صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۸ شهریور ۱۴۰۰ / ۲۲:۰۱
کد خبر: 5655
گزارشگر: 213
۷۸۴
۰
۰
۴
گزارش تکان دهنده از فاجعه گرانی در ایران

چگونه قیمت ها در ایران «۵۰۶ درصد» رشد داشت؟!

چگونه قیمت ها در ایران «۵۰۶ درصد» رشد داشت؟!
مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش فصلی خود می‌گوید افزایش قیمت کالاهای وارداتی بر اساس ریال، در بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال ۹۹، حدود ۵۰۶ درصد رشد داشته است؛ به عبارتی بیش از شش برابر شده است.

به گزارش آسیانیوز، نه تنها قیمت کالاهای وارداتی ایران بر پایه ریال شش برابر شده، بلکه بر اساس دلار آمریکا نیز حدود ۵۳ درصد رشد داشته است.

در گزارش مرکز آمار آمده که بیشترین رشد قیمت بر اساس ریال در کالاهای وارداتی مربوط به دستگاه‌های اپتیک و عکاسی، ماشین‌آلات، لوازم مکانیکی و برقی و محصولات صنایع شیمیایی بوده است.

------------------------------

بیشتر بخوانید:

«افزایش بی سابقه نرخ تورم» در ایران با گذر از مرز ۵۸۸ درصد
--------------------------------------------------------------------------------------

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش فصلی خود می‌گوید افزایش قیمت کالاهای وارداتی بر اساس ریال، در بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال ۹۹، حدود ۵۰۶ درصد رشد داشته است؛ به عبارتی بیش از شش برابر شده است.

در گزارش روز دوشنبه هشتم شهریور این مرکز آمده است که بیشترین رشد قیمت بر اساس ریال در کالاهای وارداتی مربوط به دستگاه‌های اپتیک و عکاسی، ماشین‌آلات و لوازم مکانیکی و برقی، همچنین محصولات صنایع شیمیایی بوده است.

----------------

بیشتر بخوانید:

چرا اجاره‌ خانه در سکوت ۲ برابر شد؟!

-----------------------------------------------------------------------

این گزارش توضیح نمی‌دهد چرا قیمت کالاهای وارداتی طی یک سال شش برابر شده، اما بخشی از این رشد چشمگیر مربوط به جهش نرخ ارز بوده است. نرخ دلار در ابتدای بهار پارسال حدود ۱۶ هزار تومان بود، اما در بهار امسال به ۲۵ هزار تومان رسید.

همچنین مهدی میراشرفی رئیس گمرک ایران ۲۸ اردیبهشت امسال گفته بود تحریم‌ها باعث شده است هزینه ترانزیت کالاهای وارداتی ۲۰ درصد افزایش یابد.

از سوی دیگر، دولت ایران اختصاص ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی برای بسیاری از کالاها را متوقف کرده است؛ موضوعی که به جهش قیمت کالاهای وارداتی بر اساس ریال منجر شده است.

 

-------------------------

بیشتر بخوانید

«متناسب‌سازی حقوق» برای همه اقشار/تکلیف همسان سازی مستمری بازنشستگان چه شد؟!
-----------------------------------------------------------------------------------

از طرفی آمارهای رسمی چین نشان می‌دهد که این کشور در بهار سال جاری مستقیما از ایران نفت وارد نکرده است. این در حالی است که آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهد ایران در بهار امسال روزانه ۶۵۰ هزار بشکه صادرات نفت داشته است.

خبرگزاری‌های رویترز و بلومبرگ قبلا گزارش داده بودند که بخش عمده نفت ایران توسط واسطه‌های خارجی و تحت عنوان نفت امارات، عمان، عراق، مالزی و اندونزی به چین می‌رسد. این واسطه‌ها، در ازای دریافت نفت ایران، کالاهای مورد نیاز جمهوری اسلامی را خریداری کرده و تحویل می‌دهند. بدین ترتیب، واسطه‌ها می‌توانند یکی از عوامل رشد قیمت‌ها باشند.

گزارش اخیر خزانه‌داری کل کشور نیز نشان می‌دهد در بهار امسال تنها سه درصد بودجه نفتی محقق شده است.

با توجه به دو برابر شدن قیمت نفت در بازارهای جهانی و همچنین دو برابر شدن حجم صادرات نفت ایران نسبت به بهار پارسال، انتظار می‌رفت بودجه نفتی در سه ماهه ابتدایی سال حداقل ۴۰ درصد تحقق یابد، اما تحقق سه درصدی نشان می‌دهد که در ازای بخش عمده‌ای از نفت صادراتی ایران، ارزی وارد کشور نشده و احتمالا نفت با کالا تهاتر شده است.

نکته مهم در گزارش جدید مرکز آمار این است که نه تنها قیمت کالاهای وارداتی ایران بر پایه ریال شش برابر شده، بلکه بر اساس دلار آمریکا نیز حدود ۵۳ درصد رشد داشته است.

این در حالی است که تورم در کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران از چین تا امارات و اروپا حدود سه درصد است و بایستی نهایتا به همین میزان قیمت کالاهای وارداتی ایران بر اساس دلار آمریکا افزایش می‌یافت، اما ۵۳ درصد افزایش یافته است.

این امر نشان می‌دهد حتی بر اساس ارز دلار، هزینه عملیاتی واردات کالا به کشور رشد چشمگیری داشته است./


https://www.asianews.ir/u/3iy
اخبار مرتبط
مشکلات و تنگناهای اقتصادی، معضل بیکاری و ایجاد فرصت های شغلی، تامین نیازهای اساسی مردم در شرایط تحریم، مستلزم گرداندن پر قدرت چرخ های صنعت و تولید، جلوگیری از رانت و قاچاق و مبارزه با فساد اقتصادی در تمامی سطوح، شنیدن دردها و مشکلات اقشار جامعه و پاسخگویی به آنها است.
رئیس‌جمهور گفت: اختلاف در نرخ تورم، تضییع حق‌الناس است و نباید به سهولت از کنار آن گذشت؛ این در حالی است که وضعیت همسان سازی حقوق بازنشستگان که از دولت قبل به دوفوریتی مجلس رفت، همچنان تصمیمی برای تصویب آن اعلام نشده است.
نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که حدود ۵۹ درصد شهروندان ایرانی امیدی به بهتر شدن وضعیت کشور در سال آینده ندارند.
مرکز آمار ایران، نرخ تورم کالاهای وارداتی در فصل پاییز سال‌جاری نسبت به فصل پاییز سال گذشته را بیش از ۵۸۸ درصد و نرخ تورم سالانه این کالاها را بیش از ۴۱۲ درصد اعلام کرد؛ این در حالی است که قیمت کالاهای وارداتی تحت تاثیر دو عامل نرخ ارز و نرخ تورم جهانی است.
به گفته بسیاری از کارشناسان، تیم اقتصادی دولت سیزدهم حتی با ادامه مذاکرات برجام، نمی‌تواند بر قیمت دلار کنترلی داشته باشد و قیمت پول آمریکایی به زودی در ایران به بیش از ۳۰ هزار تومان خواهد رسید.
نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی امروز گفت: هر روز شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی هستیم که این روزها گرانی ها به سیمان و میلگرد و حتی میوه رسیده که مردم نمی توانند بیشتر از نیم کیلو میوه بخرند.
مرکز آمار ایران اعلام کرد که نرخ تورم سالانه در تیرماه به ۴۴/۲ درصد رسیده که نسبت به ماه گذشته ۱/۲ درصد افزایش یافته است؛ این در حالی است که قیمت خوراکی‌ها در تیرماه سال جاری نسبت به ماه مشابه ۵۹.۶ درصد گران تر شده است.
اگر دولت و مجریان امر نخواهند تسلیم کاهش سرمایه‌گذاری در ازای رشد مصرف شوند، آن وقت ناگزیر خواهند بود که به کسری بودجه و تامین مالی تورمی آن تن دهند که اقتصاد را به شدت بی ثبات خواهد کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید