صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲ شهریور ۱۴۰۰ / ۰۱:۰۲
کد خبر: 5594
گزارشگر: 213
۷۳۵
۰
۰
۴
ادعای مقامات اسرائیل درباره جنگ یک جانبه علیه ایران

جمهوری اسلامی جان انسان‌ها و تجارت جهان را تهدید می کند

جمهوری اسلامی جان انسان‌ها و تجارت جهان را تهدید می کند
گروهی از رسانه‌ها نوشته‌اند نفتالی بنت می‌خواهد از زبان جو بایدن بشنود که دولت او در قبال ایران چه تصمیمی دارد و آیا واقعاً در تلاش بازگشت به برجام است یا نه.

به گزارش آسیانیوز، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، گفته است که «حضور منطقه‌ای ایران تجارت بین‌المللی، آزادی کشتی‌رانی و جان انسان‌ها را تهدید می‌کند».

گانتز روز یکشنبه ۳۱ مرداد در پی دیدار با نیکوس کریستودولیدس، وزیر خارجه قبرس که به اسرائیل سفر کرده، در توئیتر خود مدعی شد که او و این مقام ارشد قبرسی «بر سر نیاز به رسیدن به جبههٔ متحد بین‌المللی در برابر تجاوزگری فزایندهٔ ایران تفاهم داشتند».

وزیر دفاع اسرائیل همچنین تصریح کرد که درخصوص «راه‌های توسعهٔ همکاری دفاعی در رویارویی با تهدیدهای روبه‌رشد در خاورمیانه و حوزهٔ مدیترانه» با وزیر خارجه قبرس رایزنی کرده است.

به‌گزارش شبکهٔ تلویزیون ۲۴ اسرائیل، بنی گانتز همچنین در پی دیدار در این روز با وزیر خارجه یونان، که او نیز مهمان یک اجلاس سه‌جانبه در اسرائیل بود، با اشاره به ایران، عملکرد منطقه‌ای ترکیه و سایر تحولات این بخش از جهان تأکید کرد که تشکیل یک «پیمان راهبردی دفاعی میان سه کشور» بررسی شده است.

براساس این گزارش، کوشش سران اسرائیل برای ایجاد پیمان دفاعی سه‌جانبه با یونان و قبرس در حالی انجام می‌شود که دولت‌های آتن و نیکوسیا دارای مناسبات حسنه با ایران هستند. اما به‌نظر می‌رسد یکی از اهداف مهم دیگر اسرائیل در تشکیل «اتحاد سه‌جانبهٔ دفاعی» با قبرس و یونان در برابر ترکیه باشد.

اشارهٔ بنی گانتز به «تهدیدات فزایندهٔ ناشی از ایران برای تجارت بین‌المللی، آزادی کشتی‌رانی و جان انسان‌ها» به حملهٔ اخیر منتسب به ایران علیه کشتی تجاری «مرسر استریت» است.

این کشتی با مالکیت ژاپنی در اجارهٔ یکی از کارتل‌های کشتی‌رانی است که یکی از صاحبان آن بازرگان سرشناس اسرائیلی، ایال عوفر، است. عوفر با سران اسرائیل ارتباطات نزدیکی دارد.

در حملهٔ یادشده، که بنا به تحقیق سنتکام، ستاد مرکزی نیروهای آمریکا، با پهپاد انتحاری هنگام تردد کشتی در نزدیکی آب‌های دریای عمان صورت گرفت، کاپیتان رومانیایی و یک محافظ بریتانیایی کشتی کشته شدند و کابین هدایت کشتی آسیب جدی دید.

اسرائیل پیش از تحقیقات آمریکا در مورد قطعات پهپاد منفجرشده و بیرون‌کشیده‌شده از آب دریا «ابراز اطمینان» کرده بود و مدعی شد که ایران عامل آن حمله است. بریتانیا نیز با حمایت از مواضع آمریکا و اسرائیل در این باره گفته است که پهپاد عامل حمله از نوع شاهد ۱۳۶ و ساخت صنایع پهپادی ایران بوده است.

بنی گانتس تأکید کرده که هم کشورش به این حمله واکنش لازم را «در زمان و مکان مناسب» نشان خواهد داد و هم خواهان اقدام مشترک کشورهای متحد علیه ایران شده است.

ایران تأکید کرده که با «حملهٔ ادعایی» ارتباطی ندارد بلکه آن را بخشی از «تلاش صهیونیست‌ها برای ضربه زدن به ایران در آستانهٔ روی کار آمدن ابراهیم رئیسی می‌داند».

مقامات ایران گفتند که به آزادی کشتی‌رانی و حفظ امنیت تجارت بین‌المللی باور دارند و خود ایران «قربانی» حملات متعدد «ترور دریایی» از سوی اسرائیل بوده است.

سایت اطلاعاتی و امنیتی نورنیوز، از حملات منتسب به اسرائیل علیه کشتی‌های تجاری ایرانی دست‌کم در ۱۴ مورد در دو سال اخیر اشاره کرده است.

اسرائیل حملات به کشتی‌های ایرانی را رد نکرده و برخی مقامات اسرائیل، از جمله نخست‌وزیر پیشین و فرمانده نیروی دریایی آن، گفته بودند که ظرفیت این نیرو در راه تقابل با ایران «در دریاهای دور و نزدیک» به کار گرفته می‌شود.

وزیر دفاع اسرائیل در شرایطی بر لزوم اجماع کشورهای هم‌منفعت در برابر ایران تأکید کرد که نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز روز یکشنبه ۳۱ مرداد گفت مذاکرات و دیدار این هفتهٔ او با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در کاخ سفید در حالی انجام می‌شود که تقابل (اسرائیل با ایران) بر سر برنامهٔ هسته‌ای تهران به «مرحلهٔ حیاتی» رسیده است.

رسانه‌ها نوشته‌اند نفتالی بنت می‌خواهد از زبان جو بایدن بشنود که دولت او در قبال ایران چه تصمیمی دارد و آیا واقعاً در تلاش بازگشت به برجام است یا نه.

آقای بنت روز یکشنبه برجام را توافقی نامید که «دیگر اعتبار ندارد» و تلاش برای احیای آن نیز «بی‌حاصل و زیان‌بار» است./


https://www.asianews.ir/u/3hb
اخبار مرتبط
نخست وزیر اسرائیل، با استقبال از بیانیه‌ها و اظهارات مقام‌های آمریکایی و اروپایی درباره حمله پهپادی ایران به کشتی مرمر استریت، ادعا کرده است اکنون زمان آن است که اسرائیل در «جبهه‌های متعدد» به ایران پاسخ دهد.
رسانه‌های اسرائیل تاکید کرده‌اند که در انتصاب سرهنگ هرتسوگ به مقام سفیر در آمریکا، «تجربیات» و «شناخت عمیق» او در ارتباط با ایران موثر بوده و احتمالا مهم‌ترین ماموریت او در واشینگتن، جلوگیری از بازگشت آمریکا به برجام است.
بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل امروز گفت زمان پاسخ دادن به اقدامات ایران «فرا رسیده» و اسرائیل برای حمله علیه ایران آمادگی دارد.
بریتانیا، رومانی و لیبریا در نامه شکایت به شورای امنیت نوشتند: حمله به کشتی اسراییلی باعث اختلال و ایجاد خطر برای امنیت و ایمنی کشتیرانی بین‌المللی شد و نقض آشکار قوانین بین المللی است؛ این در حالی است که نیروی دریایی بریتانیا از احتمال «ربوده شدن» یک کشتی دیگر نیز با پرچم پاناما در خلیج عمان خبر داده است.
چند روز پس از حمله به کشتی مرسر استریت در سواحل عمان، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که دست‌کم چهار کشتی در سواحل امارات متحده عربی هشدار دادند که کنترل هدایتشان را از دست داده‌اند و اعلام کرد که هنوز مشخص نیست در این منطقه چه حادثه‌ای در جریان است.
همچنانکه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که ایران حمله اخیر به کشتی مرسر استریت در دریای عرب را انجام داده است و گفت ایالات‌متحده با شرکای بین‌المللی خود در حال همکاری است تا این کشورها به این حمله واکنشی مشترک نشان دهند، کانادا و انگلستان نیز این حادثه را محکوم کردند و به بیانیه مشترک آمریکا و اسراییل پیوستند.
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در آخرین سخنرانی خود در دولت دوازدهم تایید کرده است که آرشیو هسته‌ای را اسرائیلی‌ها سرقت کردند و پیش ترامپ بردند که او از توافق هسته ای خارج شد.
پس از اسرائیل و بریتانیا، ایالات متحده آمریکا نیز امروز به حمله مرگبار به نفتکش اسرائیلی در ساحل عمان کرد و قول داد که «پاسخی مناسب» به این حمله در راه است.
نخست‌وزیر اسرائیل گفت: من اعلام می‌کنم که ایران پشت حمله به کشتی مرسر استریت است؛ شواهد و اطلاعاتی در این باره وجود دارد و ما انتظار داریم جامعه جهانی برای ایران روشن سازد که اشتباه بزرگی مرتکب شده‌ است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید