صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۳۰ اَمرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۰
کد خبر: 5575
گزارشگر: 213
۹۰۶
۰
۰
۵
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

سینمای مستند ایران «بودجه» ندارد

سینمای مستند ایران «بودجه» ندارد
سینمای مستند پتانسیل بالایی دارد که مسئله کمبود بودجه می‌تواند به آن ضربه جدی وارد کند و سینمای مستند در ایران از عدم تخصیص بودجه کافی و آموزش اصولی رنج می برد.

ایران به لحاظ داشتن موضوعات متنوع برای تولید فیلم مسـتند، بسـیار غنـی و مسـتعد است. مستندهای علمی، بخصوص، نقش قابل توجهی در انعکاس پیشرفت‌های علمی و فناوری کشور دارد و در حوزه مستندهای علمی و فناوری ظرفیت‌های بالقوه‌ای داریم که نیازمند کار بیشتر از سوی مستندسازان است.

معرفـی آثـار تـاریخی و اماکن مذهبی و مراکز سیاحتی و گردشگری، موزه ها، صنایع دستی، زبـان فارسـی، ادبیات، موسیقی سنتی، جشنهـای باسـتانی(مثـل نـوروز و چهارشـنبه سـوری)، سـنتها و آیین های محلی و بومی، لباسهای سنتی و محلی، اساطیر، معماری سنتی، مشـاهیر ادبـی و شخصیتهای تاریخی و تاریخ ملی،نیز از پتانسیل های خوب کشورمان در این حوزه است.

مستند سازان میبایست در فرآیند تولید و نمایش فیلمهای مسـتند به شاخصه ها و عناصری توجه کنند تا علاوه بر خلق و نمایش آثاری زیبا و ماندگار بتوانند در راستای تقویت هویت فرهنگی افراد جامعه گامی شایسته بردارند.

تولید مستندهای خلاق بر مبنای استانداردهای جهانی برای به تصویرکشاندن توانمندی های جامعه و امیدبخشی به مردم از لازمه های حرکت به سمت جامعه ای پویاست.

پویایی بیشتر رسانه ملی برای رقابت با شبکه های تولید و نمایش فـیلم مسـتند در عرصه بین المللی از لازمه های اساسی برای رشد حوزه مستند در کشور ماست.

تبیین نقش و جایگاه فیلم مستند در ارتقاء سطح فرهنگی جامعه نیاز به پژوهش و ارزیابی کارشناسانه عمیق دارد.

مستند سازان باید با مدیران، کارآفرینان و جهادگران عرصه صنعت و تولید تعاملات بیشتر و درک متقابل و سازنده ای داشته باشند تا بتوانند ارزش های این حوزه را به نحو خلاقانه و با شناخت و آگاهی دقیق به تصویر بکشند. ضمن اینکه سلیقه مخاطب در این میان بسیار مهم و کلیدی است و باید حتما جذابیت های بصری لحاظ شود.

سینمای مستند پتانسیل بالایی دارد که مسئله کمبود بودجه می‌تواند به آن ضربه جدی وارد کند. سینمای مستند از عدم تخصیص بودجه کافی و آموزش اصولی رنج می برد  عدم تخصیص بودجه کافی دست مستندساز را برای تولید آثار فاخر می بندد و به این تربیت سینمای مستند رشد نمی کند.

سینمای مستند برای رشد و تعالی نیاز به آموزش کلان به تمامی علاقه مندان این گونه سینمایی دارد. باید فضایی مهیا شود که مستندسازان جوان در کنار مستندسازان پیشکسوت در سینمای کشور کار کنند که هم از تجربیات و دانش این اساتید استفاده شد و هم پیشکسوتان این عرصه فراموش نشوند./


آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/3gu
اخبار مرتبط
در حال حاضر ایران بزرگترین تولیدکننده محصولاتی نظیر زعفران، پسته و عسل در دنیا است، ولی به سبب ضعف برندسازی در کشور، تبلیغات و همچنین بسته بندی این محصولات، برندهای غیر ایرانی گوی سبقت را از ما ربوده اند.
جایزه های گوناگونی که سینمای ایران در سطح جهان به دست آورد، سینمای ما را مورد توجه پخش کنندگان جهان قرار داد، ولی مدتی است که پخش کنندگان اروپایی، آمریکایی و آسیایی رغبت بسیار کمتری برای خرید فیلمهای ایرانی از خود نشان می دهند.
برندسازی در جهان سبب تمایز تولیدات یک کشور و یا سازمان با کالاهای مشابه آن در بازار می‌شود؛ در واقع یک برند، ذهنیتی مثبت را در مشتری به وجود آورده و او را ترغیب به خرید آن کالا می‌کند
بسته بندی مواد غذایی ایران برای رقابت و حضور در بازارهای جهانی ضعیف است؛ بسیاری از واحدهای تولیدی با تجهیزات فرسوده و قدیمی فعالیت می کنند و زعفران ایرانی به صورت فله ای به اسپانیا صادر و در این کشور با بسته بندی مناسب و با نام اسپانیا وارد بازارهای جهانی می شود.
بسیاری روستاییان و کشاورزان عزیز محصولات سالم ارگانیک و ارزشمندی تولید می کنند که باید با حمایت هر چه بیشتر وزارت کشاورزی و مسئولان از عرضه سنتی به فاز صنعتی و بسته بندی با تجهیزات و ماشین الات مدرن وارد شوند.
حمایت از تولید داخلی و توجه به صنعتگران ایرانی از مهم ترین عوامل برای ایجاد اشتغال پایدار و افزایش بهره وری داخلی است.
وقتی در نقطه ای از کشور مردم آب ندارند یا در بسیاری از شهرها هوای سالم ندارند؛ دیگر هموطنان از جان و مال خود برای هموطن دردکشیده دریغ نمی کنند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید