صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۷:۱۴
کد خبر: 5770
گزارشگر: 306
۲۹۴
۰
۰
۰
استاندار یزد

کشور را نمی توان با شعار اداره کرد

کشور را نمی توان با شعار اداره کرد
ِیزد - دولت سیزدهم این اراده را دارد که برای رفع مشکلات مردم گام برداد ، امیدوارم که با برنامه مناسب شاهد کاهش مشکلات در این دوره باشیم

 

  آسیا نیوز / یزد ؛ « محمدعلی طالبی » استاندار یزد روز پنجشنبه در نشست خبری با رسانه های استان یزد که در سالن منتظر قائم استانداری برگزار گردید با تاکید بر اینکه همه بخش ها باید برای رفع تنگناها تلاش کنند ، گفت: کشور را نمی توان با شعار اداره کرد، بلکه باید برنامه محوری در دستور کار قرار گیرد، دولت سیزدهم این اراده را دارد که برای رفع مشکلات مردم گام برداد ، امیدوارم که با برنامه مناسب شاهد کاهش مشکلات در این دوره باشیم.

طالبی اظهار امیدواری کرد: کسانی که در مصادر امور قرار می گیرند با تداوم برنامه ها و اقداماتی که صورت گرفته است، به پیشبرد استان و کشور کمک کنند.

وی همچنین با بیان اینکه باید شهروندان فرصت نقد، بیان مطالبات و اعتراض داشته باشند اظهار داشت: در مدت مسئولیت خود در استانداری یزد با این اعتقاد که بخش های مختلف باید فرصت بیان مسائل خود را داشته باشند، مانع برگزاری هیچ تجمعی نشدم و اخبار تجمع های مقابل استانداری در رسانه های مختلف منعکس می شد و مطالباتی را که شهروندان داشتند ، پذیرا بودم.

طالبی در خصوص فشارهای سیاسی در دوره فعالیت خود نیز گفت: کسی که در پستی سیاسی مشغول به خدمت است نمی تواند بگوید که در معرض فشارهای سیاسی قرار نگرفته است اما در مسیر منافع مردم تسلیم هیچ فشار سیاسی نشدم.

عالی ترین مقام استان با تشریح اقداماتی که برای گازرسانی صورت گرفته و پوشش بالای ۹۵ درصد استان در این زمینه ، در خصوص توسعه شبکه گاز در بخش خرانق تصریح کرد: این طرح ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که با توجه به پراکندگی و حجم کم جمعیت منطقه ، صنایع و معادن این بخش ضمن مشارکت، قول قطعی برای تامین یکصد میلیارد تومان از هزینه گازرسانی را داده اند.

استاندار یزد در خصوص توسعه اجتماعی و فرهنگی استان نیز گفت: یکی از مشکلاتی که در حوزه فرهنگ و امور اجتماعی وجود دارد این است که راهبردی مانند بخش اقتصادی و امور زیربنایی برای تقسیم دقیق بودجه ندارد و همین نقص باعث شده است تا بودجه های محدود این حوزه ها بر اساس سلایق تقسیم شود.

وی ادامه داد: در عین حال در زمینه توسعه فضاهای فرهنگی و تفریحی در استان اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است که بهره برداری از کتابخانه مرکزی یزد یکی از این موارد بوده است و ایجاد پارک تفرجگاهی در محل کاسه کوه یزد که در آینده با زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی متعدد، فضای مناسبی را برای فعالیت های فرهنگی و تفریحی شهروندان فرالهم می کند.

یکی از رویدادهای بی نظیر در استان یزد همراهی همه بخش های استان در زمینه پیشبرد اهداف توسعه در چند  سال اخیر بوده است که بدون کمترین تنشی از سوی بخش های مختلف پیگیری شد و تداوم این روند با وجود تمامی محدودیت هایی که دولت به دلیل تحریم ها با آن مواجه بود، در قالب بهره برداری از ابرپروژه ها و طرح های زیربنایی و اقتصادی متعدد، آینده روشنی را مقابل روی این استان قرار داده است.

وی ادامه داد: مهمترین رویکردی چند سال اخیر در استان یزد، توسعه متوازن تمامی شهرستان های استان بوده است و آثار این رویکرد را می توان در قالب بهره برداری طرح ها و سرمایه گذاری هایی که در چند سال اخیر در مناطق کمتر توسعه استان انجام شده است، ملاحظه کرد.

طالبی ادامه داد: با توجه به طرح های نیمه تمام زیادی که از دولت‌های قبل وجود داشت، تکمیل این طرح های در اولویت برنامه های استان قرار گرفت به گونه ای که در آغاز به کار دولت سیزدهم ، ۷۰ درصد حجم پروژه های ناتمام در استان یزد تکمیل شده است و اهمیت این اتفاق بزرگ زمانی بیشتر درک می شود که دولت با مشکلات ناشی از تحریم ها و محدودیت های مالی دست به گریبان بوده است.

وی تصریح کرد: برخی طرح ها که پیش بینی می شد شاید تا آغاز به کار دولت سیزدهم تکمیل نشود مانند راه آهن یزد به استان فارس و طرح انتقال آب خلیج فارس به استان یزد نیز به بهره برداری رسید و تعداد زیادی از طرح های مهم اقتصادی در زمینه صنعت و امور زیربنایی به ثمر نشست که آثار چشمگیری بر روند توسعه و سرمایه گذاری در استان دارد.

استاندار یزد با تبیین اهتمام بخش خصوصی و صنایع در زمینه پیشبرد اهداف توسعه استان گفت: در چند سال اخیر تعاملات زیادی با بخش خصوصی و صنایع برای افزایش سهم این بخش در زمینه توسعه زیرساخت های استان صورت گرفته و تعداد قابل توجهی از طرح های راه سازی، امور زیربنایی و همچنین کمک به بخش بهداشت و درمان استان در زمینه تجهیز تمامی بیمارستان ها به دستگاه اکسیژن ساز در دوران کرونا با همکاری و کمک چشمگیر صنایع، خیران و بخش خصوص در کنار کمک های دولت به سرانجام رسید.

طالبی ادامه داد: همچنین صنایع استان در زمینه سرمایه گذاری برای تکمیل چرخه تولید فولاد از سنگ آهن و کنسانتره تا تولید ورق و ایجاد صنایع جنبی وابسته به این حوزه فعالیت های چشمگیری را انجام دادند.

وی همچنین انتخاب رویکرد توسعه صنایع با فناوری بالا (های تک) و توسعه پارک های علم و فناوری با رویکرد تقویت اقتصاد دانش بنیان را از دیگر رویکردهای موفق استان یزد عنوان کرد و یادآور شد: نهادینه شدن این رویکرد بسیار سریع تر از آنچه که انتظار می رفت با اجماع همه بخش ها مورد پذیرش قرار گرفت و با بهره برداری از اولین کارخانه نوآوری استان در محل کارخانه اقبال، بستر برای ایجاد دومین کارخانه نوآوری در محل کارخانه درخشان فراهم شده که در روزهای آتی به بهره برداری می رسد.

طالبی یادآور شد: رییس جمهوری سابق بعد از بازدید از کارخانه نوآوری اقبال یزد، برای توسعه اقتصاد دانش بنیان به تمامی استانداران دستور داد که در زمینه ایجاد کارخانه نوآوری اقدام کنند و بسیاری از استان ها از تجربه یزد در این زمینه استفاده کردند.

استاندار یزد در پاسخ به پرشسی در خصوص تغییر استانداران در دولت سیزدهم تصریح کرد: با توجه به تغییر دولت، اعتقاد دارم که استانداران نیز باید تغییر کنند، ما هم می توانیم در مسئولیت های دیگر خدمت کنیم اما توصیه من به استاندار بعدی یزد این است که همدلی و همراهی بی نظیری را که در استان ایجاد شده، قدر بداند و از آن برای پیشبرد برنامه های دولت بهره ببرد.

طالبی ادامه داد: بیش از دو دهه سابقه فعالیت در وزارت کشور و استان دارم و باید اعلام کنم که هماهنگی که هم اکنون در میان مسئولان بخش دولتی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، دستگاه قضایی و دستگاه های نظارتی وجود دارد در تاریخ استان بی نظیر و سرمایه خوبی برای خدمت به استان است.

وی افزود: برخی سیاست ها مانند توسعه متوازن استان به خوبی جا افتاده و ریل گذاری توسعه استان به خوبی انجام شده است، طرح های بزرگی به بهره برداری رسیده و طرح های مهم دیگری نیز در نوبت تکمیل و بهره برداری است که تمامی این ظرفیت ها در صورتی که به درستی مورد بهره برداری قرار گیرد، شتاب توسعه استان را افزایش چشمگیری خواهد داد.

استاندار یزد همچنین در خصوص عملکرد استان یزد در مدیریت بحران کرونا گفت: یزد در پیک پنجم از نظر ابتلا با فعالیت هایی که صورت گرفت از معدود استان هایی بود که با بستری حدود یک هزار نفر در مقایسه با پیک سوم که یک هزار و  ۲۰۰ نفر در بیمارستان های استان بستری شدند، دومین استان کشور در کنترل و کاهش موج پنجم بود.

طالبی ادامه داد: در زمینه واکسیناسیون نیز استان یزد با پوشش ۴۱ درصد جمعیت مشمول این طرح عملکرد خوبی داشته و برای افزایش پوشش هم اکنون در مرکز استان افراد ۳۵ سال به بالا و در شهرستان های دیگر استان واکسیناسون برای افراد بالاتر از ۳۰ سال انجام می شود و تا کنون ۵۱۳ هزار دُز واکسن برای شهروندان استان تزریق شده که ۱۷۳ هزار نفر هر ۲ دُز واکسن را دریافت کرده اند.

وی یادآورد شد: در استان یزد ۱۰ مرکز تجمیعی واکسیناسیون در مرکز استان و ۶ مرکز تجمیعی نیز در شهرستان های استان ایجاد شده است و در زمینه تامین واکسن نیز مشکلی در استان وجود ندارد.

استاندار یزد با تبیین برخی از رویدادهای تلخ و شیرین دوره فعالیت خود گفت: مشکلاتی را متحمل شدیم که کمرشکن بود در موضوع کرونا در برخی روزها با 30 کشته مواجه می شدم و در ابتدای این بحران دفن اموات کرونایی یکی از دغدغه های جدی مسئولان بود، بیمارستان ها مشکل داشتند و اعتبارات دولتی و خیران موفق شدیم که برای همه بیمارستان ها دستگاه اکسیژن ساز تامین کنیم، همه این موارد و دیگر تجربیاتی را که در این دوره با آنها مواجه شدم در کتابی در آینده نزدیک منتشر خواهم کرد.

طالبی تامین آب و حفظ محیط زیست با توجه به شکنندگی شرایط زیست محیطی استان را از اولویت های مهم در برنامه های توسعه عنوان کرد و گفت: در این راستا برای تامین آب مورد نیاز استان از مسیرهای مختلف مانند اجرای خط دوم انتقال آب و طرح انتقال آب دریای عمان نیز اقدام شده و تخصیص لازم از این خط گرفته شده است که به منظور کاهش هزینه های اجرای این طرح رایزینی هایی با استان اصفهان به منظور اجرای این پروژه با همکاری دو استان در حال انجام است.

وی ادامه داد: در خصوص مسائل زیست محیطی نیز پهنه های جدید خارج از محدود دشت مهریز به اردکان و در محدود شهرستان های کمتر توسعه یافته مانند خاتم، ابرکوه، بهاباد و بافق و محور طبس تعریف شده و هیچ مجوزی برای طرح های آب بر و آلاینده در محدوده های ممنوع، صادر نشده است.

استاندار یزد تصریح کرد: در چند سال اخیر تنها استاندار یزد هستم که برای حفظ محیط زیست، ۱۰ مجوز ایجاد صنایع فولادی را باطل کرده ایم اما برای برخی مجوزهای که مربوط به سال های قبل از دهه ۹۰ است به دلیل مشکلاتی که در قانون وجود دارد، با محدودیت هایی برای برخورد با اینگونه مجوزها مواجه هستیم.

گفتنی اینکه در نشست مذکور معاونین استاندار نیز حضور داشتند.

سید محمد جواد عرفانفر

کشور را نمی توان با شعار اداره کرد , محمد علی طالبی استاندار یزد , سید محمد جواد عرفانفر

https://www.asianews.ir/u/3m6
اخبار مرتبط
یزد - امروز نیروی انتظامی به عنوان دستگاه حافظ امنیت و آرامش جامعه و پشتوانه کار و فعالیت محسوب می شود و پای ثابت امنیت و توسعه کشور است
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید