صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۸ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۲:۰۱
کد خبر: 5648
گزارشگر: 213
۸۸۰
۰
۰
۲
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

سینمای مستند «آگاهی بخشی» را بر عهده دارد

سینمای مستند «آگاهی بخشی» را بر عهده دارد
سینمای مستند وظایف و کارکردهای مشخصی دارد، که مهم ترین آن آگاهی بخشی است؛ مستند مخاطب خود را با موضوع آگاه و آشنا می‌کند و این اولین امتیازی است که فیلم مستند در هر حوزه ای به دست می‌آورد.

کریمی تفرشی: سینمای مستند «آگاهی بخشی» را بر عهده دارد/آسیانیوز

فیلم مستند به عنوان یک رسانه پویا در عرصه آموزش و ارتقاء سطح آگاهی مردم نسبت به جامعه و فرهنگ سازی بسیار تاثیر گذار بوده و از جایگاه منحصر بفردی برخوردار است.


سینمای مستند وظایف و کارکردهای مشخصی دارد، که اولین و مهمترین آن آگاهی بخشی است. مستند مخاطب خود را با موضوع آگاه و آشنا می‌کند، این اولین امتیازی است که فیلم مستند در هر حوزه ای به دست می‌آورد.

در واقع فیلم مستند یک رسانه آموزشی و تبلیغی موثر است که میتواند جهان بینی انسان را شکل دهد و در جامعه متناسب با نیازهای آن تغییر ایجاد کند. همچنین در ارتقای ارزش ها و فرهنگ جامعه نقش بسزایی دارد.

سینمای مستند حافظه جهان است. هیچ موضوعی در دنیا به اندازه فیلم مستند همه حوزه‌ها را مدیون خود نکرده است، از علم گرفته تا فرهنگ، تاریخ و صنعت. به نظرم جهان امروز و صد سال اخیر مدیون سینمای مستند است و صنعت هم بسیار مدیون این حوزه است.

در سینمای مستند هدف برانگیختن اندیشه، تغییر ذهنیت و دگرگونی در میزان شناخت مخاطب نسبت به موضوعات پیرامون است.

برای ارتباط مردم با سینمای مستند باید فرهنگ سازی کرد. امروزه شعور بصری مردم بسیار بالا رفته است و درک قابل قبولی از سینما دارند.

رسانه ها بر شیوه های رفتـاری و سلایق عمومی در جامعه تأثیر میگذارند و از بین همه این وسایل، تلویزیـون بـه عنـوان ابزاری قدرتمند تر از دیگران عمل میکند.

تلویزیون به عنوان رسـانه ای جمعـی مـی توانـد همانند یک مرکز قدرتمند فرهنگی؛ نظام خویشاوندی، آداب و رسوم، ارزشهای اجتماعی و اخلاقی، زبان، هنر و ادبیات را که زیربنای هویـت جامعـه محسـوب مـیشـوند، تحـت تأثیرات مثبت و منفی خود قرار دهد و با بهره گیری از فنون ارتباطی بر ایده های فرهنگی و نگرشهای مردم تأثیرگذارد. از میان ابزارهـای رسـانه ای متعـدد، فـیلم مسـتند می تواند این مفاهیم را برای مخاطـب بازنمـایی نمـوده و بـه نحوی زیبا و اثرگذار، زمینه ساز تقویت هویت فرهنگی در جامعه گردند.

چرا در حالیکه رسانه های غربی برای جوامع در حال توسعه و به ویژه قشر جوان ، که اغلب به عنوان گروههای هدف قرار میگیرند، خوراک فکری تهیه میکنند؛ چرا ما خود به فکر تبلیغ فرهنگ بومی خود در راستای هویت سازی صحیح در میـان جوانـان جامعـه خویش نباشیم.

بر همین مبنا مستندسازان ما می بایست با تأکید اصولی و بیشتر بر مفاهیم ملی و بومی در کنار بهره مندی از فناوریهای نوین، آثاری زیبا و تأثیر گذار را برای مخاطبین خود تولید کرده و به نمایش درآورند./

 

تهیه کننده سینما و عضو هیات مدیره جامعه تهیه کنندگان سینمای ایران
آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/3iq
اخبار مرتبط
تمرکز دولت بر حمایت از بنگاه های بزرگ دولتی و شبه دولتی به تحمیل هزینه ها و تضعیف و پیچیدگی بیشتر شرایط فعالیت صنایع کوچک و متوسط منجر شد؛ از این رو دسترسی این صنایع به فناوریهای نوین، حضور در بازارهای بین المللی و مراودات تجاری و رفع موانع صادراتی از جمله اقداماتی است که باید دستور کار دولت جدید قرار گیرد.
مشکلات و تنگناهای اقتصادی، معضل بیکاری و ایجاد فرصت های شغلی، تامین نیازهای اساسی مردم در شرایط تحریم، مستلزم گرداندن پر قدرت چرخ های صنعت و تولید، جلوگیری از رانت و قاچاق و مبارزه با فساد اقتصادی در تمامی سطوح، شنیدن دردها و مشکلات اقشار جامعه و پاسخگویی به آنها است.
در کشور ما صنایع کوچک و متوسط برخلاف سایر کشورهای پیشرفته از حمایت کمتری برخوردارند؛ این درحالی است که کشورهای پیشرفته و صنعتی دنیا برخلاف رویه موجود در کشور ما عمل می‌کنند و بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها و زیرساخت‌های حمایتي دولت متوجه صنایع کوچک است.
سینمای مستند پتانسیل بالایی دارد که مسئله کمبود بودجه می‌تواند به آن ضربه جدی وارد کند و سینمای مستند در ایران از عدم تخصیص بودجه کافی و آموزش اصولی رنج می برد.
تغذیه ای که بر اساس اصول علمی و با در نظر گرفتن کلیه نیازهای بدن تنظیم شده باشد، موجب تامین سلامت انسان می شود و در صورتی که به غیر از این عمل شود موجب اختلال در عملکرد کل سیستمهای بدن شده و باعث از دست رفتن قوای جسمی و روانی در انسان خواهد ش
یکی از مزیت های کشور ما نسبت به ترکیه این است که صادرات از ترکیه به قطر فقط از طریق هوایی امکان پذیر است در حالی که صادرات ما به قطر از طریق بنادر هم انجام می گیرد.
نشان تجاری مزیت رقابت در بازار را افزایش می دهد؛ برندسازی ملی حاصل هم افزایی بین تجارت و صنعت می باشد و می تواند زمینه ساز توسعه تولید داخلی و رونق ملی شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید