صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۴ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۲
کد خبر: 5613
گزارشگر: 213
۱۴۵۳
۰
۰
۳
اعلام نابودی معیشت در ایران

بانک جهانی ایران را کشور «به سوی فقر» اعلام کرد!/افزایش ۹۰ درصدی قیمت «مواد غذایی ضروری»

بانک جهانی ایران را کشور «به سوی فقر» اعلام کرد!/افزایش ۹۰ درصدی قیمت «مواد غذایی ضروری»
در حالی که بانک جهانی در گزارش تازه خود درباره چشم‌انداز فقر و نابرابری در ایران که تیر امسال منتشر کرده بود، اعلام کرد که رکود ادامه‌دار و تورم بالا، بسیاری از جمعیت ایران را به سمت خط فقر سوق داده است؛ مسوولان اتحادیه های مواد غذایی و بنکداران گفته اند که قیمت مواد غذایی پرمصرف در ایران از ابتدای امسال تاکنون، ۳۰ تا ۹۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش آسیانیوز، به گفته دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی، قیمت مواد غذایی پرمصرف در ایران از ابتدای امسال تاکنون، ۳۰ تا ۹۰ درصد افزایش یافته است.

قاسمعلی حسنی روز پنج‌شنبه، چهارم شهریور، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، در مقایسه با ابتدای امسال قیمت شکر را با ۹۰ درصد افزایش، رکورددار بیشترین افزایش قیمت عنوان کرد و گفت که قیمت کره و خرما ۳۰، روغن ۳۵، حبوبات ۳۰ تا ۳۵ و برنج ۳۸ درصد افزایش یافته است.

-----------------

بیشتر بخوانید:

چرا اجاره‌ خانه در سکوت ۲ برابر شد؟!

-----------------------------------------------------------------------
حسنی بالا رفتن هزینه تولید شامل مواد اولیه کشاورزی، هزینه کارگر و حمل و نقل را علت اصلی افزایش قیمت محصولات غذایی عنوان کرد.

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی فروردین امسال نیز از کاهش ۳۵ درصدی تقاضای مواد غذایی در مقایسه با زمان مشابه در سال قبل خبر داده بود.

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج، نیز روز ۱۳ اردیبهشت گفته بود که تنها ۱۵ میلیون نفر در ایران که «دست‌شان به دهان‌شان می‌رسد»، امکان خرید برنج را دارند.

-------------------------

بیشتر بخوانید

«متناسب‌سازی حقوق» برای همه اقشار/تکلیف همسان سازی مستمری بازنشستگان چه شد؟!
-----------------------------------------------------------------------------------
در همین حال سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی نیز اول ماه تیر گفته بود که قیمت فرآورده‌های لبنی ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت.

همزمان با افزایش قیمت موادغذایی در ایران، وزارت تعاون ۳۱ مرداد با انتشار گزارشی اعلام کرد که «خط فقر» در ایران در سال ۹۹ نسبت به سال قبل از آن، «۳۸ درصد» رشد داشته است.

خط فقر که به حداقل هزینه‌های ضروری ماهانه برای هر فرد به منظور تامین نیازهای اولیه گفته می‌شود، از سوی مسئولان مختلف در ایران طی ماه‌های گذشته ۱۰ میلیون تومان اعلام شده است.

بانک جهانی نیز در گزارش تازه خود درباره چشم‌انداز فقر و نابرابری در ایران که تیر امسال منتشر کرده بود، اعلام کرد که رکود ادامه‌دار چند فصل اخیر و ظهور تورم بالا، تعداد قابل توجهی از جمعیت ایران را به سمت خط فقر سوق داده است، به گونه‌ای که از میزان مصرف سرانه در ایران به میزان قابل توجهی کاسته شده و فقر به شدت افزایش یافته است.

این در حالی است که حسین راغفر، پژوهشگر اقتصادی در سال 1398 اعلام کرد که 33 درصد از جمعیت ایران در فقر مطلق به سر می برند و خط فقر بین نقاط مختلف کشور و حتی روستاهای مختلف متفاوت است.

وی همچنین درباره آسیب های یارانه  به اقتصاد کشور گفته است به چند دلیل پرداخت یارانه به کاهش فقر کمک نکرده است: اول آنکه این حجم بزرگ نقدینگی که وارد کشور می‌شود خودش تورم‌زاست و در تورم گروه‌های پایین بیشتر آسیب می‌بینند؛ دوم آنکه شیوه درست برخورد و کاهش فقر، اشتغال‌زایی برای خانوارهاست./


آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/3hr
اخبار مرتبط
رئیس‌جمهور گفت: اختلاف در نرخ تورم، تضییع حق‌الناس است و نباید به سهولت از کنار آن گذشت؛ این در حالی است که وضعیت همسان سازی حقوق بازنشستگان که از دولت قبل به دوفوریتی مجلس رفت، همچنان تصمیمی برای تصویب آن اعلام نشده است.
نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که حدود ۵۹ درصد شهروندان ایرانی امیدی به بهتر شدن وضعیت کشور در سال آینده ندارند.
مرکز آمار ایران، نرخ تورم کالاهای وارداتی در فصل پاییز سال‌جاری نسبت به فصل پاییز سال گذشته را بیش از ۵۸۸ درصد و نرخ تورم سالانه این کالاها را بیش از ۴۱۲ درصد اعلام کرد؛ این در حالی است که قیمت کالاهای وارداتی تحت تاثیر دو عامل نرخ ارز و نرخ تورم جهانی است.
به گفته بسیاری از کارشناسان، تیم اقتصادی دولت سیزدهم حتی با ادامه مذاکرات برجام، نمی‌تواند بر قیمت دلار کنترلی داشته باشد و قیمت پول آمریکایی به زودی در ایران به بیش از ۳۰ هزار تومان خواهد رسید.
نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی امروز گفت: هر روز شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی هستیم که این روزها گرانی ها به سیمان و میلگرد و حتی میوه رسیده که مردم نمی توانند بیشتر از نیم کیلو میوه بخرند.
مرکز آمار ایران اعلام کرد که نرخ تورم سالانه در تیرماه به ۴۴/۲ درصد رسیده که نسبت به ماه گذشته ۱/۲ درصد افزایش یافته است؛ این در حالی است که قیمت خوراکی‌ها در تیرماه سال جاری نسبت به ماه مشابه ۵۹.۶ درصد گران تر شده است.
اگر دولت و مجریان امر نخواهند تسلیم کاهش سرمایه‌گذاری در ازای رشد مصرف شوند، آن وقت ناگزیر خواهند بود که به کسری بودجه و تامین مالی تورمی آن تن دهند که اقتصاد را به شدت بی ثبات خواهد کرد.
نمایندگان مجلس طی دو روز گذشته کلیات طرح «مالیات بر عایدی سرمایه» را تصویب کردند که از این پس طبق مدت تملک، اگر فردی طلا، ارز، مسکن و خودرو خریداری و سپس اقدام به فروش آن کند، باید از محل سود این معامله، بخشی را به عنوان مالیات پرداخت کند؛ در حالی وقتی اقتصادی به نرخ تورم نزدیک ٥٠ درصد رسیده، کاملا مشخص است که سود واقعی سرمایه گذار در بازارهای گفته شده حتی در برخی از موارد منفی است!
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید