداد، نیروهای طالبان عبدالله عاطفی، شاعر و مورخ افغانستانی، را در منزلش در ولایت ارزگان شکنجه کردند و به قتل رساندند.

پیش از آن، طالبان محمد خاشه، کمدین مشهور افغان، را در شهر قندهار از خانه‌اش ربودند و تیرباران کرده بودند.

همزمان با آغاز روند خروج نظامیان خارجی از افغانستان که روز ۳۱ اوت به پایان می‌رسد، طالبان حملات خود را در سراسر کشور تشدید کرده و از اردیبهشت تاکنون بخش مهمی از خاک افغانستان از جمله ۱۲ شهر بزرگ این کشور و چندین گذرگاه مرزی مهم در مرزهای افغانستان با پاکستان و ایران را تصرف کرده‌اند.

همچنین روز گذشته هرات سومین شهر بزرگ افغانستان و یازدهمین مرکز ولایتی از یک هفته گذشته به تصرف شبه نظامیان طالبان درآمده است و مقام‌ها و نیروهای دولتی به پادگانی نظامی در خارج از هرات عقب‌نشینی کرده‌اند.

به گزارش آسیانیوز ،خبرگزاری آسوشیتدپرس و شماری از رسانه‌ها شامگاه امروز پنج‌شنبه ۲۱ مرداد به نقل از شاهدان عینی و همچنین مقام‌های امنیتی افغانستان گزارش داده‌اند با عقب‌نشینی نیروهای دولتی، هرات به تصرف طالبان درآمده است.

هرات سومین شهر بزرگ افغانستان و یازدهمین مرکز ولایتی است که طی یک هفته گذشته به تصرف شبه نظامیان طالبان درآمده است. یک مقام ارشد امنیتی دولت افغانستان نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تایید کرده است که مقام‌ها و نیروهای دولتی به پادگانی نظامی در خارج از هرات عقب‌نشینی کرده‌اند./

https://www.asianews.ir/u/3es
اخبار مرتبط
هرات سومین شهر بزرگ افغانستان و یازدهمین مرکز ولایتی از یک هفته گذشته به تصرف شبه نظامیان طالبان درآمده است و مقام‌ها و نیروهای دولتی به پادگانی نظامی در خارج از هرات عقب‌نشینی کرده‌اند.
براساس گزارش پلیس ولایت بلخ، طالبان علاوه بر شکنجه و قتل شاعر و مورخ افغانستانی در خانه اش زن جوانی را به دلیل پوشیدن لباس کوتاه و زن دیگری را به دلیل فعالیت در کمپین واکسن فلج اطفال تیرباران کردند.
یک فرمانده افغان به خبرگزاری رویترز گفته است که نیروهای ویژه افغان در حال جنگ برای بازپس‌گیری منطقه اسپین بُدَک بودند که دانش صدیقی و یک افسر ارشد افغانستان بر اثر آتش‌باران متقابل طالبان کشته شدند.
همزمان با درخواست دولت افغانستان برای بازگرداندن سربازان پناه آورده به ایران، مشاور اشرف غنی جمهوری اسلامی ایران را به «اداره» طالبان با هدف مسلط شدن بر گمرک افغانستان متهم کرد.
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: توافق نانوشته‌ای بین روسیه و آمریکا درباره آینده وجود دارد و در این میان حتی اگر برخی سیاسیون و محافل اقتدارگرا، حاکمیت گروه تروریستی طالبان را با نقشه راه خود همسوتر از دولت اشرف غنی بدانند، باید توجه کنند که اولا ذات گروه طالبان با تخاصم با ایران سرشته است و قطعا اعتماد به آنها یک خوش بینی خطرناک است.
گزارش‌ها از افغانستان حاکی است انفجار مرگبار در خودروی بمب گذاری شده حداقل ۲۱ نفر کشته و بیش از ۹۰ نفر زخمی شده‌اند، رییس شورای ولایتی لوگر، گفته است که شمار تلفات این رویداد رو به افزایش است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید