صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۷:۰۱
کد خبر: 5590
گزارشگر: 213
۱۲۱۸
۰
۰
۴
رانت و فساد؛ بمب ساعتی صندوق بازنشستگی

علت واریز نشدن حقوق مردادماه بازنشستگان چیست؟/ اختلاس؛ صندوق‌های بازنشستگی را غارت کرد!

علت واریز نشدن حقوق مردادماه بازنشستگان چیست؟/ اختلاس؛ صندوق‌های بازنشستگی را غارت کرد!
بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی حقوق و مستمری مردادماه را دریافت نکرده‌اند؛ در حالی که مسوولان صندوق بازنشستگی کشوری می‌گویند ۷۰ درصد بودجه پرداخت حقوق از سازمان برنامه‌وبودجه تأمین می‌شود، اما تعطیلات ۶ روزه کرونایی سبب تأخیر در پرداختی‌ها شده است.

به گزارش آسیانیوز، کارشناسان در رابطه با بحران مالی و پایین آمدن ضریب پشتیبانی در صندوق‌های بازنشستگی بارها هشدار داده‌اند و برخی نهادها هنوز حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران را پرداخت نکرده اند.

بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی حقوق و مستمری مردادماه را دریافت نکرده‌اند. مسئولان صندوق بازنشستگی کشوری می‌گویند ۷۰ درصد بودجه پرداخت حقوق از سازمان برنامه‌وبودجه تأمین می‌شود، اما تعطیلات ۶ روزه کرونایی سبب تأخیر در پرداختی‌ها شده است. سازمان تأمین اجتماعی و تأمین اجتماعی نیرو‌های مسلح (بازنشستگی لشگری) هم همین شرایط را دارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، مسئولان صندوق بازنشستگی کشوری می‌گویند این اتفاق سابقه داشته است، اما آنها در تلاش هستند که بتوانند تا پایان ساعت اداری امروز، حقوق‌ها را پرداخت کنند. اگرچه این موضوع قطعی نیست و ممکن است پرداخت‌ها به روزهای آتی موکول شود.

اما در رابطه با وضعیت در سازمان تأمین اجتماعی، اقتصاد ۲۴ به نقل از برخی تشکل‌های رسمی و غیر رسمی کارگران بازنشسته می‌نویسد عموم مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی حقوق بازنشستگی مردادماه خود را تا دیروز (روز سی و یکم مرداد و آخرین روز از برج ۵) دریافت کرده‌اند و تنها چیزی که به عده‌ای از این جماعت پرداخت نشده است همان مابه‌التفاوت مربوط به افزایش مزایای فروردین ماه است.

در رابطه با بازنشستگان لشکری نیز وضعیت مشابهی وجود دارد. گفته می‌شود آنها پس از دریافت پیام واریز مستمری مرداد، وقتی برای خرید با کارت بانکی اقدام می‌کنند، با حساب خالی مواجه می‌شوند. در همین حال مدت‌هاست که موضوع ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی مطرح است. کارشناسان در رابطه با بحران مالی و برهم خوردن توازن میان منابع و مصارف و پایین آمدن ضریب پشتیبانی در این صندوق‌ها بارها هشدار داده‌اند.

صندوق‌های بازنشستگی روی بمب ساعتی
از سوی دیگر، ورشکستگی صندوق‌ها دلایل دیگری نیز دارد. مهم‌ترین عامل فساد، اختلاس، پول‌شویی و رانت‌خواری در این صندوق‌هاست. شرکت‌های زیرمجموعه این صندوق‌ها زیان می‌دهند. افزون بر آن وام‌های مشکوک و بدون ضمانت کافی به افرادی می‌دهند که به تعهدات خود عمل نمی‌کنند. دومین علت عدم همخوانی ورودی افرادی است که ماهانه به این صندوق‌ها می‌پردازند و میزان خروجی آن یعنی مستمری بگیران است.

سوم آنکه در طی این سال‌ها اصلاحی در وضعیت صندوق‌ها صورت نگرفته و به روز نشده است. چهارم پیر شدن جمعیت در نتیجه کمبود ورودی به صندوق‌ها و بازنشستگی زود هنگام است.

سرانجام برداشت‌های دولتی از صندوق‌هاست، حتی زمانی که دولت‌ها کمبود بودجه دارند به این صندوق‌ها دست درازی می‌کنند.

میعاد صالحی مدیر عامل سابق صندوق بازنشستگی کشور، تعداد بازنشستگان این صندوق تا پایان سال ۹۷ را حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر عنوان کرده است که ۸۲ درصد این افراد مشمول طرح همسان‌سازی هستند. این افراد دارای کمترین حقوق دریافتی هستند. این صندوق هم مثل سایر مؤسسات از اختلاس و رانت خواری درامان نماند.

به گفته کارشناسان، صندوق‌های بازنشستگی کشوری و نیز سازمان تأمین اجتماعی، در طول ۴۰ سال گذشته عملکردی فاجعه‌بار و به دور از هر منطق اقتصادی در شیوه سرمایه‌گذاری داشته‌اند و به دلیل فقدان یک ساختار مشخص و شفاف، از جمله بخش‌هایی هستند که فساد در آن‌ها به‌آسانی رخ می‌دهد./

https://www.asianews.ir/u/3h7
اخبار مرتبط
رئیس‌جمهور گفت: اختلاف در نرخ تورم، تضییع حق‌الناس است و نباید به سهولت از کنار آن گذشت؛ این در حالی است که وضعیت همسان سازی حقوق بازنشستگان که از دولت قبل به دوفوریتی مجلس رفت، همچنان تصمیمی برای تصویب آن اعلام نشده است.
سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی اعلام کرد:به منظور پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۱۳۹۹، پس از پیگیری اعتباری به مبلغ ۴۰ میلیارد تومان از محل منابع اعتباری در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها تأمین و کارسازی شده است.
حمیدرضا کیامنفرد، مدیرعامل «شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران» در نشست خبری روز خبرنگار، در خصوص نقش این شرکت در تحقق وعده های داده شده به بازنشستگان، از جمله «همسان سازی حقوق این قشر از جامعه» به خبرنگار «آسیانیوز» گفت: این شرکت به عنوان حافظ منافع بازنشستگان کشوری با افزایش درآمد و سوددهی خود، نقش به سزایی در تامین حقوق این قشر عزیز جامعه خواهد داشت.
هفتمین دوره پرداخت تسهیلات ازدواج فرزندان بازنشستگان و موظفین همسر به مبلغ ۲۵ میلیون تومان برای ۱۵۰۰ فقره از امروز ؛ همزمان با روز خانواده و تکریم بازنشستگان آغاز شد.
روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه به ادعای محمدباقر قالیباف درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان واکنش نشان داد.
بازنشستگان و مستمری‌بگیران با تشکیل کارزار اتحادی سراسری با اشاره به تصویب لایحه دائمی شدن همسان‌سازی در تاریخ ۹ تیرماه ۱۴۰۰، تاخیر و تعلل مجلس را یادآور شدند و از رییس مجلس خواستند که این لایحه را به سرعت تصویب کند.
سینماگران،نویسندگان و فعالان فرهنگی و هنری ایران، گروه اتحاد بازنشستگان و جمعی از فعالان صنفی کارگری، معلمان و فعالان مدنی درباره اعتراضات خوزستان در بیانیه‌های جداگانه‌ با هم‌میهنان شهرهای جنوبی اعلام همبستگی کردند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید