صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۵
کد خبر: 5736
گزارشگر: 213
۱۰۱۲
۰
۰
۳
ادعای کذب طالبان به شکست پنجشیر

مقاومت یاران احمدمسعود ادامه دار است/پافشاری طالبان بر فتح پنجشیر

مقاومت یاران احمدمسعود ادامه دار است/پافشاری طالبان بر فتح پنجشیر
در حالی که سخنگوی طالبان مدعی شده این گروه کنترل ولایت پنجشیر را به دست گرفته، نیروهای مخالف طالبان در این منطقه از ادامه مبارزه با طالبان خبر دادند.

به گزارش آسیانیوز، در حالی که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، اعلام کرده این گروه کنترل ولایت پنجشیر را به دست گرفته، نیروهای مخالف طالبان در این منطقه از ادامه مبارزه با طالبان خبر دادند.

مجاهد روز دوشنبه ۱۵ شهریور با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «با این پیروزی، کشور ما اکنون کاملا از رکود جنگ خارج شده است. مردم اکنون در آزادی، صلح و رفاه زندگی خواهند کرد.»

-----------------------
بیشتر بخوانید:

پسر احمدشاه مسعود گفت با طالبان می جنگد
--------------------------------------------------------------------------------


او با اعلام این که مخالفان طالبان «کشته شدند و بقیه فرار کردند»، افزود که مردم پنجشیر مورد تبعیض قرار نمی‌گیرند.

سخنگوی طالبان همچنین اعلام کرد تشکیل یک دولت جدید در افغانستان به زودی اعلام می‌شود، اما به زمان آن اشاره نکرد. یک مقام طالبان به تلویزیون الجزیره هم گفت این گروه از ترکیه، چین، روسیه، ایران، پاکستان و قطر دعوت کرده تا در مراسم اعلام دولت جدید افغانستان شرکت کنند.

تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نیروهای طالبان را مقابل دروازه‌های مقر والی پنجشیر نشان می‌دهد.

این در حالی است که علی میثم نظری، رییس بخش روابط خارجی «جبهه مقاومت ملی» روز دوشنبه اعلام کرد ادعای طالبان صحت ندارد و اعضای این جبهه در تمام «موقعیت‌های استراتژیک» در دره پنجشیر حضور دارند تا جنگ ادامه پیدا کند./

احمد مسعود، رهبر «جبهه مقاومت ملی» افغانستان، در پیامی توییتری نوشت در امنیت است.

از زمان تصرف کابل از سوی طالبان در سه هفته پیش، جبهه‌ای از نیروهای مخالف این گروه در ولایت کوهستانی پنجشیر در هشتاد کیلومتری شمال کابل شکل گرفت.

منطقه پنجشیر که احمدشاه مسعود، فرمانده پیشین افغان در به شهرت رساندن آن سهم عمده داشت، سابقه‌ای طولانی در مبارزه با طالبان دارد.

همچنین این منطقه هرگز به اشغال نیروهای شوروی سابق در دهه ۱۹۸۰ در نیامد.

این جبهه یکشنبه شب کشته شدن فهیم دشتی، روزنامه‌نگار معروف و سخنگوی خود و همچنین کشته شدن ژنرال عبدالودود ذره را تایید کرد.

در ایران، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، اخبار پنجشیر را «بسیار نگران‌کننده» توصیف کرد و گفت: «حملات دیشب به اشد وجه محکوم و شهادت رهبران افغانستان موجب تاسف است.»

در حالی که بر اساس برخی گزارش‌ها طالبان به کمک نیروهای پاکستان به پنجشیر حمله کرده است، خطیب‌زاده «مداخله خارجی» را محکوم کرد و گفت: «پنجشیر از طریق سیاسی، مذاکره و وساطت باید حل شود و طالبان باید به تعهدات خود پایبند باشد.»

او همچنین از گزارش‌هایی درباره «محاصره پنجشیر» خبر داد که بر اساس آن طالبان موجب «قطع برق، گرسنگی دادن مردم» پنجشیر شده است./

https://www.asianews.ir/u/3l4
اخبار مرتبط
ژنرال عبدالودود ذره، از فرماندهان ارشد ارتش افغانستان و پسرعمه احمد مسعود شامگاه امشب در نبرد با طالبان در مرکز ولسوالی رخه در نبرد با طالبان کشته شد.
فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت افغانستان، یکشنبه شب در نبرد با طالبان جان باخت؛ او خواهرزاده داکتر عبدالله عبدالله بود.
محمدحسین جعفریان کارشناس ارشد مسائل افغانستان با انتشار یک عکس و تایید اصالت آن نوشت: ۲۰۰۰ طالب اسیر رزمندگان مقاومت پنجشیر شدند.
سخنگوی جبهه مقاومت پنجشیر امروز جمعه از کشته شدن ۴۵۰ نفر از نیروی طالبان و به اسیر شدن ۱۳۰ نفر دیگر در درگیری‌های شب گذشته خبر داد.
فهیم دشتی، سخنگوی گروه جبهه مقاومت ملی افغانستان گفت: جبهه مقاومت ملی بر تمام گذرگاه‌ها و ورودی‌های کنترل کامل دارد و طالبان با وجود تلاش‌های فراوان برای تصرف شهر شتل، هر بار شکست خوردند.
امیرخان متقی، رئیس کمیسیون دعوت و ارشاد طالبان، در پیامی اخیر گفت که با وجود تلاش‌های زیاد، جبهه پنجشیر تمایلی به حل این مسئله از طریق گفت‌وگو و توقف جنگ ندارد.
عملکرد جو بایدن در پایان دادن به حضور نظامی در افغانستان پیش از خروج تمامی شهروندان آمریکا، با انتقادات گسترده مقامات سیاسی و نظامی آمریکا همراه شده و جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان برای بررسی اقدامات بایدن در این زمینه در واشینگتن تشکیل جلسه دادند.
جو بایدن شب گذشته در نشست خبری گفت: برای اینکه طالبان به شهروندان مورد نظر اجازه ورود به فرودگاه کابل را بدهد، در مواردی اطلاعاتی را به طالبان ارائه کرده‌ایم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید