صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۵:۱۸
کد خبر: 5707
گزارشگر: 213
۷۷۷
۰
۰
۲
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

وزارت صمت با «استفاده از نخبگان» تورم را مهار کند

وزارت صمت با «استفاده از نخبگان» تورم را مهار کند
وزارت صمت در حل مشکل تورم می تواند با استفاده از نخبگان نقش اساسی در مهار تورم داشته باشد و باید مراقب ضربه های احتمالی که تولیدکننده از قیمت گذاری دستوری احتمالی خواهد خورد، باشد.

وزارت صمت با «استفاده از نخبگان» تورم را مهار کند/asianews

 

در حال حاضر فضای کسب و کار و بحث مجوزها با چالش‌های جدی مواجه هستند و بحث تامین سرمایه از محل بورس باید مورد بررسی و بازنگری جدی قرار گیرد؛ همچنانکه بنگاه ها و صنایع کوچک و زودبازده نیاز به حمایت هر چه بیشتر وزارت صمت و دولت دارند.

--------------------------

بیشتر بخوانید:

برنامه های وزیر جدید صمت باید «راهگشا» باشد

----------------------------------------------------------

متصدی امر وزارت باید وقت کافی و برنامه منظمی برای دیدار با رئسای تشکل ها و اتاق داشته باشد و این همراهی و تعامل مستمر بسیار ضروری است تا مشکلات به طور جدی پیگیری شوند.

بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه باید تعامل سازنده ای با این وزارتخانه داشته باشند و وزارت صمت باید در سیاست گذاری های ارزی مداخله سازنده داشته باشد تا مشکلات صادرکنندگان و واردکنندگان با شرایط سخت عدم ثبات ارزی تعدیل شود و اعتماد صادرکنندگان مجددا جلب گردد. در شرایطی که همه مطالعات نشان می‌دهد با افزایش قیمت ارز بایستی صادرات افزایش پیدا کند اما دیدیم که این اتفاق نیفتاد. ریشه یابی موانع صادراتی و مشکلات پیش روی صادرکنندگان اولین گام مهم در بهبود وضعیت صادرات است.

رفع موانع بازگشت مبالغ دریافتی ارزش افزوده به صادرکنندگان از جمله مواردی است که وزیر پیشنهادی در برنامه خود به آن اشاره کرده اند که امیدواریم عملیاتی و راهبردی باشد.
بحث واردات در برابر صادرات و تهاتر در این حوزه از مباحث مهمی است که نیاز به پیگیری جدی این وزارت خانه و اهتمام ویژه دارد و در صورت اجرایی شدن می تواند به رفع بسیاری از مشکلات فعالین این حوزه کمک کند. فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان مدت هاست از مشکلات تامین مواد اولیه اساسی رنج می برند و اهتمام جدی این وزاتخانه برای تامین به موقع مواداولیه و رفع مشکلات و موانع واردات از ضرورت های کمک به تولید داخلی است.

وزارت صنعت، 15 نماینده در میان فعالان بخش خصوصی دارد و امیدوار هستیم که این افراد فعال‌تر باشند و به ارتباط دولت با بخش خصوصی کمک برسانند.

وزارت صمت در حل مشکل تورم نقش اساسی دارد و بنابراین انتظار می رود برنامه های مدون و اصولی برای مهار تورم داشته باشد اما باید مراقب ضربه های احتمالی که تولیدکننده از قیمت گذاری دستوری احتمالی خواهد خورد باشد و این نیاز به یک برنامه ریزی کارشناسی شده و کمک گرفتن از نخبگان و متخصصان و کارشناسان خبره این عرصه دارد.
یکی از نکاتی که در برنامه وزیر پیشنهادی وزارت صمت جای تامل دارد نگاه دولت محور است که اقتصاد کشور همیشه از آن آسیب دیده است . توجه به این نکته ضروری است که بخش خصوصی پیمانکار و مجری برنامه های دولت نیست بلکه بازوی دولت است.

آنچه مسلم است وزیر محترم پیشنهادی در وهله اول باید مشکلات و کاستی های موجود را آسیب شناسی کند و با تبیین درست ریشه مشکلات و ضعف های موجود، ارائه راهکار و برنامه راهبردی و استراتژیکداشته باشد./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/3kc
اخبار مرتبط
تولید و صنعت کشور در حال حاضر با بحران و چالش های فراوان روبرو است؛ به ویژه وزارتخانه ای که متصدی صیانت از صنعت، معدن و تجارت است مسوولیت سنگینی بر عهده دارد.
عدم نظارت بیمه مرکزی به عنوان نهاد حاکمیتی و عدم کفایت داخلی شرکت‌های بیمه در نظارت بر نمایندگی‌های زیرمجموعه خود، مهم‌ترین عاملی است که صنعت بیمه را بعد از قرین به ۸۰ سال از طول عمرش در کشور به نقطه کنونی رسانده است.
تمرکز دولت بر حمایت از بنگاه های بزرگ دولتی و شبه دولتی به تحمیل هزینه ها و تضعیف و پیچیدگی بیشتر شرایط فعالیت صنایع کوچک و متوسط منجر شد؛ از این رو دسترسی این صنایع به فناوریهای نوین، حضور در بازارهای بین المللی و مراودات تجاری و رفع موانع صادراتی از جمله اقداماتی است که باید دستور کار دولت جدید قرار گیرد.
مشکلات و تنگناهای اقتصادی، معضل بیکاری و ایجاد فرصت های شغلی، تامین نیازهای اساسی مردم در شرایط تحریم، مستلزم گرداندن پر قدرت چرخ های صنعت و تولید، جلوگیری از رانت و قاچاق و مبارزه با فساد اقتصادی در تمامی سطوح، شنیدن دردها و مشکلات اقشار جامعه و پاسخگویی به آنها است.
عملکرد بخش خصوصی می تواند جایگاه ویژه ای در رونق اقتصاد، تجارت داخلی و خارجی و گسترش صادرات و روابط بین الملل داشته باشد.
تغذیه ای که بر اساس اصول علمی و با در نظر گرفتن کلیه نیازهای بدن تنظیم شده باشد، موجب تامین سلامت انسان می شود و در صورتی که به غیر از این عمل شود موجب اختلال در عملکرد کل سیستمهای بدن شده و باعث از دست رفتن قوای جسمی و روانی در انسان خواهد ش
یکی از مزیت های کشور ما نسبت به ترکیه این است که صادرات از ترکیه به قطر فقط از طریق هوایی امکان پذیر است در حالی که صادرات ما به قطر از طریق بنادر هم انجام می گیرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید