صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۹:۰۴
کد خبر: 5699
گزارشگر: 213
۱۱۳۸
۰
۰
۲
نبرد احمدشاه مسعود با طالبان ادامه دارد

کشته شدن «صدها» نفر از طالبان در پنجشیر

کشته شدن «صدها» نفر از طالبان در پنجشیر
سخنگوی جبهه مقاومت پنجشیر امروز جمعه از کشته شدن ۴۵۰ نفر از نیروی طالبان و به اسیر شدن ۱۳۰ نفر دیگر در درگیری‌های شب گذشته خبر داد.

به گزارش آسیانیوز، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت پنجشیر امروز جمعه از کشته شدن ۴۵۰ نفر از نیروی طالبان و به اسارت در آمدن ۱۳۰ نفر دیگر در درگیری‌های شب گذشته خبر داد.

 

این در حالی است که از شب گذشته درگیری بین نیروهای طالبان و نیروهای مقاومت مردمی در گل‌بهار یکی از ورودی‌های ولایت پنجشیر در شمال شرقی افغانستان، تشدید شده است؛ طالبان از ورود به این ولایت سخن گفته اما جبهه مقاومت مردمی آن را تکذیب کرده است.

 

 ---------------------

بیشتر بخوانید:

پسر احمدشاه مسعود گفت با طالبان می جنگد

------------------------------------------------------------
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، روز پنجشنبه ۱۱ شهریور از شکست مذاکرات با احمد مسعود، رهبر گروه مقاومت مردمی، و درگیری بین دو طرف خبر داد.

سخنگوی طالبان گفت که نیروهای این گروه موفق شده‌اند وارد دره پنجشیر شوند و کنترل چند منطقه را به دست بگیرند. با این حال هیچ منبع دیگری چنین گزارشی را تایید نکرده است.

 

پنجشیر تنها ولایت افغانستان است که طالبان بر آن تسلط ندارند.

----------------------

بیشتر بخوانید:

بالاگرفتن جنگ طالبان و پنجشیر
----------------------------------------------------

فهیم دشتی، سخنگوی گروه جبهه مقاومت ملی افغانستان، شامگاه چهارشنبه در پیامی ویدیویی گفته بود که طالبان از ۴۰ ساعت قبل حملات خود را برای تصرف دره پنجشیر آغاز کرده‌اند اما «حتی یک کیلومتر» هم پیشروی نداشته‌اند.

او افزود که جبهه مقاومت ملی بر تمام گذرگاه‌ها و ورودی‌های کنترل کامل دارد و طالبان با وجود تلاش‌های فراوان برای تصرف شهر شتل، هر بار شکست خوردند.

هر دو طرف اعلام کردند که تلفات سنگینی طی این درگیری متحمل شده‌اند.

ولایت پنجشیر مقر احمد مسعود، فرمانده نیروهای مردمی و دولتی سابق افغانستان، است که به عنوان آخرین ولایت این کشور در برابر حکومت طالبان مقاومت می‌کند.

همکاری قطر با طالبان برای راه‌اندازی فرودگاه کابل

به دنبال گزارش‌ها درباره نزدیک‌تر شدن قطر و طالبان به توافقی برای مدیریت فنی فرودگاه کابل، وزیر خارجه قطر از همکاری با طالبان درباره راه‌اندازی این فرودگاه خبر داد.

محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، وزیر خارجه قطر، روز پنجشنبه گفت که دوحه برای بازگشایی هرچه سریع‌تر فرودگاه کابل با طالبان کار می‌کند و در روزهای آینده «خبرهای خوبی خواهیم شنید.»

روز پنجشنبه همچنین یک هواپیمای سی-۱۷ نیروی هوایی قطر حامل متخصصان قطری در فرودگاه کابل به زمین نشست. فرودگاه کابل در حال حاضر از کار افتاده است و این نخستین پروازی بود که پس از پایان عملیات کشورهای غربی برای انتقال شهروندان از افغانستان در این فرودگاه به زمین نشست.از سوی دیگر دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، نیز روز پنجشنبه به قطر رفت.

او پس از دیدار با مقام‌های قطری گفت بریتانیا «در آینده نزدیک» طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد اما باید درباره موضوعات مهمی مانند خروج افراد باقی‌مانده از افغانستان با آنها کار کند.

 

این در حالی است که چند روز گذشته «امیرخان متقی»، رئیس کمیسیون دعوت و ارشاد طالبان، در پیامی اخیر گفت که با وجود تلاش‌های زیاد، جبهه پنجشیر تمایلی به حل این مسئله از طریق گفت‌وگو و توقف جنگ ندارد.

به گفته وی، آرامش و شادی در کل افغانستان وجود دارد، اما پنجشیر از این آرامش و خوشبختی محروم شده است

وی از مردم پنجشیر خواست با یکدیگر مشورت کنند و به فرماندهان جنگ بگویند که اکنون که آمریکا و ناتو از افغانستان خارج شده‌اند بهتر است از طریق مذاکره شرایط را بهبود دهند در غیر این صورت این اتفاق نخواهد افتاد.

وی بار دیگر تاکید کرد که اگر مسئله پنجشیر از طریق گفت‌وگو حل شود، عزت و دارایی همه در امان خواهد بود. وی در این پیام گفت: بارها از طروق مختلف و در شهرستان های مختلف با رهبران پنجشیر گفت‌وگو صورت گرفته که تاکنون این موضوع به نتیجه نرسیده است.

متقی تاکید کرد: طالبان هنوز تلاش دارد که این موضوع از طریق مسالمت آمیز به پایان برسد. رئیس دعوت و ارشاد طالبان خطاب به مردم پنجشیر گفت: از مردم کابل و هرات و سایر ولایت بپرسید که این آرامش در افغانستان در تاریخ این کشور بی‌سابقه بوده است.

متقی در این نوار صوتی از مردم پنجشیر خواسته که نگذارند آنانی که جنگ می‌خواهند این جغرافیا را ناآرام سازند.

این در حالی است که روز گذشته همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، برخی رسانه‌ها به نقل از منابع نزدیک به احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت در پنجشیر گزارش داده‌اند که طالبان به این ولایت حمله کرده اما حملاتشان دفع شده است.

طلوع نیوز گزارش داده که نیروهای طالبان روز دوشنبه از چند جهت به پنجشیر حمله کرده‌اند اما نیروهای مقاومت حملات گروه طالبان را دفع و مهار کرده است. گفته شده که اکنون درگیری به صورت پراکنده در برخی نقاط جریان دارد.

یک عضو جبهه مقاومت مردمی در ولایت پنجشیر گفت که طالبان شب گذشته از غرب دهانه پنجشیر به این ولایت حمله کرده‌اند که توسط جبهه مقاومت مردمی پس زده شد. فهیم دشتی، عضو جبهه مقاومت مردمی گفته که در جریان درگیری‌های دستکم 8 عضو طالبان کشته و چند تن دیگر آنان زخمی شدند./

https://www.asianews.ir/u/3k5
اخبار مرتبط
فهیم دشتی، سخنگوی گروه جبهه مقاومت ملی افغانستان گفت: جبهه مقاومت ملی بر تمام گذرگاه‌ها و ورودی‌های کنترل کامل دارد و طالبان با وجود تلاش‌های فراوان برای تصرف شهر شتل، هر بار شکست خوردند.
امیرخان متقی، رئیس کمیسیون دعوت و ارشاد طالبان، در پیامی اخیر گفت که با وجود تلاش‌های زیاد، جبهه پنجشیر تمایلی به حل این مسئله از طریق گفت‌وگو و توقف جنگ ندارد.
عملکرد جو بایدن در پایان دادن به حضور نظامی در افغانستان پیش از خروج تمامی شهروندان آمریکا، با انتقادات گسترده مقامات سیاسی و نظامی آمریکا همراه شده و جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان برای بررسی اقدامات بایدن در این زمینه در واشینگتن تشکیل جلسه دادند.
در حالی درخواست‌ جمهوری خواهان برای کناره گیری و استعفای جو بایدن و کامالا هریس، معاون او، قوت گرفته است که امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهوری پیشین افغانستان و از اعضای دره پنجشیر و مقاومت علیه طالبان گفته است همه شواهدی که در دست داریم نشان می‌دهد ریشه‌های گروه «داعش خراسان» در طالبان و شبکه حقانی است.
جو بایدن شب گذشته در نشست خبری گفت: برای اینکه طالبان به شهروندان مورد نظر اجازه ورود به فرودگاه کابل را بدهد، در مواردی اطلاعاتی را به طالبان ارائه کرده‌ایم.
محموله های شیشه و هروئین از مررزهای شرقی ایران وارد کشور شده است.
جان باختن شمار بیشتری از افراد فراری از افغانستان در حالی رخ می‌دهد که به نوشته آسوشیتدپرس، تهدیدی جدید از سوی گروه داعش خراسان باعث شده است هواپیماهای ارتش آمریکا برای حمل آنان عملیاتی به شکل فرود و برخاست سریع را در فرودگاه بین‌المللی کابل انجام دهند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید