صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۷:۵۶
کد خبر: 5711
گزارشگر: 213
۹۹۲
۰
۰
۵
مسوولان درباره تولید واکسن روسی در کشور «متناقض» حرف می زنند

چرا روسیه واکسن «اسپوتنیک» را در ایران تولید و خارج می‌کند؟/تکذیب وزارت بهداشت

چرا روسیه واکسن «اسپوتنیک» را در ایران تولید و خارج می‌کند؟/تکذیب وزارت بهداشت
در حالی که وزارت بهداشت تولید شدن و خارج شدن واکسن اسپوتنیک از ایران را تکذیب می کند، معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور، گفته است بر اساس قرارداد بین ایران و روسیه برای تولید واکسن اسپوتنیک، توافق شده است که این واکسن در ایران تولید و به روسیه تحویل شود» و اکنون این کار انجام می‌شود.

به گزارش آسیانیوز، محمد کریمی‌نیا، معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور، گفته است بر اساس قرارداد بین ایران و روسیه برای تولید واکسن اسپوتنیک، توافق شده است که «واکسن اسپوتنیک در ایران تولید و به روسیه تحویل شود» و اکنون این کار انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید:

با چه جراتی ادعای تولید واکسن داریم؟/شرکت فایزر انتقال واکسن با یخچال معمولی را تایید کرد
---------------------------------------------------------------
 او در گفت‌وگویی با روزنامه جوان،  با تاکید بر اینکه ستاد ملی مقابله به کرونا در ایران «استراتژی ندارد» و لجاجت بر اشتباهات باعث مرگ و میر گسترده شده است، قرارداد روسیه برای تولید واکسن در ایران را درست و «استراتژی خیلی خوب» دانسته است.


پیش از این هم مقام‌های دولت با اعلام اینکه روسیه در جریان تولید و فروش واکسن آنها را فریب داده است، گفته بودند در زمینه واردات نیز روسیه قول داده بود ۶۲ میلیون واکسن اسپوتنیک به ایران بدهد ولی فقط دو میلیون واکسن داد. رهبر انقلاب که فرمان منع واردات واکسن از بریتانیا و آمریکا را صادر کرده بود، اخیرا بدقولی کشورهای خارجی را عامل کمبود واکسن در ایران دانست ولی اشاره‌ای به روسیه نکرد.

---------------------------

بیشتر بخوانید:

مردم ایران از تزریق واکسن فایزر و مدرنا محروم می مانند؟!/نامه نظام پزشکی ایران به سازمان بهداشت جهانی برای تهیه واکسن کرونا
-----------------------------------------------

در همین حال، کیانوش جهان‌پور، سخنگوی سازمان دارو و غذای ایران گفته است هنوز روسیه «محصول تولید شده» توسط شرکت خصوصی ایرانی را «برای تولید انبوه تحت لیسانس» آن کشور تایید نکرده و خروج واکسن از ایران «کذب محض است».

معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور که از جمله قرارگاه‌های زیرمجموعه ستاد کل نیروهای مسلح ایران محسوب می‌شود، همچنین گفته است «مافیای دارو» در ایران فعال است و «تجویز رمدسیویر و فاویپیراویر» برای درمان کرونا را از مصادیق «کاسبی از کرونا» دانسته است.

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران نیز ۲۱ مرداد در خلال اظهارات جنجالی خود درباره واکسن گفته بود که «ما ۷۲۰ میلیون یورو خرج رمدسیویر کردیم و این پول را باید خرج واکسن می‌کردیم».

 زالی در عین حال گفته بود که «هزینه داروهای کرونا چند برابر واردات واکسن شده است اما اجازه خرید واکسن ندادند، چون فکر می‌کردند گران است.»

بر اساس قرارداد تولید مشترک واکسن که بین ایران و روسیه امضا شده است، شرکت دارویی «اکتووِرکو» تحت لیسانس گامالیای روسیه قرار است این واکسن را تولید کند.

فعالیت‌های این شرکت که قرار بود ۹۵۰ هزار واکسن در ماه تولید کند، نیز در ماه‌های گذشته با ابهامات و حاشیه‌هایی مواجه بود، از جمله اینکه سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران،‌ پیش از رسیدن به وزارت بهداشت برای دوره‌ای مدیرعامل شرکت «اکتووِرکو» بوده است.

 نمکی که از مدافعان جدی این واکسن بوده است، وعده داده بود که واکسن روسی بیش از هر واکسن دیگر به ایران وارد می‌شود و «اولین فردی که واکسن اسپوتنیک روسی را تزریق می‌کند، فرزند خودم است».

ایران و روسیه علاوه‌ بر قرارداد دو میلیون دُزی واکسن اسپوتنیک‌وی که بهمن ۹۹ میان دو طرف امضا شده بود، اواخر فروردین امسال نیز توافق کردند که روسیه تا آذر ماه سال جاری، ۶۰ میلیون دز دیگر به ایران ارسال کند ولی این قرارداد عملی نشد./


https://www.asianews.ir/u/3kg
اخبار مرتبط
محمدرضا حکیمی، الهیات‌دان و نویسنده، روز یکشنبه ۳۱ مرداد در سن ۸۶ سالگی پس از دریافت دز دوم واکسن کرونا و بر اثر ایست قلبی درگذشت.
برخی روسای شبکه های بهداشت و پزشکان متخصص در نقاط مختلف ایران از مرگ و میر کروکان و نوجوانان در شهرهای مختلف ایران خبر دادند.
تزریق برخی واکسن ها در دوران بارداری و شیردهی، به‌دلیل محدود بودن اطلاعات، توصیه نمی‌شود.
یکی از دغدغه های مردم درباره واکسن کرونا این است که آیا تزریق واکسن با داروهای دیگر تداخل و ایجاد مشکل خواهد کرد یا خیر؟
رئیس اتاق تهران گفت: طرح اتاق تهران و بخش‌خصوصی که با هدف تسریع در واکسیناسیون و قطع اپیدمی کرونا در کشور تهیه شده بود، با کارشکنی از سوی وزارت بهداشت مواجه شد.
براساس برخی گزارش های پزشکی و معیار جدید طول عمر، بیماری کرونا(کووید ۱۹) موجب کاهش ۱۰ ساله طول عمر می‌شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید