صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۱
کد خبر: 5761
گزارشگر: 213
۱۶۱۱
۱
۰
۳
چرا نبود دوز دوم یک واکسن در کشور ترسناک است

مردم ایران «کیس آزمایشگاهی» نبود دوز دوم نشوند!/ تکلیف نایاب شدن اسپوتنیک چیست؟!

مردم ایران «کیس آزمایشگاهی» نبود دوز دوم نشوند!/ تکلیف نایاب شدن اسپوتنیک چیست؟!
در حالی که هنوز تحقیقات کافی برای تزریق واکسن متفاوت به جای دوز دوم ارایه نشده است، نبود دز دوم واکسن اسپوتنیک در کشور سبب شده تا وزارت بهداشت امروز اعلام کند که برای دز دوم این واکسن روسی، واکسن آسترازنکا تزریق می‌شود که نگرانی‌هایی را در جامعه ایجاد کرده است.

به گزارش آسیانیوز،  «در دنیا مطالعات مختلفی درباره تزریق پلتفرم‌های مختلف منتشر شده است و چند مطالعه مهم نشان می‌دهد نه تنها این موضوع عیبی ندارد بلکه ممکن است که مزایای مختصری هم داشته باشد. البته درباره اسپوتنیک از پلتفرم‌های مختلفی استفاده نمی‌کنیم فقط مقداری آدنوویروس‌ها با هم فرق می‌کنند و با توجه به طراحی واکسن به نظر می‌رسد این منطقی‌ترین راه حل ممکن بود.»

----------------------------------------

بیشتر بخوانید: 

در دز دوم «واکسن متفاوت» نزنید!

------------------------------------------------------------------------

 نبود دز دوم واکسن اسپوتنیک در کشور باعث شده است تا وزارت بهداشت امروز اعلام کند که برای دز دوم این واکسن روسی، واکسن آسترازنکا تزریق می‌شود، این اتفاق هم باعث ایجاد نگرانی‌هایی شده است.

در همین رابطه علیرضا رئیسی معاونت بهداشت وزارت بهداشت طی نامه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی نوشت: «با توجه به عدم تامین دوز دوم واکسن اسپوتنیک‌وی و نامشخص بودن زمان تامین آن در آینده نزدیک، به منظور پیشگیری از تاخیر بیشتر واکسیناسیون و اعتراضات دریافت‌کنندگان نوبت اول و براساس مصوبه کمیته فنی کشوری واکسیناسیون کرونا، لازم است به افرادی که نوبت اول واکسن اسپوتنیک‌وی را دریافت کرده‌اند، یک نوبت واکسن آسترازنکا به جای نوبت دوم واکسن اسپوتنیک‌وی تجویز شود.»

------------------------------

بیشتر بخوانید:

با چه جراتی ادعای تولید واکسن داریم؟/شرکت فایزر انتقال واکسن با یخچال معمولی را تایید کرد
---------------------------------------------------------------

به نقل از خبرآنلاین، براساس آخرین آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت تاکنون ۸۵۶۹۳ نفر در کشور موفق به تزریق دز دوم واکسن اسپوتنیک نشده‌اند و حالا به نظر می‌رسد با مصوبه جدید کمیته فنی کشوری واکسیناسیون کرونا، این افراد باید واکسن آسترازنکا تزریق کنند.

تزریق ترکیبی دو واکسن برای کرونا موضوعی تقریبا جدید است و به همین دلیل هم این تصمیم وزارت بهداشت منجر به ایجاد نگرانی‌هایی شد، اگرچه به گفته کارشناسان، مطالعات قبلی و شباهت‌هایی که بین این دو واکسن وجود دارد نشان می‌دهند که جای نگرانی نیست.

چرا آسترازنکا؟

به طور کلی واکسن‌های کنونی کرونا در پلتفرم‌های مختلفی ساخته شده‌اند، مثلا برخی واکسن‌ها مثل سینوفارم یا برکت از ویروس ضعیف شده هستند. برخی دیگر از نوع ژنوم هستند که سردسته آن‌ها واکسن‌های MRNA مانند فایزر و مدرنا هستند و...

گروهی دیگر از واکسن‌ها قطعاتی از ویروس کووید-۱۹ را حمل می‌کنند و سردسته این گروه واکسن‌های اسپوتنیک و آسترازنکا هستند و در واقع هر دو واکسن از نوع آدنوویروسی هستند.

 در تزریق آسترازنکا جای اسپوتنیک؛ نگران کننده است

 حمدرضا صالحی، متخصص عفونی بیمارستان امام خمینی(ره) که در برخی از جلسات تصمیم‌گیری درباره سرنوشت دز دوم اسپوتنیک شرکت داشته است، به خبرآنلاین می‌گوید: «در دنیا مطالعات مختلفی درباره تزریق پلتفرم‌های مختلف منتشر شده است و چند مطالعه مهم نشان می‌دهد نه تنها این موضوع عیبی ندارد بلکه ممکن است که مزایای مختصری هم داشته باشد. البته درباره اسپوتنیک از پلتفرم‌های مختلفی استفاده نمی‌کنیم فقط مقداری آدنوویروس‌ها با هم فرق می‌کنند و با توجه به طراحی واکسن به نظر می‌رسد این منطقی‌ترین راه حل ممکن بود.»

او ادامه می‌دهد: «واکسن‌های دز یک و دو اسپوتنیک فرق می‌کرد، اما الان بخاطر کم اثری دز دوم روس‌ها عملا آن را حذف کرده‌اند و واکسن اسپوتنیک لایت تقریبا همان اسپوتنیک یک است. به نظر می‌رسد طبق تحقیقات خود روس‌ها هم دیگر قائل به تزریق دز دوم اسپوتنیک نیستند.»

ایران کیس آزمایشگاهی تزریق واکسن ترکیبی می‌شود؟

نبود مطالعات گسترده‌ درباره تزریق ترکیبی دو واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا هم باعث تشدید نگرانی‌ها شده است و حتی به گفته برخی با این کار مردم «کیس آزمایشگاهی» می‌شوند.

صالحی توضیح می‌دهد: « این نگرانی که مردم نمونه آزمایشگاهی می‌شوند درست نیست، من در جریان هستم که بسیاری همکاران ویروس‌شناس و دیگر متخصصین چندین جلسه برگزار کردند و به این نتیجه رسیدند.»

همچنین به نظر می‌رسد این اولین باری نیست که چنین اتفاقی رخ داده است، از اوایل فوریه آزمایشی روی ۵۰ نفر در کشور آذربایجان انجام شد و به آن‌ها دز اول واکسن اسپوتنیک و دز دوم واکسن آسترازنکا تزریق کردند که خوشبختانه نتایج این آزمایش محدود از ایمنی این اقدام خبر داد.

متخصص عفونی بیمارستان امام خمینی(ره) می‌گوید: «این تصمیم بدون مطالعه گرفته نشد و اساتیدی که تصمیم گرفتند مقالات مختلفی را مطالعه کرده‌اند و براساس مطالعات منتشر شده و موارد مشابه به وجود آمده به این نتیجه رسیدند که استفاده از دو آدنوویروس در دو دز مختلف می‌تواند کمک کند. این موضوع را همکاران ویروس شناس ما هم مورد بررسی قرار دادند و این موضوع را تایید کردند.»

چرا دز دوم واکسن اسپوتنیک وارد نشد؟

کمبود تنها ۸۵ هزار دز از واکسن اسپوتنیک در کشور، آن هم در حالی که دز دوم و اول این واکسن با یک دیگر متفاوت است هم سوالات زیادی به وجود آورده است.

رییسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، در روز دهم شهریور ماه این رابطه گفته بود: « در خصوص واکسن اسپوتنیک همانطور که می دانید اسپوتنیک دارای دو دز یک و دو است که با یکدیگر کاملا متفاوت هستند. شرکت اسپوتنیک حدود ۴۵ هزار عدد واکسن دز دو را کمتر از میزان تقاضا شده در اختیار ما قرار داد و دچار کمبود شدیم.»

به گزارش آسیانیوز، این در حالی است که این روزها خبرها از مرگ و میر تعداد بسیاری از شهروندان در اثر عدم مدیریت در تزریق دو دز واکسن های چینی و بعضا روسی و غیره حکایت دارد، حال هنوز مشخص نیست بر چه اساسی موضوع تزریق واکسن متفاوت در دز دوم مطرح شده است. 

چندماهی می‌شود که واکسیناسیون عمومی شروع شده اما طولی نکشید که برخی برای دز دوم واکسن، پاسخ‌های مختلفی شنیدند. از جمله اینکه دز دوم را باید واکسن دیگری تزریق کنید.

در بخشی از گزارش میدانی تجارت نیوز در این باره آمده است:  فاطمه می‌گوید دز اولش را سینوفارم تزریق کرده اما وقتی به مرکز واکسیناسیون رفته به او گفتند: «دز دوم را باید برکت تزریق کنید. سینوفارم نداریم!» امیر هم حکایت مشابهی دارد. او هم می‌گوید مادرش را به برای تزریق دز دوم به مرکز واکسیناسیون برده اما گفتند که باید دز دوم را واکسن دیگری تزریق کنید.

وضعیتی که این سوال را برای خیلی‌ها مطرح کرده است، آیا می‌توان دز دوم را از واکسن دیگری تزریق کرد؟ آیا این گونه ترکیبی تزریق کردن کارآیی دارد؟

---------------------------

بیشتر بخوانید:

مردم ایران از تزریق واکسن فایزر و مدرنا محروم می مانند؟!/نامه نظام پزشکی ایران به سازمان بهداشت جهانی برای تهیه واکسن کرونا
-----------------------------------------------

 تزریق ترکیبی واکسن غیرعلمی است
علیرضا ناجی، نیز گفته است: «انتخاب و مخلوطی تزریق کردن واکسن‌ها درست نیست و می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.»

آنطور که عضو کمیته علمی کووید ۱۹ کشور می‌گوید حالا وضعیت واکسیناسیون در کشور بهتر شده و دیگر کمتر چنین پیشنهادهایی به افراد می‌شود. او ادامه می‌دهد: «شواهد علمی برای تزریق ترکیبی واکسن وجود ندارد. اینکه یک دز استرازنکا تزریق شود و دز دوم برکت، کار غیرعلمی است که اصلا نباید درباره آن بحث کرد. باید از قبل پیش‌بینی می‌کردیم که چند دز از هر واکسن لازم است و وارد می‌کردیم.»

برخی از دانشمندان در حال بررسی ترکیبی تزریق کردن واکسن‌ها هستند. ناجی هم می‌گوید: «درباره انتنخاب و مخلوط کردن واکسن‌های فایزر، مدرنا و آکسفورد بررسی‌هایی وجود دارد که مطالعات آن در حال انجام است و نتیجه آن هنوز مشخص نیست.»

نکته این است که به طور کل درباره کارآیی واکسن برکت ابهامات زیادی وجود دارد. واکسن برکت از وزارت بهداشت مجوز اضطراری گرفت در حالی که مراحل بالینی را کامل طی نکرده بود!

واکسن‌های ترکیبی باید ساختار مشابه داشته باشند
در برخی از کشورها که برخی از افراد دو دز واکسن را ترکیبی تزریق کردند در واقع آن واکسن‌ها ساختار مشابهی داشتند. اما در ایران پیشنهاد واکسن برکت را دبیر کووید کشور فعلا مورد تائید نمی‌داند و این کار مستلزم بررسی و شواهد علمی می‌داند.

دویچه وله در گزارشی به ترکیبی تزریق کردن واکسن‌ها پرداخته است. براساس این گزارش پژوهشی انجام شده که واکسیناسیون ترکیبی نه تنها ضرری ندارد بلکه می‌تواند ضریب محافظت را بالاتر هم ببرد؛ حتی در برابر انواع جدید ویروس کووید.

اما نکته این است که برای واکسن‌های پیشنهادی که در ایران پیشنهاد می‌شود ترکیبی تزریق شود، شواهد علمی وجود ندارد. واکسن‌هایی که تاکنون در کشور مورد استفاده قرار گرفته سینوفارم، استرازنکا، اسپوتنیک، بهارات و برکت بوده.

از سوی دیگر در حالی در برخی از شهرها به افراد می‌گویند که از نوع دز اول واکسن نداریم که محموله‌های جدید واکسن به کشور وارد شده. همچنین واکسیناسیون صنفی و برخی مشاغل از جمله بازار سرمایه شروع شده است.

حالا باید دید با سرعت گرفتن واردات واکسن آیا پیشنهاد ترکیبی تزریق کردن واکسن ادامه می‌یابد یا نه./

 

 


https://www.asianews.ir/u/3lv
اخبار مرتبط
در حالی که امسال کشور عراق تنها پذیرای ۳۰ هزار زائر ایرانی آن هم با سفر هواپیمایی و احیانا بلیط ۴.۵ میلیون تومانی است، یک مقام مسوول در این باره گفت مردم تحت هیچ شرایطی به مرزها مراجعه نکنند و هیچ موکبی در مرزها یا مسیر منتهی به مرزها مستقر نشده است و همه مرزها در ایام اربعین بسته است
قانون باید از حقوق تبعیت کند و طبق اصول اخلاق زیستی، حکومت‌ها نمی‌توانند حقوق فطری و کرامت انسان‌ها را در جهت منافع سیاسی نقض کنند؛ یا به عنوان مثال اگر فردی دستورالعملی تصویب کند که واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور ممنوع شود و یا در واردات واکسن تعللی کند که موجب مرگ هزاران نفر در روز شود، قطعا از مصادیق جرم دولتی است.
همچنانکه اعلام شد متولدین ۱۳۵۵ و ماقبل می‌توانند برای ثبت نام واکسن کرونا از طریق سامانه اقدام کنند، وزیر بهداشت از لغو محدودیت سنی برای همه سنین در دریافت واکسن خبر داد.
محمدرضا حکیمی، الهیات‌دان و نویسنده، روز یکشنبه ۳۱ مرداد در سن ۸۶ سالگی پس از دریافت دز دوم واکسن کرونا و بر اثر ایست قلبی درگذشت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ناشناس
۱۴۰۰/۰۶/۳۱
0
0
1

جان مردم در ایران برای مسوولین هیچ ارزشی ندارد باید سفیر ایران در روسیه که فقط دنبال اهداف و ارتقای جایگاهش میباشد محاکمه گردد


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید