صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۱
کد خبر: 5587
گزارشگر: 213
۸۲۴
۰
۰
۲
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

دولت صنابع کوچک ایران را «ورشکسته» کرد!

دولت صنابع کوچک ایران را «ورشکسته» کرد!
در کشور ما صنایع کوچک و متوسط برخلاف سایر کشورهای پیشرفته از حمایت کمتری برخوردارند؛ این درحالی است که کشورهای پیشرفته و صنعتی دنیا برخلاف رویه موجود در کشور ما عمل می‌کنند و بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها و زیرساخت‌های حمایتی دولت متوجه صنایع کوچک است.

دولت صنابع کوچک ایران را «ورشکسته» کرد!asianews

اقتصاد کشور طی سال های اخیر با فراز و نشیب های فراوانی مواجه بوده است که بر فضای تولید و صنعت کشور بی تأثیر نبوده است در واقع وضعیت تولید و صنعت کشور بسته به شرایط اقتصادی و نوسانات آن متغیر است .

برخی مشکلات و چالش های صنعت عبارتند از رکود اقتصادی ، نوسانات نرخ ارز ، کمبود نقدینگی ، تورم ، مشکلات و موانع واردات و صادرات ، مشکلات مربوط به دریافت و باز پرداخت تسهیلات و وام های تولید ، استهلاک ماشین آلات ، شرایط متغیر آب و هوایی و کمبود زیر ساخت های کشاورزی ، کمبود آب و خشکسالی ، بالاتر بودن قیمت مواد اولیه نسبت به قیمت خریدهای تضمینی ، قیمت گذاری اجباری و مشکلات مربوط به بنگاه های کوچک و زودبازده.

بیش از پنج هزار و ۴۰۰ واحد مستقر در شهرک‌های صنعتی در فاصله سال‌های ۸۵ تا ۹۲ به دلایل مختلف ازجمله کمبود نقدینگی، تامین نشدن به موقع مواد اولیه و اختلاف با شرکا ورشکسته یا تعطیل شده‌اند.در حالی که بیش از ۹۰درصد از صنایع ایران را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می‌دهد. سهم بسیاری از اقتصاد کشور به صنایع کوچک و متوسط اختصاص دارد که اهمیت این بخش از صنعت را در رسیدن به نرخ رشد اقتصادی دوچندان می‌کند. توسعه صنایع کوچک و متوسط یکی از راه‌های رفع مشکل بیکاری در کشور است.
در کشور ما صنایع کوچک و متوسط برخلاف سایر کشورهای پیشرفته از حمایت کمتری برخوردارند؛ این درحالی است که کشورهای پیشرفته و صنعتی دنیا برخلاف رویه موجود در کشور ما عمل می‌کنند و بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها و زیرساخت‌های حمایتی دولت متوجه صنایع کوچک است.

بدلیل اهمیت بالای فعالیت و رشد بنگاه های کوچک و متوسط در رشد صنعتی، امروزه یکی از مهمترین دغدغه ها و وظایف دولتها در اقتصادهای روبه رشد تامین مالی مناسب و موثر صنایع کوچک و متوسط از طریق ضمانت تسهیلات توسط دولت، ضمانت ها و تسهیلات خاص راه اندازی، ضمانت های صادرات و اعتبار تجاری دولتی، تسهیلات مستقیم صنایع کوچک و متوسط، تسهیلات با یارانه سود، بانکهای بنگاههای کوچک و متوسط، و تعویق و معافیت مالیاتی است.

از طرف دیگر، سرکوب قیمتهای فروش و تورم ناچیز بهای تولیدات بنگاههای کوچک و متوسط در برابر افزایش هزینه های نهاده های تولید و نیروی کار، حاشیه سود این واحدهای صنعتی را به حداقل رسانده و در بخش مهمی از بنگاههای کوچک و متوسط منجر به زیان دهی و ایجاد معوقات بانکی و بدهی به دستگاه های دولتی و اشخاص گردید.

با توجه به استمرار شرایط نامناسب و تهدیدکننده صنایع کوچک و متوسط به تدریج فعالیت بسیاری از این بنگاههای تولیدی متوقف و یا به تشدید رکود انجامیده است.

توجه به صنایع کوچک و متوسط از نمونه راهکارهایی است که با اتکای به آن می توان اقتصاد کشور را متحول کرد./


آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/3h4
اخبار مرتبط
سینمای مستند پتانسیل بالایی دارد که مسئله کمبود بودجه می‌تواند به آن ضربه جدی وارد کند و سینمای مستند در ایران از عدم تخصیص بودجه کافی و آموزش اصولی رنج می برد.
تغذیه ای که بر اساس اصول علمی و با در نظر گرفتن کلیه نیازهای بدن تنظیم شده باشد، موجب تامین سلامت انسان می شود و در صورتی که به غیر از این عمل شود موجب اختلال در عملکرد کل سیستمهای بدن شده و باعث از دست رفتن قوای جسمی و روانی در انسان خواهد ش
یکی از مزیت های کشور ما نسبت به ترکیه این است که صادرات از ترکیه به قطر فقط از طریق هوایی امکان پذیر است در حالی که صادرات ما به قطر از طریق بنادر هم انجام می گیرد.
نشان تجاری مزیت رقابت در بازار را افزایش می دهد؛ برندسازی ملی حاصل هم افزایی بین تجارت و صنعت می باشد و می تواند زمینه ساز توسعه تولید داخلی و رونق ملی شود.
در حال حاضر ایران بزرگترین تولیدکننده محصولاتی نظیر زعفران، پسته و عسل در دنیا است، ولی به سبب ضعف برندسازی در کشور، تبلیغات و همچنین بسته بندی این محصولات، برندهای غیر ایرانی گوی سبقت را از ما ربوده اند.
جایزه های گوناگونی که سینمای ایران در سطح جهان به دست آورد، سینمای ما را مورد توجه پخش کنندگان جهان قرار داد، ولی مدتی است که پخش کنندگان اروپایی، آمریکایی و آسیایی رغبت بسیار کمتری برای خرید فیلمهای ایرانی از خود نشان می دهند.
برندسازی در جهان سبب تمایز تولیدات یک کشور و یا سازمان با کالاهای مشابه آن در بازار می‌شود؛ در واقع یک برند، ذهنیتی مثبت را در مشتری به وجود آورده و او را ترغیب به خرید آن کالا می‌کند
بسته بندی مواد غذایی ایران برای رقابت و حضور در بازارهای جهانی ضعیف است؛ بسیاری از واحدهای تولیدی با تجهیزات فرسوده و قدیمی فعالیت می کنند و زعفران ایرانی به صورت فله ای به اسپانیا صادر و در این کشور با بسته بندی مناسب و با نام اسپانیا وارد بازارهای جهانی می شود.
امروزه رویکرد جهانی به سمت مصرف محصولات ارگانیک و سلامت محور به سرعت در حال افزایش و پیشرفت است
بسیاری روستاییان و کشاورزان عزیز محصولات سالم ارگانیک و ارزشمندی تولید می کنند که باید با حمایت هر چه بیشتر وزارت کشاورزی و مسئولان از عرضه سنتی به فاز صنعتی و بسته بندی با تجهیزات و ماشین الات مدرن وارد شوند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید