صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۷ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۳:۲۵
کد خبر: 5639
گزارشگر: 213
۹۲۷۸
۰
۱
۵
دولت جدید یارانه ها را افزایش می دهد

افزایش یارانه نقدی؛ تصمیم مهم دولت رئیسی

افزایش یارانه نقدی؛ تصمیم مهم دولت رئیسی
ظاهرا افزایش مبلغ یارانه نقدی یکی از برنامه‌های جدی دولت ابراهیم رئیسی است و او در برنامه‌های انتخاباتی خود بارها گفته بود که مبلغ یارانه خانوارهای ایرانی را کافی نمی‌داند و به معیشت سخت مردم اشاره کرده بود.

به گزارش آسیانیوز، وزیر کار خبر داده است که در دولت رئیسی برای افزایش یارانه نقدی اجماع نظر وجود دارد اما با وجود کسری بودجه، دولت چگونه می‌خواهد مبلغ یارانه را بیشتر کند و مجلس نسبت به این موضوع چه نظری دارد؟

-----------------------------

بیشتر بخوانید:

وضعیت «جاماندگان یارانه» و نخستین واریز در دولت رئیسی
-------------------------------------------------------------------------------

ظاهرا افزایش مبلغ یارانه نقدی یکی از برنامه‌های جدی دولت ابراهیم رئیسی است. رئیس‌جمهور دولت سبزدهم در برنامه‌های انتخاباتی خود بارها گفته بود که مبلغ یارانه خانوارهای ایرانی را کافی نمی‌داند و به معیشت سخت مردم اشاره کرده بود.

حالا حجت عبدالملکی، وزیر کار هم در یک مصاحبه به صدا و سیما گفته است که درباره افزایش یارانه نقدی در دولت رئیسی اجماع نظر وجود دارد.

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از کارشناسان اقتصاد با این مساله مخالفت کرده‌اند و با طرح سقوط درآمدهای نفتی و تحریم شدید اقتصاد ایران که منجر به کسری بودجه شده است، گفته‌اند که افزایش یارانه نقدی به معنی چاپ پول بیشتر و در نتیجه تحمیل تورم سنگین‌تر است.

با این حال وزیر کار دولت رئیسی از برنامه جدید دولت برای افزایش مبلغ یارانه نقدی گفته است.

مبلغ یارانه چقدر می‌شود؟

 حجت عبدالملکی، وزیر کار خبر داده است که مبلغ یارانه احتمالا تغییر می‌کند. او تاکبد کرده است: قطعا یارانه‌ای که در حال حاضر پرداخت می‌شود اثر رفاهی خاصی بر جامعه و مردم ندارد و آنچه که مدنظر ما است تبعیض در پرداخت یارانه است، یعنی اینکه پرداخت یارانه افرادی که شرایط مالی بهتری دارند کاهش پیدا کند تا یارانه افراد نیازمندتر بیشتر شود.

البته عبدالملکی گفته است: مسئله اصلاح نظام یارانه‌ها یک موضوع بسیار کلان در سطح ملی و در سطح حاکمیت است وبه تنهایی در یک وزارتخانه نمی‌توانیم تصمیم خاصی اتخاذ کنیم.

به گفته وزیر کار دولت در حالت کلی به اینکه به اقشار متوسط و کم درآمد کمک بیشتری صورت کند، اتفاق نظر دارد.

تجارت نیوز نوشت ابراهیم رئیسی پیش از این گفته بود که بنا دارد یارانه هر نفر را ۳ تا ۴ برابر افزایش دهد.

او وعده داده است که برای خانوارهای پنج دهک اول کارت اعتباری معیشت صادر شود. بر این اساس به ازای هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و دو دهک بعدی ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه قرض‌الحسنه با کارمزد دو درصد در نظر گزفته شود.

همچنین به گفته رئیسی پیش‌بینی شده که به خانوارهایی که توانایی بازپرداخت اقساط را نداشته باشند یارانه بازپرداخت اقساط تعلق بگیرد.

مجلس درباره افزایش یارانه چه نظری دارد؟
نمایندگان مجلس و حتی شخص رئیس مجلس یعنی محمدباقر قالیباف هم بارها در مصاحبه‌های خود گفته‌اند که وضعیت معیشت مردم دشوار است و یارانه نقدی جوابگوی مخارج زندگی افراد نیست.

البته شماری از اعضای کمیسیون انرژی مجلس پیش از این گفته‌اند که بنا ندارند یارانه معیشتی را افزایش دهند زیرا این موضوع مشروط به افزایش درآمد از محل فروش بنزین است که این مساله می‌تواند به معنی افزایش قیمت بنزین باشد.

این نمایندگان گفته‌اند از آنجا که بعید می‌دانند قیمت بنزین افزایش داشته باشد بنابراین افزایش مبلغ یارانه معیشتی منتفی است.

با تمام این اوصاف اگر دولت سیزدهم هم بخواهد لایحه افزایش یارانه نقدی را به مجلس ببرد باید نمایندگان را قانع کند که منبع تامین اعتبار آن را در نظر گرفته است و چون شرایط درآمد و بودجه کشور در وضعیت نامساعدی است احتمالا افزایش یارانه نقدی در مجلس رای نیاورد. مگر اینکه دولت مدلی را پیاده کند که وزیر کار از آن صحبت کرده و یارانه ثروتمندان را به نفع فقرا کاهش دهد./

https://www.asianews.ir/u/3ih
اخبار مرتبط
یارانه معیشتی در دولت روحانی تصویب شد و بیست و دومین مرحله یارانه معیشتی 10 شهریور ماه پرداخت می شود؛ در حالی که ثبت نام جاماندگان نیز ظاهرا در حد یک وعده انجام نشده ماندو اگر دولت به طور جدی تصمیم به این ثبت نام داشت حتما در سال های قبل که در قانون مکلف شده بود اقدام می‌کرد نه در روزهای پایانی.
ششمین یارانه معیشتی سال ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۰ شهریورماه ساعت ۲۴ به حساب سرپرستان خانوار واریز می ‌شود.
ابراهیم رئیسی در وعده‌های انتخاباتی خود گفت که کارت رفاهی معیشت خانوار پرداخت می‌‌کند و براساس زمان‌بندی اجرای وعده‌های دولت سیزدهم، قرار است یارانه جدید از آذر امسال پرداخت شود.
براساس نگاه برخی کارشناسان پرداخت یارانه‌های نقدی در دولت گذشته نه تنها براساس قانون پیش نرفت، بلکه یارانه جدیدی تحت عنوان یارانه معیشتی از محل افزایش قیمت بنزین نیز به آن اضافه شد.
براساس اعلام بانک مرکزی همه اشخاص حقیقی از جمله دارندگان سهام عدالت که تاکنون هیچ میزان از سهام خود را نفروخته‌اند و همه سرپرستان خانوار که حداقل یکی از یارانه‌های نقدی یا معیشتی را دریافت می‌کنند، می‌توانند تا سقف هفت میلیون تومان کارت رفاهی دریافت کنند.
واردات یک نوع کالا با دو نرخ ارز موجب ایجاد بی‌نظمی در بازار خواهد شد و نیازمند طراحی سازوکارهای خاصی است که فعلاً در کشور وجود ندارد و اقتصاد ایران در مسائل ارزی باید بر اساس یک بازار آزاد کنترل شود.
بیستمین مرحله یارانه معیشتی ساعت ۲۴ روز پنج‌شنبه مورخ ۱۰ تیر ۱۴۰۰، به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.
یکی از وعده‌های معیشتی ابراهیم رییسی اعطای کارت اعتباری معیشت خانوار است که در این طرح پنج دهک اول جامعه به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ گروه اول شامل سه دهک اول جامعه هستند که به صورت ماهانه ۲۰۰ هزار تومان و گروه دوم دهک‌های چهار و پنج هستند که ماهانه ۱۵۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر دریافت می‌کنند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید