صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۵ اَمرداد ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۰
کد خبر: 5537
گزارشگر: 213
۱۷۵۷
۰
۰
۳
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

تبعات «بی ارزش شدن» پول ملی چیست؟

تبعات «بی ارزش شدن» پول ملی چیست؟
فزایش هزینه های تولید، کاهش حاشیه سود و کاهش توان رقابتی، کمبود سرمایه در گردش بنگاه ها، اختلال در سیستم خریدها و معاملات اقتصادی از مهمترین تاثیرات نوسانات نرخ ارز در اقتصاد کشور است.

مهدی کریمی تفرشی: تبعات سنگین «بی ارزشی» پول ملی چیست؟/آسیانیوز asianews

در اثر تنزل ارزش پول داخلی خالص صادرات افزایش می یابد ولی بر شدت هزینه‌های تولید نیز افزوده می‌شود و از طرفی با بهبود ارزش پول داخلی از خالص صادرات کاسته شده و هزینه‌های تولید کاهش می یابند.

 

افزایش هزینه های تولید، کاهش حاشیه سود و کاهش توان رقابتی، کمبود سرمایه در گردش بنگاه¬ها، اختلال در سیستم خریدها و معاملات اقتصادی از مهمترین تاثیرات نوسانات نرخ ارز در اقتصاد کشور است.. در چنین شرایطی، تولیدکنندگان نیز ملزم به خرید نقدی مواد اولیه هستند که به¬دلیل حجم بالای نیاز آنها با مشکل مواجه می¬شوند.

----------------------------------

بیشتر بخوانید:

«سقوط هرات» و پرش دلار از سکوی ۳۰ هزار تومانی!

----------------------------------------------------------------------

سیاست‌های اخیر ارزی کشور به گونه‌ای بوده که واحدهای تولیدی ما در تامین مواد اولیه خود با مشکل جدی مواجه شده‌اند که با ادامه این روند شاهد تعطیلی واحدهای تولیدی و از دست رفتن اشتغال ایجاد شده خواهیم بود.
تاخیر در انجام مبادلات بین المللی و ورود موارد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

بی شک حمایت همه جانبه دولت و مسئولین، کمک به رفع مشکلات و موانع تولید و فراهم نمودن تسهیلات و شرایط مناسب برای تولیدکنندگان لازمه ایجاد بسترهای مناسب در جهت رونق تولید و اقتصاد ملی است.

مبارزه جدی با ورود کالاهای قاچاق به کشور و ایجاد شرایط با ثابت اقتصادی و کنترل نرخ ارز جهت ایجاد اطمینان و امنیت برای سرمایه گذاران از پیش نیازهایی است که نگاه موشکافانه، مدبرانه و همت عالی تمامی مسئولین و سیاست گذاران اقتصادی را می طلبد.

در شرایطی که تولیدکنندگان داخلی با تمام توان به تولید محصولات با کیفیت و قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی همت می ورزند و نیروهای متخصص ، جوان، کارآزموده، خلاق و تحصیلکرده کشورمان در طرح ایده ها و نوآوری و همگامی با آخرین تکنولوژی ها و دستاوردهای روز دنیا از هیچ کوششی فروگذار نمی کنند ورود بی رویه و کنترل نشده و اغلب قاچاق محصولات مشابه خارجی به کشورمان و پر کردن لاین های فروشگاهها با این محصولات بی انصافی در حق تولیدکننده زحمتکش، نیروهای تحصیلکرده و فرهیخته و کارگر زحمتکش ایرانی است و خوابیدن چرخ های تولید بسیاری از صنعتگران و تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و بیکار شدن خیل عظیمی از نیروهای کار از پیامدهای این بی تدبیری است./


https://www.asianews.ir/u/3fs
اخبار مرتبط
یکی از مزیت های کشور ما نسبت به ترکیه این است که صادرات از ترکیه به قطر فقط از طریق هوایی امکان پذیر است در حالی که صادرات ما به قطر از طریق بنادر هم انجام می گیرد.
نشان تجاری مزیت رقابت در بازار را افزایش می دهد؛ برندسازی ملی حاصل هم افزایی بین تجارت و صنعت می باشد و می تواند زمینه ساز توسعه تولید داخلی و رونق ملی شود.
در حال حاضر ایران بزرگترین تولیدکننده محصولاتی نظیر زعفران، پسته و عسل در دنیا است، ولی به سبب ضعف برندسازی در کشور، تبلیغات و همچنین بسته بندی این محصولات، برندهای غیر ایرانی گوی سبقت را از ما ربوده اند.
جایزه های گوناگونی که سینمای ایران در سطح جهان به دست آورد، سینمای ما را مورد توجه پخش کنندگان جهان قرار داد، ولی مدتی است که پخش کنندگان اروپایی، آمریکایی و آسیایی رغبت بسیار کمتری برای خرید فیلمهای ایرانی از خود نشان می دهند.
برندسازی در جهان سبب تمایز تولیدات یک کشور و یا سازمان با کالاهای مشابه آن در بازار می‌شود؛ در واقع یک برند، ذهنیتی مثبت را در مشتری به وجود آورده و او را ترغیب به خرید آن کالا می‌کند
بسته بندی مواد غذایی ایران برای رقابت و حضور در بازارهای جهانی ضعیف است؛ بسیاری از واحدهای تولیدی با تجهیزات فرسوده و قدیمی فعالیت می کنند و زعفران ایرانی به صورت فله ای به اسپانیا صادر و در این کشور با بسته بندی مناسب و با نام اسپانیا وارد بازارهای جهانی می شود.
بسیاری روستاییان و کشاورزان عزیز محصولات سالم ارگانیک و ارزشمندی تولید می کنند که باید با حمایت هر چه بیشتر وزارت کشاورزی و مسئولان از عرضه سنتی به فاز صنعتی و بسته بندی با تجهیزات و ماشین الات مدرن وارد شوند.
وقتی در نقطه ای از کشور مردم آب ندارند یا در بسیاری از شهرها هوای سالم ندارند؛ دیگر هموطنان از جان و مال خود برای هموطن دردکشیده دریغ نمی کنند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید