صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۲۹ اَمرداد ۱۴۰۰ / ۲۲:۱۵
کد خبر: 5573
گزارشگر: 213
۱۹۷۸
۰
۰
۵
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

«تغذیه صحیح» عصر امروز چیست؟

«تغذیه صحیح» عصر امروز چیست؟
تغذیه ای که بر اساس اصول علمی و با در نظر گرفتن کلیه نیازهای بدن تنظیم شده باشد، موجب تامین سلامت انسان می شود و در صورتی که به غیر از این عمل شود موجب اختلال در عملکرد کل سیستمهای بدن شده و باعث از دست رفتن قوای جسمی و روانی در انسان خواهد ش

«تغذیه صحیح» عصر امروز چیست؟آسیانیوز

غذا خوردن یکی از نیازهای ذاتی و دائمی هر فرد است و مهمترین عامل بقای زندگی و طول عمر محسوب می شود. صنعت غذا یک صنعت مادر و کلیدی است همواره با سلامت جامعه و الگوی زندگی سالم افراد جامعه در ارتباط نزدیک و تنگاتنگ است.


یکی از مهم ترین عـوامـل شکل دهنده الگوی غذایی هر جامعه مجموعه عادات و فرهنگ غذایی آن جامعه است. ایرانیان مردمی خوش ذائقه و دارای تنوع غذایی بسیار بالا هستند و سنت خوردن، از ماندگارترین میراثهای فرهنگ و تمدن ایرانیان است. امــا در ایــن میان آنچه قابل تامل است، الگوی تغذیه ای ماست. سطح سلامت جامعه وابستگی زیادی به تغذیه مناسب و سالم دارد. الگوی تغذیه کشور ما دستخوش تغییرات زیادی شده است و به گفته کارشناسان، وضعیت تغذیه ایرانیان در حد مطلوبی نیست.

تغذیه صحیح پدیده رشد را برای انسان فراهم می سازد و موجب سلامت جسم و روان او خواهد شد. در عین حال غذا موجب تامین انرژی برای بدن شده و حفظ سلامتی بافت ها و بهبود عملکرد ارگان های مختلف بدن را باعث می شود.

تغذیه ای که بر اساس اصول علمی و با در نظر گرفتن کلیه نیازهای بدن تنظیم شده باشد موجب تامین سلامت انسان می شود و در صورتی که به غیر از این عمل شود موجب اختلال در عملکرد کل سیستمهای بدن شده و باعث از دست رفتن قوای جسمی و روانی در انسان خواهد شد . رعایت برنامه غذایی خوب و متعادل می تواند طول عمر انسان را افزایش دهد و بر شادابی فرد نیز تاثیر گذار باشد.

امروزه، تغذیه بیش از هر زمان دیگری در زندگی اهمیت پیدا کرده است، زیرا مطالعات نشان داده‌اند که عامل بسیاری از مرگ و میرها و بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های قلبی، عروقی، سرطان‌ها، دیابت و... ریشه در تغذیة فرد دارد.

با توجه به این که در حال حاضر تکنولوژی و زندگی ماشینی روزبه‌روز در حال پیشرفت است، فعالیت فیزیکی کم‌تر شده و پیامد آن چاقی و اضافه‌وزن است، که خود منشاء بسیاری از مشکلات جسمی است. بنابراین با رعایت یک رژیم غذایی سالم می‌توان رمز اساسی سلامت بدن را به دست آورد.

البته غذای سالم به تنهایی موجب حفظ سلامتی نمی شود بلکه تغذیه صحیح کنار ورزش و فعالیت فیزیکی منظم، ترک سیگار، کنترل استرس، جلوگیری از آلودگی های محیطی و زمینه ژنتیکی مطلوب و ...سلامت فرد را تضمین می کند.

مقدار مناسب کالری‌ برای حفظ تعادل بین کالری جذب شده و کالری مصرف شده. میانگین نیاز پیشنهادی روزانه بدن 2000 کالری است، گرچه این مقدار ممکن است به نسبت سن، جنسیت، قد، وزن و فعالیت بدنی متفاوت باشد.


https://www.asianews.ir/u/3gt
اخبار مرتبط
نشان تجاری مزیت رقابت در بازار را افزایش می دهد؛ برندسازی ملی حاصل هم افزایی بین تجارت و صنعت می باشد و می تواند زمینه ساز توسعه تولید داخلی و رونق ملی شود.
در حال حاضر ایران بزرگترین تولیدکننده محصولاتی نظیر زعفران، پسته و عسل در دنیا است، ولی به سبب ضعف برندسازی در کشور، تبلیغات و همچنین بسته بندی این محصولات، برندهای غیر ایرانی گوی سبقت را از ما ربوده اند.
جایزه های گوناگونی که سینمای ایران در سطح جهان به دست آورد، سینمای ما را مورد توجه پخش کنندگان جهان قرار داد، ولی مدتی است که پخش کنندگان اروپایی، آمریکایی و آسیایی رغبت بسیار کمتری برای خرید فیلمهای ایرانی از خود نشان می دهند.
برندسازی در جهان سبب تمایز تولیدات یک کشور و یا سازمان با کالاهای مشابه آن در بازار می‌شود؛ در واقع یک برند، ذهنیتی مثبت را در مشتری به وجود آورده و او را ترغیب به خرید آن کالا می‌کند
بسته بندی مواد غذایی ایران برای رقابت و حضور در بازارهای جهانی ضعیف است؛ بسیاری از واحدهای تولیدی با تجهیزات فرسوده و قدیمی فعالیت می کنند و زعفران ایرانی به صورت فله ای به اسپانیا صادر و در این کشور با بسته بندی مناسب و با نام اسپانیا وارد بازارهای جهانی می شود.
امروزه رویکرد جهانی به سمت مصرف محصولات ارگانیک و سلامت محور به سرعت در حال افزایش و پیشرفت است
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید