صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۱:۱۷
کد خبر: 556
گزارشگر: 1
۹۴۹
۰
۰
۰

توهم افزایش شاخص بورس

شیرین نوری بر‌اساس تئوری قیمت‌های نسبی در اقتصاد هموارهرشد قیمت یک کالای عادی به تناسب، افزایش بهای سایر کالاها را نیز نشان می دهد و اینگونه است که انتظارات تورمی باعث می شود که هیچ کس تمایلی به نگه داشتن پول نقد نداشته باشد و همین رشد تقاضا برای همه کالاها عامل اصلی جهش تورم است.

حال سوالی که مطرح می شود این است که آیا حمایت از سیاست های تورمی به نفع بازار سرمایه می باشد یا خیر؟
بسیاری از ایرانیان از سال گذشته به دلیل کاهش ارزش پول ملی سرمایه خود را به سمت بازار سرمایه سوق دادند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که شاخص سهام کشور همزمان با افزایش نرخ ارز و افزایش نقدینگی در حال افزایش بوده است حال سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا بورس‌بازان در بازار سرمایه ایران همزمان با اتفاقات اخیر اقتصادی از این وضعیت خوشحال هستند ؟
و آیا سودی که نصیب آنها می شود سود واقعی است یا توهمی؟
حقیقت این است که افت ارزش پول اثرات افزایشی را بر رشد اسمی قیمت سهام در بلندمدت دارد. بنابراین، افزایش اخیر نرخ دلار در اقتصاد کشور که فعلا با مداخله دولت و اقدامات بانک مرکزی در حال مهار شدن است در بلندمدت اثرات خود را بر قیمت سهام می گذارد به این معنا که قیمت سهام نیز متناسب با ارزش‌گذاری دلاری و قیمت‌های نسبی رشد پیدا می‌کنند بطور مثال شاخص بورس ونزویلا در ٤ ماه گذشته بیش از ٢٥٠ درصد رشد داشته است و این در حالی است که شرایط اقتصادی و سیاسی در این کشور در شرایط بحرانی است اما حقیقت این است که قیمت سهام همواره خود را با نرخ بازار آزاد تنظیم کند تا نرخ رسمی و شاید به همین دلیل است که ارزش بورس ونزوئلا در میان پنج بازار سهام بزرگ جهان، فراتر از بورس‌های آلمان، فرانسه و انگلیس است.
بنابراین رشدهای تورمی نه تنها به نفع اقتصاد و مردم نمی باشد بلکه رشد اسمی بورس نیز همواره به معنای شرایط مطلوب اقتصادی نیست بلکه بیشتر در این شرایط بازیگران در بازار سرمایه در جهت کسب سود با یک توهم روبرو هستند تا واقعیت!

https://www.asianews.ir/u/1xy
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید