صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۴:۳۵
کد خبر: 5599
گزارشگر: 213
۱۰۰۳
۰
۰
۴
مقام ایرانی گفت واکسن آمریکایی و معتبر وارد ایران نخواهد شد

واردات واکسن فایزر «دروغ» است یا راست؟!

واردات واکسن فایزر «دروغ» است یا راست؟!
رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، در حالی خبر امکان واردات ۴۰ میلیون دُز واکسن از طریق طرح کواکس را تکذیب کرد که امروز نائب‌رئیس کمسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران، گفت: مذاکرات برای واردت ۴۰ میلیون دز واکسن فایزر و جانسون اند جانسون انجام شده است و در صورت نهایی شدن، امیدواریم این واکسن‌ها به زودی وارد کشور شوند.

به گزارش آسیانیوز، کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، روز دوشنبه اول شهریور، خبر امکان واردات ۴۰ میلیون دُز واکسن از طریق طرح کواکس را تکذیب و آن را «خالی‌بندی» توصیف کرد.

جهانپور در صفحه توئیتر خود نوشت که «سهمیه ایران از محل سازوکار کواکس ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دُز واکسن کروناست که سفارش‌گذاری شده و ۲.۲ میلیون آن تحویل شده است».

-----------------------------

بیشتر بخوانید:

در دز دوم «واکسن متفاوت» نزنید!

--------------------------------------------------------------

  این اظهارنظر واکنش به خبری است که پیش از این ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو، اعلام کرده و گفته بود «امکان واردات تا ۲۰ میلیون دُز واکسن فایزر از طریق آلمان و ۲۰ میلیون دُز واکسن آمریکایی جانسون اند جانسون از بلژیک طی طرح کواکس برای ایران در نظر گرفته شده است».

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در توئیت خود تأکید کرده که «اگر شنیدید ۲۰ میلیون دُز واکسنی خاص از کواکس قابل ارائه است، شما با یک خالی‌بندی مواجه شده‌اید، جدی نگیرید!»

 این در حالی است که امروز نائب‌رئیس کمسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران، گفت: مذاکرات برای واردت ۴۰ میلیون دز واکسن فایزر و جانسون اند جانسون انجام شده است و در صورت نهایی شدن، امیدواریم این واکسن‌ها به زودی وارد کشور شوند.

 ------------------------------

بیشتر بخوانید:

با چه جراتی ادعای تولید واکسن داریم؟/شرکت فایزر انتقال واکسن با یخچال معمولی را تایید کرد

------------------------------------------------------------------ 

ناصر ریاحی در مورد چگونگی واردات ۲۰ میلیون دز واکسن فایزر از یک شرکت آلمانی و همچنین ۲۰ میلیون دز واکسن جانسون اند جانسون به ایران، گفت: درباره واردات این واکسن‌ها شرکت نماینده به اتفاق مسئولان سازمان غذا و دارو در حال مذاکره هستند و اگرچه موضوع هنوز نهایی نشده اما امیدواریم به زودی محقق شود.

نائب‌رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این سوال که آیا واردات این واکسن‌ها توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد، افزود: احتمالا واردات این واکسن‌ها از طریق سازوکار کوواکس انجام می‌شود و به احتمال بسیار هیات امنای ارزی وزارت بهداشت واردات را به عهده می‌گیرند. اگر هم از نماینده خواسته شود که خود واردات را انجام دهد نماینده نیز با ارز مرجع واردات را انجام می‌دهد و محموله وارداتی تحویل وزارت بهداشت می‌شود تا طبق برنامه واکسیناسیون مورد استفاده قرار بگیرد.

 

موضوع واکسن کرونا در ایران ماه‌هاست که به یک موضوع جنجالی تبدیل شده است؛ این در حالی که رهبر جمهوری اسلامی، در دی ۱۳۹۹ خرید واکسن‌های بریتاینایی و آمریکایی را ممنوع کرد.

همزمان «ستاد اجرایی فرمان امام» که زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند، تبلیغات گسترده‌ای را مبنی بر تولید گستردهٔ واکسن ایرانی برکت آغاز کرد و کیانوش جهانپور نیز یکی از مقامات وزارت بهداشت بود که در این تبلیغات نقش گسترده‌ای ایفا کرد.

---------------------------------

بیشتر بخوانید:

مردم ایران از تزریق واکسن فایزر و مدرنا محروم می مانند؟!/نامه نظام پزشکی ایران به سازمان بهداشت جهانی برای تهیه واکسن کرونا
-----------------------------------------------

اما ناتوانی این ستاد در تولید انبوه واکسن مؤثر و ممنوعیت واردات واکسن‌های غربی به ایران سبب شد آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در ایران طی یک ماه اخیر به‌شدت افزایش پیدا کند تا نهایتاً رهبر انقلاب اعلام کرد که واکسن به هر طریق تأمین شود.


در حال حاضر دولت ایران به طور عمده از واکسن‌های چینی سینوفارم استفاده می‌کند و تلاش کرده است با سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون، آمار مرگ‌ومیر را کاهش دهد.

این در حالی است که جهانپور چند روز گذشته  اعلام کرده بود که ممانعتی برای واردات واکسن های مورد تایید سازمان غذا و دارو یا سازمان جهانی بهداشت وجود ندارد؛ رییس جمهور نیز شب گذشته دستور واردات واکسن بدون محدویت به کشور را صادر کرد.

واردات واکسن فایزر «دروغ» است یا راست؟!شهریورر 1400 asianews

 به گزارش آسیانیوز،  کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در صفحه توئیترش نوشت: «منعی برای واردات انواع واکسن کرونا مورد تایید WHO یا سازمان غذا و دارو از جمله آسترازنکا، مادرنا و فایزر و ... (غیر از تولیدی آمریکا و بریتانیا) وجود نداشته و ندارد. در مورد آسترزنکا این امر محقق شده و در مورد سایر واکسن ها نیز کماکان تلاش برای خرید از منابع مورد تایید ادامه دارد.»


همه این گفتارهای تناقض آمیز  مسووللان در حوزه واکسیناسیون کرونا در حالی مطرح می شود ابراهیم رئیسی در جلسه فوری پس از استماع گزارش اعضای ستاد، با توجه به تشدید وضعیت بیماری کرونا در کشور و افزایش شیوع و ابتلا در روزهای گذشته، دستورات فوری برای مقابله و مهار کرونا صادر کرد.

تامین فوری اقلام درمانی بالاخص سرم و اکسیژن، بازنگری در پروتکل های بهداشتی و تعیین ضمانت اجرا برای آن، تمهید واردات واکسن به میزان مورد نیاز به منظور قطع زنجیره انتقال تا قبل از آغاز فصل سرما، تامین ارز لازم برای واردات واکسن بدون محدودیت از جمله دستورات مهم رئیس جمهور در این جلسه بود./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/3hg
اخبار مرتبط
محمدرضا حکیمی، الهیات‌دان و نویسنده، روز یکشنبه ۳۱ مرداد در سن ۸۶ سالگی پس از دریافت دز دوم واکسن کرونا و بر اثر ایست قلبی درگذشت.
برخی روسای شبکه های بهداشت و پزشکان متخصص در نقاط مختلف ایران از مرگ و میر کروکان و نوجوانان در شهرهای مختلف ایران خبر دادند.
تزریق برخی واکسن ها در دوران بارداری و شیردهی، به‌دلیل محدود بودن اطلاعات، توصیه نمی‌شود.
یکی از دغدغه های مردم درباره واکسن کرونا این است که آیا تزریق واکسن با داروهای دیگر تداخل و ایجاد مشکل خواهد کرد یا خیر؟
رئیس اتاق تهران گفت: طرح اتاق تهران و بخش‌خصوصی که با هدف تسریع در واکسیناسیون و قطع اپیدمی کرونا در کشور تهیه شده بود، با کارشکنی از سوی وزارت بهداشت مواجه شد.
براساس برخی گزارش های پزشکی و معیار جدید طول عمر، بیماری کرونا(کووید ۱۹) موجب کاهش ۱۰ ساله طول عمر می‌شود.
وضعیت خرید و واردات سرم و دارو همچنان مبهم است و آیا مجلس یا اهمال وزارت بهداشت و یا چه مقام سازمانی در بروز چنین اوضاعی نقش داشته اند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید