صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۳۱ اَمرداد ۱۴۰۰ / ۲۳:۰۱
کد خبر: 5586
گزارشگر: 213
۳۹۵۱
۰
۰
۱۶
رودررویی قریب الوقوع پنجشیر با طالبان

پسر احمدشاه مسعود گفت با طالبان می جنگد

پسر احمدشاه مسعود گفت با طالبان می جنگد
پسر احمدشاه مسعود به العربیه گفت برای اداره کشور یک دولت فراگیر لازم است، اما اگر طالبان مذاکرات را رد کند، جنگ غیر قابل اجتناب خواهد بود.

به گزارش آسیانیوز، احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود از رهبران جنبش مقاومت ضد شوروی در دهه ۱۹۸۰ میلادی، که هنوز کنترل منطقه پنجشیر افغانستان را در دست دارد، می‌گوید این منطقه را تسلیم طالبان نخواهد کرد.

احمد مسعود به العربیه گفت برای اداره کشور یک دولت فراگیر لازم است که طالبان نیز بخشی از آن خواهد بود، اما اگر طالبان مذاکرات را رد کند، جنگ غیر قابل اجتناب خواهد بود.

--------------------------------

بیشتر بخوانید:

جولان «داعش خراسان» در مرز کشورمان/کشتار در فرودگاه کابل ادامه دارد
-----------------------------------------------------------------------------------------------

او همچنین گفت نیروهای دولتی ضد طالبان از چندین ولایت کشور به پنجشیر آمده و به حلقه یاران وی در «جبهه مقاومت ملی افغانستان» پیوسته‌اند.

خبرگزاری رویترز نیز از قول رهبر این جبهه گزارش داده که او امیدوار است مذاکرات صلح‌ با طالبان به نتیجه برسد، اما در عین حال آماده جنگ با این گروه افراطی اسلامی است.

عدم اعتماد جامعه مدنی به نهاد سیاسی در نتیجهٔ فساد مالی دولتمردان یکی از عوامل اصلی فروریزی برق‌آسای نظام پیشین کابل بود. احمد مسعود هزاران نیروی ارتش را در دره پنجشیر، در شمال‌غرب کشور، گردهم آورده و گفته می‌شود که هم اکنون ۹ هزار نیروی مقاومت علیه طالبان به رهبری وی در پنجشیر حضور دارند.

او در گفت‌وگو با رویترز گفته است به دنبال جنگ نیست اما اگر طالبان تن به مذاکره ندهد، نبرد غیر قابل اجتناب خواهد بود.

این رهبر افغان تصریح کرد: نیروهای تحت امر او از یک ولایت، از کل کشور دفاع خواهد کرد.

فرزند احمدشاه مسعود در ادامه خواستار مذاکرات گسترده و همه‌جانبه با حضور همه اقلیت‌ها و گروه‌ها شده و گفته است جامعه جهانی نباید رژیم اقتدارگرای طالبان را به رسمیت بشناسد.

پنجشیر تنها منطقه‌ در افغانستان است که هنوز تحت کنترل طالبان در نیامده است.

طالبان طی یک هفته گذشته که کابل با ورود آن‌ها سقوط کرده، عفو عمومی اعلام کرده و وعده داده است که انتقامی در کار نخواهد بود، اما گزارش‌ها حاکی از ادامه جستجوی خانه به خانه برای یافتن روزنامه‌نگاران، مقامات سابق و مخالفان طالبان است و در برخی مناطق نیز دست به خشونت‌ها و قتل دسته‌جمعی افراد زده‌اند که نمونه آن قتل هزاره‌ها است.

طالبان همچنین در حالی که اعلام کرده است با رهبران سابق و افراد پرنفوذ کشور در حال مذاکره برای تشکیل دولت است، به‌صورت یک‌جانبه اعلام کرده که دولت آتی بر اساس شریعت اسلام خواهد بود؛ موضوعی که نگرانی‌ها از حقوق زنان، اقلیت‌ها، دموکراسی‌خواهان و جامعه مدنی افغانستان را افزایش داده است.

در همین حال جان باختن شمار بیشتری از افراد فراری از کشور در حالی رخ می‌دهد که به نوشته آسوشیتدپرس، تهدیدی جدید از سوی گروه داعش در افغانستان باعث شده است هواپیماهای ارتش آمریکا برای حمل افراد، عملیاتی به شکل فرود و برخاست سریع را در فرودگاه بین‌المللی کابل انجام دهند.

به نوشته خبرگزاری‌ها، تهدید جدید مربوط است به شاخه «خراسان» گروه داعش (گروه حکومت اسلامی) و یک مقام کاخ سفید هم روز یک‌شنبه گفته است که دستیاران وی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، را در جریان فعالیت‌های تازه این گروه و عملیات علیه آنها قرار داده‌اند.

بسیاری از شهروندان افغانستان ناامیدانه تلاش می‌کنند که از طریق فرودگاه کابل از کشور خارج شوند شاخه داعش در افغانستان که با نام «حکومت اسلامی در خراسان» شناخته می‌شود، از زمان متحمل شدن خسارات سنگین در سال ۲۰۱۹ در حال عقب‌نشینی بوده است، اما توانایی انجام حملات در مناطق شهری را حفظ کرده است.

از جمله پس از حمله به دانشگاه کابل که روز ۱۲ آبان ۹۹ اتفاق افتاد و براثر آن ۲۲ نفر از دانشجویان این دانشگاه کشته شدند، «داعش خراسان» مسئولیت آن حمله را برعهده گرفت.

خبرگزاری ایرنا در آن زمان گزارش داد که بهادر امینیان، سفیر ایران در افغانستان نیز در هنگام حمله برای افتتاح نمایشگاه کتاب ایران و افغانستان در دانشگاه بوده است ولی او، «شرکت‌کنندگان ایرانی و سایر همراهان آنها به سلامت از دانشگاه خارج شدند».

شبه‌نظامیان طالبان هفته گذشته توانستند با تصرف کابل، حکومت افغانستان را براندازند، امری که بسیاری از شهروندان افغانستان را به تکاپو واداشته تا به هر طریقی از کشور خود بگریزند.

ایالات متحده و آلمان با اشاره به حضور هزاران نفر که در فرودگاه کابل اجتماع کرده‌اند، روز شنبه ۳۰ مرداد به شهروندان خود در افغانستان توصیه کردند که به دلیل خطرات امنیتی به این فرودگاه نروند.

به گزارش آسیانیوز، این در حالی است که اغلب کشورهای غربی ضمن مخالفت با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و تقویت طالبان، همراه با بیش از ۶۰ کشور جهان با صدور بیانیه‌ای مشترک خواستار برقراری امکان خروج امن شهروندان خارجی از افغانستان شده‌اند.

به گزارش وزارت خارجه ایالات متحده، کشورهایی مانند استرالیا، کانادا، بریتانیا، آلمان، شیلی و قطر در بیانیه مشترک خود با اعلام آمادگی برای کمک به مردم افغانستان، آنها را سزاوار زندگی در امنیت و عزت دانستند./

https://www.asianews.ir/u/3h3
اخبار مرتبط
جان باختن شمار بیشتری از افراد فراری از افغانستان در حالی رخ می‌دهد که به نوشته آسوشیتدپرس، تهدیدی جدید از سوی گروه داعش خراسان باعث شده است هواپیماهای ارتش آمریکا برای حمل آنان عملیاتی به شکل فرود و برخاست سریع را در فرودگاه بین‌المللی کابل انجام دهند.
به دنبال سقوط کابل و تصرف آن به‌دست طالبان، در حالی که هزاران شهروند این کشور به امید خروج از کشور در باندهای فرودگاه کابل تجمع کرده‌اند؛ همه پروازهای مسافری از این فرودگاه لغو شده است و دست‌کم ۵ نفر نیز در ازدحام جمعیت برای ورود به یکی از هواپیماها جان خود را از دست داد.
فزایش هزینه های تولید، کاهش حاشیه سود و کاهش توان رقابتی، کمبود سرمایه در گردش بنگاه ها، اختلال در سیستم خریدها و معاملات اقتصادی از مهمترین تاثیرات نوسانات نرخ ارز در اقتصاد کشور است.
سفارت آمریکا در کابل گفت گزارش‌هایی دریافت کرده مبنی بر این که اعضای طالبان سربازان تسلیم‌شده ارتش را اعدام کرده و به شکل غیرقانونی برخی از اعضای دولت و ماموران پلیس را بازداشت کرده است.
با عقب‌نشینی نیروهای دولتی افغانستان، هرات به تصرف طالبان درآمد و همراه با تعطیلی بازار ارز این شهر، عملا یکی از مهم‌ترین کانال‌های سیگنال دهی به بازار تهران نیز موقتا خاموش شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید