صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۴:۱۴
کد خبر: 553
گزارشگر: 1
۷۱۴
۰
۰
۰

علاقه و گلایه همسایگان ایران

گزارشی از کنفرانس نفت و گاز باکو دکتر علیرضا شیرمحمدی-موسس نمایشگاه دائم صادرات ایران هر روز سمینارهای بین المللی و نه سمیناهارهای! تشریفاتی در کشورهای همسایه ایران به منظور توسعه اقتصادی این کشور ها با حضور شرکت کنندگان محلی و بین المللی در حال برگزاری است. سخنرانان از کشورهای مختلف دعوت می شوند تا تجربیات، فن آوری های نوین و همچنین راه کارهای مشارکت برای توسعه اقتصادی شرکت ها را پیشنهاد نمایند.

متاسفانه در این کنفرانس ها جای خالی ایران همیشه مشهود است. برگزار کنندگان این سمینارهای بین اللمللی همواره از دعوت های بی پاسخ از سازمان های دولتی و خصوصی ایران گلایه دارند و از اینکه چرا ایران از چنین فرصت هایی، خصوصا در زمانی که محدودیت های بین المللی افزایش می یابد استفاده نمی کند. این ها فرصت هایی است که می تواند باعث معرفی هرچه بیشتر و بهتر کشورمان و همچنین بیان پیشرفت های اخیر و خصوصا در زمان تحریم ها به همسایگان باشد.
- اینکه بدانند چه کالاها و یا خدمات و همچنین کدام فن آوری ها در ایران توسعه یافته است؟
- این برنامه های بهترین فرصت برای معرفی فرصت های سرمایه گذاری در کشور است.
- توانمندی های صادراتی می تواند به خوبی معرفی شود.
- از نقاط ضعف بازارهای هدف مطلع شد و برای آن برنامه ریزی کرد.
- ایجاد شبکه برای برقراری ارتباط بین تولید کنندگان و خریداران خارجی
با یقین و اطمینان عرض می کنم که نمایندگان بخش خصوصی و دولتی در سال های اخیر در هیچ یک از این رویدادهای بین المللی حضور فعالانه و آگاهانه ندارند و همین موجب شده است، دانش بین المللی از ایران و این همه توانمندی به حداقل سطح کاهش یابد.
از سوی دیگر حضور در این سمینارهای مهم بین المللی می تواند دانش ایرانیان را از بازارهای هدف افزایش دهد و بتوانند در جریان فرآیند های تولیدی و تجاری در منطقه قرار گیرند. 15 کشور همسایه ایران که یکی از جذاب ترین بازارهای دنیا را تشکیل می دهند با حجم واردات بیش از 1300 میلیارد دلار درسال توانسته اند توجه بسیاری از کشورهای دنیا را به خود جلب کنند، باعث تاسف است که بنگاه های ما در کنار مرزهای ایران که در حال تولید کالاهایی هستند که با ملاحظاتی می تواند پس از عبور از مرزها و صادرات به کشورهای همسایه ارز خارجی وارد کشور کنند، شاهد ترانزیت کالاهای مشابه تولیدات خود توسط بنگاه های خارجی به بازارهای همسایه هستند. تاسف ما زمانی غیر قابل تحمل است که در بسیاری از موارد بنگاه های خارجی مواد اولیه این کالاها را از کشور ایران تهیه کرده اند.
اخیرا و طبق معمول سنوات گذشته برای شرکت در کنفرانس نفت و گاز خزر که با حضور کشورهای دریای خزر برگزار شد در باکو حضور یافتم. مذاکره با خریداران به منظور معرفی توانمندی های شرکت های ایرانی برای توسعه صادرات کالا و یا خدمات آنها یکی از اهداف این سفر بود. در ضمن با موضوع توسعه تجارت و سرمایه گذاری در ایران برای میهمانان این کنفرانس سخنرانی کردم و فرصت های تجاری در ایران را در بخش صادرات و نیز جذب سرمایه تبیین و تشریح نمودم.علاقه وافر شرکت کنندگان در این کنفرانس به دریافت اطلاعات از کنفرانس باعث شد که بیش از یک ساعت بعد از سخنرانی با شرکت کنندگان گفتگو کنم.علاقه زیادی برای حضور در بازار ارزشمند ایران به منظور صادرات و نیز سرمایه گذاری خارجی قابل مشاهده است و نشان می دهد در صورتی که فعالیت مناسبی برای ارتباط با همسایگان خصوصا در کنفرانس های بین المللی صورت گیرد، با توجه به اینکه اصل تجارت بر منفعت استوار است می تواند اثرات بسیاری از تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران را خنثی نماید.

https://www.asianews.ir/u/18O
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید