صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۶ اَمرداد ۱۴۰۰ / ۲۱:۱۹
کد خبر: 5559
گزارشگر: 213
۱۲۰۶
۱
۰
۴
افسارگسیحتگی اجاره بها و وعده وزیر رئیسی

چرا اجاره‌ خانه در سکوت ۲ برابر شد؟!

چرا اجاره‌ خانه در سکوت ۲ برابر شد؟!
در حالی که وزیر جدید مسکن می‌گوید می‌خواهد تیغ تیز اجاره بر گلوی اقشار آسیب‌پذیر را بردارد، اما بررسی وضعیت موجود در بازار مسکن نشان می‌دهد که برخی صاحب‌خانه‌ها از ۳۵ تا ۱۰۰ درصد اجاره‌بهای مسکن را بالا برده‌اند.

به گزارش آسیانیوز، در حالی که وزیر جدید مسکن می‌گوید می‌خواهد تیغ تیز اجاره بر گلوی اقشار آسیب‌پذیر را بردارد، اما بررسی وضعیت موجود در بازار مسکن نشان می‌دهد که برخی صاحب‌خانه‌ها از ۳۵ تا ۱۰۰ درصد اجاره‌بهای مسکن را بالا برده‌اند.

------------------------------

بیشتر بخوانید:

کمک ودیعه اجاره مسکن به چه کسانی تعلق می گیرد؟

--------------------------------------------------
همچنین در حالی که منطقه چهار تهران، یک واحد آپارتمان ۷۰ متری بین ۲۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان رهن می‌شود؛ ستاد ملی مقابله با کرونا سقف مجاز افزایش اجاره‌بهای مسکن در تهران را ۲۵ درصد اعلام کرده است. این رقم در دیگر کلان‌شهرهای ایران ۲۰ درصد و در شهرستان‌های کوچک ۱۵ درصد است؛ اما بررسی وضعیت موجود در بازار مسکن نشان می‌دهد که برخی صاحب‌خانه‌ها از ۳۵ تا ۱۰۰ درصد اجاره‌بهای مسکن را بالا برده‌اند.

در این میان،‌ رستم قاسمی، وزیر پیشنهادی ابراهیم رئیسی برای وزارت راه و شهرسازی، در توییتی درباره اجاره‌بهای مسکن آن را به «تیغ تیز و بی‌سروسامان بر گلوی اقشار آسیب‌پذیر» تشبیه کرده و مدعی شده است که در نخستین گام خود این تیغ را از گلوی مردم برمی‌دارد.

---------------------------

بیشتر بخوانید

«تشریح» شرایط دریافت وام ودیعه مسکن ۱۴۰۰

------------------------------------------------

از آنجا که میزان اجاره‌بها با قیمت مسکن ارتباط مستقیم دارد و بهای مسکن نیز تحت تاثیر نوسان‌های بازار ارز و تورم تغییر می‌کند، با تداوم بقای مشکلات اقتصادی کشور، وعده برداشتن تیغ تیز اجاره‌بها به وعده‌ای می‌ماند که به تحقق آن امیدی نمی‌رود. به خصوص اینکه با وجود مصوبه ستاد ملی کرونا، میزان اجاره‌بهای مسکن در تابستان ۱۴۰۰ افزایش چشمگیری داشته است.


طبیعتا صاحب‌خانه‌ای که پیش‌تر اجاره را بیش از ۳۵ درصد افزایش داده است، آن را کم نمی‌کند و بنابراین برداشتن فشار اجاره‌بها از دوش مستاجران در صورتی امکان‌پذیر است که درآمد خانواده‌ها افزایش یابد و نرخ تورم هم ثابت باشد.

گزارش میدانی خبرگزاری ایسنا از مناطق تهران نشان می‌دهد که نرخ رهن کامل یک واحد آپارتمانی در منطقه پنج تهران حدود ۲۵۰ میلیون تومان است و این رقم برای واحدهایی که کمتر از پنج سال از ساختشان می‌گذرد، به ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان هم می‌رسد. در منطقه چهار تهران نیز یک واحد آپارتمان ۷۰ متری بین ۲۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان رهن می‌شود. این خبرگزاری پیش‌تر در گزارشی اعلام کرده بود که ساکنان مناطق شرق و غرب تهران به دلیل افزایش سرسام‌آور اجاره‌بها به حاشیه‌ شهر کوچ کرده‌اند.

 ستاد ملی کرونا از مستاجران خواسته است که در صورت افزایش بیش از ۲۵ درصد اجاره‌بهای مسکن، از صاحب‌خانه به شورای حل اختلاف شکایت کنند اما مستاجران به دلیل اینکه نمی‌توانند با همان مبلغ سال پیش خانه مناسبی پیدا کنند، افزایش اجاره‌بها را می‌پذیرند. ضمن اینکه مصوبه ستاد ملی کرونا برای برخی صاحب‌خانه‌ها راه گریز از قانون را باز گذاشته است و آنان در صورتی که اعلام کنند خود یا فرزند پسرشان قصد اقامت در خانه را دارد، می‌توانند حکم تخلیه بگیرند. مستاجران هم برای اینکه با صاحبخانه به اختلاف و تنش دچار نشوند، از هرگونه اعتراضی پرهیز می‌کنند.

به گزارش آسیانیوز، چندی پیش وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که ۶۴ درصد از متوسط درآمد ساکنان تهران و دیگر کلان‌شهرها به اجاره‌بهای مسکن اختصاص می‌یابد. آمار بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد که نرخ اجاره مسکن از سال ۱۳۹۶ تاکنون ۹۰ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که وضعیت درآمد مستاجران در این سال‌ها نه تنها افزایش محسوسی نداشته که در مواردی کاهش هم یافته است./

https://www.asianews.ir/u/3gh
اخبار مرتبط
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: ثبت نام برای وام ودیعه مسکن تا پایان شهریور ماه حتی برای کسانی که قراردادشان در نیمه دوم سال است، انجام می شود.
متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در تهران طی تیرماه امسال از ۳۰ میلیون تومان فراتر رفته است.
یک کارشناس بازار مسکن گفت: مالیات بر خانه های خالی سیاست خوبی است و اگر جدی اجرا شود می تواند عرضه را زیاد کند و قیمت را پایین بیاورد.
گران شدن مصالح ساختمانی و افزایش قیمت بی رویه و غافلگیر کننده ملک در سال های اخیر، این روزها به مساله اصلی بازار مسکن تبدیل شده است. در این باره با سروناز شریفی، طراح و مهندس ساختمان صحبت کردیم و او از رکودی که بازار مسکن ایران در پیش رو دارد، سخن گفت.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرده است: وام ۲۵۰ میلیون تومان مسکن ملی شامل تمام متقاضیان حتی آنهایی که قبلا قرارداد منعقد کرده‌اند هم می‌شود و متقاضیانی که با وام ۱۰۰ میلیون تومانی قرارداد بستند می‌توانند از وام ۲۵۰ میلیون تومانی استفاده کنند.
براساس آخرین اعلام شرایط دریافت وام اجاره مسکن، مبلغ وام اجاره مسکن در تهران تا سقف ۷۰ میلیون تومان و افرادی که در کلان‌شهرها زندگی می‌کنند تا سقف ۴۰ میلیون تومان و در سایر شهرها تا سقف ۲۵ میلیون تومان است.
یکی از وعده‌های معیشتی ابراهیم رییسی اعطای کارت اعتباری معیشت خانوار است که در این طرح پنج دهک اول جامعه به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ گروه اول شامل سه دهک اول جامعه هستند که به صورت ماهانه ۲۰۰ هزار تومان و گروه دوم دهک‌های چهار و پنج هستند که ماهانه ۱۵۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر دریافت می‌کنند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
مستاجر
۱۴۰۰/۰۷/۲۱
0
0
1

اشکال افزایش ۲۵ درصد اینه که روی قرارداد فعلیه، کلا باید روی ملک باشه یعنی اصلا امکان اجاره بالاتر به کسی دیگه رو نداشته باشه اینطوری جلوی خشونت موجران به مستاجران گرفته میشه، همین الان قرارداد ها رو رصد کنید بالای ۲۵ درصد رو جریمه کنید حتی با مستاجر جدید تا ماستاشون رو کیسه کنند این بیشرفها


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید