صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۵ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۵
کد خبر: 5621
گزارشگر: 213
۶۶۰
۰
۰
۴
اظهار نظر بایدن درباره انفجارهای فردگاه کابل

اطلاعاتی را به طالبان ارائه کرده‌ایم

اطلاعاتی را به طالبان ارائه کرده‌ایم
جو بایدن شب گذشته در نشست خبری گفت: برای اینکه طالبان به شهروندان مورد نظر اجازه ورود به فرودگاه کابل را بدهد، در مواردی اطلاعاتی را به طالبان ارائه کرده‌ایم.

به گزارش آسیانیوز، در پی حمله و انفجار در محوطه بیرونی فرودگاه‌ کابل که به کشته شدن ده‌ها نفر انجامید، جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، ضمن پذیرش مسئولیت آنچه در دو هفته اخیر به دنبال سلطه طالبان در افغانستان رخ داده است، گفت: به فرماندهان ارتش ایالات متحده دستور داده عملیات علیه داعش را در افغانستان آغاز کنند.

----------------------

بیشتر بخوانید:

جولان «داعش خراسان» در مرز کشورمان/کشتار در فرودگاه کابل ادامه دارد

-------------------------------------------------------------
بایدن روز پنج‌شنبه در سخنرانی خود در واکنش به انفجار بیرون فرودگاه کابل، در پاسخ به این پرسش که آیا مسئولیت آنچه در دو هفته اخیر در افغانستان رخ داده را به عهده می‌گیرد، گفت: «اساسا مسئولیت همه آنچه را که اتفاق افتاده، بر عهده می‌گیرم.»


او با اشاره به لزوم خروج نیروهای آمریکا از افغانستان گفت: «من هیچ‌وقت طرفدار این ایده نبوده‌ام که جان شهروندان آمریکایی فدا شود تا در افغانستان به عنوان کشوری که در سراسر تاریخش هرگز کشوری متحد نبوده و از قبایلی تشکیل شده که هیچوقت با هم کنار نیامده‌اند، یک دولت دموکراتیک ایجاد کنیم.»

بایدن ضمن ابراز همدردی با بازماندگان انفجار پنج‌شنبه در نزدیکی فرودگاه کابل و «همه خانواده‌های افغانستانی که عزیزان خود، از جمله کودکان کوچک، را از دست داده‌اند یا زخمی شده‌اند» گفت: «ما هم خشمگین هستیم و هم سوگوار.»

--------------------------------

بیشتر بخوانید:

پسر احمدشاه مسعود گفت با طالبان می جنگد

------------------------------------------

بایدن خاطرنشان کرد: «به فرماندهان آمریکا دستور داده‌ام عملیات نظامی علیه مواضع و تجهیزات داعش افغانستان را آغاز کنند.»

رییس‌جمهوری آمریکا خطاب به عوامل حمله در نزدیکی فرودگاه کابل و کسانی که «بدخواه آمریکا» هستند گفت: «ما نخواهیم بخشید. فراموش نخواهیم کرد. پیدایتان می‌کنیم تا هزینه‌اش را بدهید. من با هر چه در توان دارم از مردم و منافعمان دفاع خواهم کرد.»

او افزود: «فرماندهان میدانی آمریکا در افغانستان مصمم هستند ماموریت تخلیه شهروندان مورد نظر را از این کشور به طور کامل انجام دهند. این همان دستوری است که به آنها داده‌ام. تروریست‌ها نمی‌توانند جلوی انجام ماموریت ما را بگیرند. ما عملیات تخلیه را ادامه خواهیم داد.»

بایدن در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا آمریکا در اعتماد کردن به طالبان برای حفظ امنیت فرودگاه کابل مرتکب اشتباه شد، گفت: «نه، اینطور فکر نمی‌کنم.»

او افزود: «ما به طالبان اعتماد نکرده‌ایم. ما فقط به این اعتماد کرده‌ایم که طالبان به خاطر منافع خودش می‌خواهد فرایند خروج شهروندان مورد نظر از افغانستان در مهلت مقرر انجام شود.»

بایدن با اشاره به اینکه از زمان انتشار خبر حمله داعش با فرماندهان نظامی آمریکا در واشینگتن، کابل و دوحه از نزدیک در تماس بوده است، گفت: «عملیات تخلیه بیش از ۱۰۰ هزار نفر از شهروندان مورد نظر از افغانستان، در تاریخ بزرگ‌ترین عملیات تخلیه افراد از طریق نیروی هوایی بوده است.»

بایدن در پاسخ به پرسشی درباره درخواست برخی مقام‌های این کشور برای استفاده دوباره از پایگاه هوایی بگرام برای خارج کردن شهروندان مورد نظر از افغانستان گفت: «فرماندهان ارتش آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده دوباره از پایگاه هوایی بگرام ارزش افزوده‌ای ندارد و عاقلانه‌تر این است که بر کابل تمرکز کنیم.»

بایدن همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا آمریکا اطلاعات شهروندانی را که قصد خروج از افغانستان دارند به طالبان داده، گفت: «برای اینکه طالبان به شهروندان مورد نظر اجازه ورود به فرودگاه کابل را بدهد، در مواردی اطلاعاتی را به طالبان ارائه کرده‌ایم.»/

https://www.asianews.ir/u/3hz
اخبار مرتبط
در حالی که گزارش های رسیده از وقوع چند انفجار دیگر در کابل خبر داده است، داعش نیز مسوولیت این حملات را بر عهده کرفته است.
یک مقام ایالات متحده گفته است که بر اساس اطلاعات اولیه، دستکم ۱۱ تفنگدار دریایی آمریکا و یک پزشک نظامی این کشور نیز کشته شده و شماری دیگر زخمی شده‌اند؛ در حالی که خبرهای دیگری از چند انفجار دیگر در حوالی فرودگاه کابل حکایت دارند.
جان باختن شمار بیشتری از افراد فراری از افغانستان در حالی رخ می‌دهد که به نوشته آسوشیتدپرس، تهدیدی جدید از سوی گروه داعش خراسان باعث شده است هواپیماهای ارتش آمریکا برای حمل آنان عملیاتی به شکل فرود و برخاست سریع را در فرودگاه بین‌المللی کابل انجام دهند.
به دنبال سقوط کابل و تصرف آن به‌دست طالبان، در حالی که هزاران شهروند این کشور به امید خروج از کشور در باندهای فرودگاه کابل تجمع کرده‌اند؛ همه پروازهای مسافری از این فرودگاه لغو شده است و دست‌کم ۵ نفر نیز در ازدحام جمعیت برای ورود به یکی از هواپیماها جان خود را از دست داد.
اشرف غنی شامگاه یکشنبه با انتشار یادداشتی در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که اگر در کابل مانده بود، شهروندان بسیاری کشته می‌شدند و پایتخت ویران می‌شد.
مایکل مک‌کال، عضو ارشد جمهوری‌خواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: دولت جو بایدن تمام امید خود را به «مذاکرات صلح» با طالبان بست؛ او شرکای افغان ما و زنان افغانستان را رها کرد تا قتل عام بشوند و این تصاویر هولناکی است که به نام او تمام می‌شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید