صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۲۳ اَمرداد ۱۴۰۰ / ۱۷:۲۲
کد خبر: 5515
گزارشگر: 213
۹۱۸
۰
۰
۳
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

ضرورت ترمیم فرصت های تجاری ایران با قطر

ضرورت ترمیم فرصت های تجاری ایران با قطر
یکی از مزیت های کشور ما نسبت به ترکیه این است که صادرات از ترکیه به قطر فقط از طریق هوایی امکان پذیر است در حالی که صادرات ما به قطر از طریق بنادر هم انجام می گیرد.

 

مهدی کریمی تفرشی: ضرورت ترمیم فرصت های تجاری ایران با قطر/ آسیانیوز asianews در حال حاضر حدود 60 شرکت فعال در ترکیه در زمینه صادرات به قطر فعالیت می کنند و کشور ترکیه با قطر مناسبات سیاسی و تجاری خوبی دارد. اما یکی از مزیت های کشور ما نسبت به ترکیه این است که صادرات از ترکیه به قطر فقط از طریق هوایی امکان پذیر است در حالی که صادرات ما به قطر از طریق بنادر هم انجام می گیرد. در صورتیکه مسیر جدید تردد کشتی ها راه اندازی شود بخش عمده ای از مشکلات تردد و ارسال محموله برای ایران رفع خواهد شد.

برخی مسائل مربوط به تحریم ها که بر جابجایی پول بین دو کشور تاثیر گذاشت یکی از عواملی بود که باعث توفیق بیشتر کشور ترکیه در این امر شد. مشکل دیگری که وجود دارد مسئله محدودیت های تردد کشتی های ایران بین بنادر ایران و قطر است که ارسال محموله های ایرانی را با مشکل مواجه می کند و نیز صدور روادید برای تجار ایرانی از سوی کشور قطر از دیگر موانع موجود برای صادرات کالاهای ایرانی است.

متاسفانه زمانی که ما درگیر بروکراسی های اداری و برگزاری جلسات و نشست های متعدد در خصوص صادرات به قطر بودیم کشور رقیب یعنی ترکیه به سرعت بازارهای قطر را از محصولات مختلف مورد نیاز این کشور پر کرد و این گونه فرصت سوزی ها در کشور ما در شرایطی که با بحران اقتصادی مواجهیم جای بسی تامل و بازنگری عمیق از سوی مسئولین محترم و متولیان دارد.

محصولات ایرانی در بازار قطر بسیار پرطرفدار است و کیفتی قابل رقابت با محصولات دیگر کشورها دارد. آمار گمرک ایران حاکی از صادرات بیش از ۱۱۸ هزارتن کالا به این کشور در سال ۹۵ از سوی ایران است. بر اساس این آمار، در سال ۹۵ به میزان ۱۱۸ هزار و ۶۵۱ تن کالا به ارزش ۲۸ میلیون و ۴۱۶ هزار دلار از ایران به قطر صادر شده است که عمده‌ترین کالاهای صادراتی به قطر طی این مدت پسته تازه یا خشک، مغز پسته، زعفران ، محصولاتی از آهن یا فولاد ، سایر حیوانات زنده از نوع گوسفند، سیمان‌های پودر نشده موسوم به کلینکر، سایر کف‌پوش‌ها به جز گبه از پشم یا موی نرم (کرک) حیوان، بوده است.

یکی از مزیت های بالقوه ما در صادرات به قطر میوه جات و صیفی جات و سبزیجات است که اگر کانتینرهای یخچال دار مناسب فراهم شود در این بخش می توانیم سهم عمده ای از صادرات را به خود اختصاص دهیم.

حضور ما در بازار قطر باید پایدار و مستمر باشد و بعلاوه باید نیازهای دقیق این کشور و محصولاتی که برای قطری ها جذاب است شناسایی شود و نیز ببینیم خلاء ایجاد شده در خصوص عدم ارسال محصولات از کشورهای عربستان و امارات به کشور قطر بیشتر در مورد چه محصولاتی است تا بتوانیم این خلاء را به سرعت پر کنیم. مواد غذایی، سبزی‌جات، دام و مواد معدنی عمده کالاهایی هستند که قبلا از عربستان و امارات وارد کشور قطر می شدند و اکنون از مزیت های مهم صادراتی ما محسوب می شوند.

یکی از نکات مهم در گسترش صادرات محصولات ایرانی بهبود و افزایش استانداردهای بسته بندی به نحوی است که قابل رقابت با محصولات خوب دیگر کشورهای دنیا باشد.

لزوم ورود سریع به بازار قطر و تامین نیازهای این کشور، رفع موانع صادراتی و کاهش عوارض مربوطه و تسهیل مراودات تجاری بین بازرگانان ایرانی و تجار قطری باید در دستور کار قرار گیرد و هرچه سریعتر برای رفع مشکلات موجود چاره اندیشی شود./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/3f5
اخبار مرتبط
نشان تجاری مزیت رقابت در بازار را افزایش می دهد؛ برندسازی ملی حاصل هم افزایی بین تجارت و صنعت می باشد و می تواند زمینه ساز توسعه تولید داخلی و رونق ملی شود.
در حال حاضر ایران بزرگترین تولیدکننده محصولاتی نظیر زعفران، پسته و عسل در دنیا است، ولی به سبب ضعف برندسازی در کشور، تبلیغات و همچنین بسته بندی این محصولات، برندهای غیر ایرانی گوی سبقت را از ما ربوده اند.
جایزه های گوناگونی که سینمای ایران در سطح جهان به دست آورد، سینمای ما را مورد توجه پخش کنندگان جهان قرار داد، ولی مدتی است که پخش کنندگان اروپایی، آمریکایی و آسیایی رغبت بسیار کمتری برای خرید فیلمهای ایرانی از خود نشان می دهند.
برندسازی در جهان سبب تمایز تولیدات یک کشور و یا سازمان با کالاهای مشابه آن در بازار می‌شود؛ در واقع یک برند، ذهنیتی مثبت را در مشتری به وجود آورده و او را ترغیب به خرید آن کالا می‌کند
بسته بندی مواد غذایی ایران برای رقابت و حضور در بازارهای جهانی ضعیف است؛ بسیاری از واحدهای تولیدی با تجهیزات فرسوده و قدیمی فعالیت می کنند و زعفران ایرانی به صورت فله ای به اسپانیا صادر و در این کشور با بسته بندی مناسب و با نام اسپانیا وارد بازارهای جهانی می شود.
امروزه رویکرد جهانی به سمت مصرف محصولات ارگانیک و سلامت محور به سرعت در حال افزایش و پیشرفت است
بسیاری روستاییان و کشاورزان عزیز محصولات سالم ارگانیک و ارزشمندی تولید می کنند که باید با حمایت هر چه بیشتر وزارت کشاورزی و مسئولان از عرضه سنتی به فاز صنعتی و بسته بندی با تجهیزات و ماشین الات مدرن وارد شوند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید