صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۵
کد خبر: 5776
گزارشگر: 213
۵۴۲۵
۰
۰
۵
دشمنی نهادینه طالبان با ایران

طالبان با حکومت ایران «دوست» نخواهد شد!

طالبان با حکومت ایران «دوست» نخواهد شد!
با تسلط طالبان بر افغانستان، ایران می تواند در برابر حملات گروه های افراطی دیگر مانند داعش خراسان و القاعده آسیب پذیر شود و به اعتقاد کارشناسان برخی اصولگرایان باید توجه کنند که اولا ذات گروه طالبان با تخاصم با ایران سرشته است و قطعا اعتماد به آنها یک خوش بینی خطرناک است.

به گزارش آسیانیوز، حکومت طالبان در کابل به هر طریقی پیامد‌های مهمی برای همه همسایگان افغانستان خواهد داشت. با این حال، امکان دارد که ایران بیشتر از دیگر همسایگان افغانستان تحت تأثیر این موضوع قرار گیرد. یک تهدید امنیتی بزرگ برای ایران، ورود بیشتر مهاجران افغان به این کشور است. به دلیل تحریم‌های ایالات متحده، ایران نمی‌تواند به مقابله با سیل جدید پناهندگان بپردازد و این موضوع مشکلات اجتماعی موجود در ایران را تشدید می‌کند.

---------------------------

بیشتر بخوانید:

یک روزنامه نوشت «تیپ اصلاحاتیون ایران» به «پنجشیر» اعزام شوند!

---------------------------------------------------------------

Responsible Statecraft متعلق به اندیشکده «کوئینسی» نوشت: حکومت طالبان در کابل به هر طریقی پیامدهای مهمی برای همه همسایگان افغانستان خواهد داشت. با این حال، امکان دارد که ایران بیشتر از دیگر همسایگان افغانستان تحت تأثیر این موضوع قرار گیرد.

------------------------

بیشتر بخوانید:

احمدمسعود گفت افغانستان علیه طالبان به پا خیزد!

-------------------------------------------------------------

در حالی که روزنامه کیهان اخیرا با موضع گیری نسبی علیه مقاومت پنجشیر در برابر طالبان، ایرانی هایی را که در تظاهرات و کنش های ضد طالبانی سهیم هستند و حمایت ایران از پنجشیر را طلب می کنند،  یک «جماعت اندک» خواند که قصد دارند «با فضاسازی و هیاهو» خود را نماینده افکار عمومی جا بزنند.

در هر حال ایران نزدیک به 1000 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد. در حال حاضر میزبان 2.5 تا 4 میلیون شهروند افغان است و کنار آمدن با ده ها یا حتی صدها هزار افغان دیگر که مایل به ترک سرزمین خود هستند، برایش دشوار خواهد بود. علاوه بر این، طالبان پشتون که به ایدئولوژی افراطی سنی پایبند است احتمالاً برای ایران به عنوان کشوری با اکثریت جمعیت شیعه و فارس زبان خوشایند نیست.

----------------------

-------------------------------------------------------------------------------


ایران همچنین سابقه درگیری با طالبان را دارد و در دهه 1990 از حامیان اصلی اتحاد شمالی ضد طالبان بود. در سال 1998، پس از آنکه طالبان دیپلمات های ایران را در مزارشریف کشت، ایران تقریباً با این گروه وارد جنگ شد.

اگرچه وضعیت کنونی تا حدودی با دهه 1990 متفاوت است اما پیروزی سریع طالبان ایرانیان را شوکه کرده است. این در حالی است که اخیراً ایران با طالبان تماس داشته و حتی میزبان نمایندگان آنها در تهران بوده است.

واکنش ها در ایران به پیروزی طالبان متفاوت است و عمدتا به گرایش های سیاسی بستگی دارد. تندروهای ایرانی به دلیل مواضع ضدآمریکایی شان، پیروزی طالبان را به عنوان شکست ایالات متحده و در نتیجه برای ایران مفید دانسته اند.

تندروها همچنین ادعا می کنند که طالبان تغییر کرده و دیگر احساسات ضد شیعه و ضد ایرانی ندارد. با این حال، تعداد زیادی از روحانیون، سیاستمداران و روشنفکران معتدل ایرانی با این امر موافق نیستند و تأکید می کنند که تندروها درگیر آرزوهایی هستند و به دلیل آمریکایی ستیزی شان کور شده اند.

از نظر منتقدان، طالبان تغییری نکرده است و اظهارات آشتی جویانه آنها نسبت به همسایگان و اقلیت های قومی و مذهبی در افغانستان یک ترفند تاکتیکی است. آنان معتقدند که طالبان پس از تحکیم قدرت خود، به رفتارهای گذشته اش باز می گردد و وعده های خود را فراموش خواهد کرد. در مقاله ای مسیح مهاجری، سردبیر روزنامه جمهوری اسلامی از ساده اندیشی افرادی در صدا و سیما که طالبان را اصلاح شده نشان می دهند، انتقاد کرد.

به طور خلاصه، برخلاف تندروهای ایران که همه تحولات منطقه را از دریچه ضدآمریکایی می نگرند و هرگونه کاهش قدرت آمریکا را یک پیروزی برای ایران می دانند، اکثر ایرانیان عمیقا نگران این هستند که دولت طالبان چه تأثیری بر امنیت داخلی این کشور، منافع اقتصادی و موقعیت منطقه ای اش خواهد داشت.

روی کار آمدن طالبان و خطرات امنیتی و اقتصادی برای ایران

یک تهدید امنیتی بزرگ برای ایران، ورود بیشتر مهاجران افغان به این کشور است. به دلیل تحریم های ایالات متحده، ایران نمی تواند به مقابله با سیل جدید پناهندگان بپردازد و این موضوع مشکلات اجتماعی موجود در ایران را تشدید می کند. در عین حال، اگر ایران از پذیرش بیشتر پناهجویان افغان خودداری کند، خشم مهاجران حاضر در ایران را به دنبال خواهد داشت. خوب است اشاره کنیم که اخیراً در ایران شاهد اعتراضات ضد طالبانی پناهجویان افغان بوده ایم.

انتخاب نوشت طالبان در بخشی از ایران هوادارانی دارد. در این ارتباط باید اشاره کنیم که مولوی عبدالحمید اخیرا از طالبان حمایت کرد و از پیروزی آنها شادمان بود.

دولت طالبان می تواند از هواداران خود برای اعمال فشار بر ایران استفاده کند. حتی می تواند شورشیان افراطی را که در دهه های 1990 و 2000 مساجد را بمباران کردند، به پست ها و پرسنل نظامی حمله ور شدند و خواستار جدایی از ایران بودند، احیا کند. مهم اینکه، عربستان سعودی، اسرائیل و پاکستان نیز در انجام این کارها به آنها کمک کردند. در بیشتر موارد، اسلام آباد با نیروهای مرزبانی ایران برای مهار عملیات این افراد همکاری نکرد و از بازگرداندن آن دسته از اعضایی که به پاکستان گریختند، خودداری می کند.

با مسئولیت گرفتن طالبان در افغانستان، ایران همچنین می تواند در برابر حملات گروه های افراطی دیگر مانند داعش خراسان و القاعده ی در حال احیا، آسیب پذیر شود.

انتخاب نوشت دولت طالبان بیشتر از دولت قبلی در مورد اعطای سهم ایران از آبهای هیرمند با تهران سازش نخواهد داشت، بنابراین تهران را در این زمینه بیشتر تحت فشار قرار می دهد.

با روی کار آمدن طالبان، امیدهای ایران برای تبدیل بندر چابهار در خلیج عمان به قطب ترانزیتی اگر نگوییم به طور کامل از بین می رود، با مشکل مواجه می شود. پاکستان مدتهاست که از برنامه های ایران برای چابهار ناراضی است، هم به دلیل علاقه شدید هند به این پروژه که دشمن منطقه ای اسلام آباد است و هم به دلیل موقعیت بالقوه آن به عنوان رقیب اصلی بندر گوادر پاکستان. اسلام آباد می تواند دولت جدید کابل را تحت فشار قرار دهد تا سیاست رئیس جمهور غنی را که چابهار را به عنوان راهی برای دور زدن پاکستان معرفی می کرد، تغییر دهد و به جای آن از گوادر استفاده کند.

تضعیف موقعیت منطقه ای

دولت طالبان همچنین موقعیت منطقه ای ایران را تضعیف می کند، زیرا همه رقبای سنی تهران از جمله عربستان سعودی و ترکیه روابط بهتری با طالبان نسبت به تهران دارند. طالبان ترکها را مردم برادر خوانده و از ایران صرفاً به عنوان همسایه یاد کرده است. در صورت اقتضای شرایط، رقبای تهران مانند سعودی ها می توانند از طالبان برای فشار بر ایران استفاده کنند.

گزینه های محدود تهران

برخلاف دهه 1990، امروزه گزینه های ایران در برخورد با افغانستان به رهبری طالبان محدود است. در آن زمان، اتحاد شمال برای سلطه طالبان چالش مهمی ایجاد کرد و همچنین از حمایت روسیه و هند برخوردار شد. بنابراین، ایران در رویارویی با طالبان تنها نبود. امروز هیچ ائتلاف ضد طالبانی وجود ندارد.

قدرتهای بزرگ از جمله روسیه، چین، اتحادیه اروپا و ایالات متحده می خواهند با طالبان ارتباط برقرار کنند تا ثبات در افغانستان ایجاد شود. آنها همچنین امیدوارند که رفتار طالبان تعدیل شده و منافع آنها از طریق گفتگو حفظ شود. ایران نیز خواهان یک دولت باثبات در افغانستان است، به شرطی که طالبان در قبال ایران موضع دوستانه اتخاذ کند. اما بعید است که طالبان این رویکرد را در پیش بگیرد.

اگر ایران سعی می کرد از هر گروه ضد طالبان حمایت کند، احتمالاً کشورهای دیگر مانند دهه 1990 به کمک تهران نمی آمدند. به احتمال زیاد، کشورهای منطقه ای و بازیگران بین المللی ایران را متهم به بی ثباتی در افغانستان می کردند. اگر ایران مستقیماً در امور داخلی افغانستان مداخله کند، طالبان می تواند از هواداران خود در ایران به منظور ایجاد مشکل برای تهران استفاده کند.

برخلاف برخی کشورهای عربی و ترکیه، ایران فاقد ابزارهای اقتصادی و منابع مالی برای تعدیل نگرش طالبان نسبت به خود است. تنها دارایی تهران این است که یک مسیر مناسب برای تجارت و یک منبع با ارزش انرژی است. اما سایر کشورها مانند پاکستان، عربستان سعودی و قطر می توانند در هر دو زمینه جایگزین ایران شوند. ایران نیز به دلیل مشکلات اقتصادی به تجارت خود با افغانستان نیاز دارد و بنابراین نمی تواند از این موضوع به عنوان یک اهرم به طور کامل استفاده کند.

خلاصه اینکه، تنها گزینه ایران این است که دولت طالبان را رام کند، فضیلت های هماهنگی مذهبی و قومی را تبلیغ کند و از دارایی های محدود خود به منظور متقاعد ساختن طالبان برای داشتن یک رابطه غیرخصمانه با تهران بهره ببرد.

به گزارش آسیانیوز این در حالی است که روزنامه «جمهوری اسلامی» در آستانه سقوط تدریجی دولت اشرف غنی خطاب به برخی مسوولان: ذات طالبان «دشمنی با ایران» است؛ خوش بینی و اعتماد جایز نیست!

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: توافق نانوشته‌ای بین روسیه و آمریکا درباره آینده وجود دارد و در این میان حتی اگر برخی سیاسیون و محافل اقتدارگرا، حاکمیت گروه تروریستی طالبان را با نقشه راه خود همسوتر از دولت اشرف غنی بدانند، باید توجه کنند که اولا ذات گروه طالبان با تخاصم با ایران سرشته است و قطعا اعتماد به آنها یک خوش بینی خطرناک است.

به گزارش ما روزنامه جمهوری اسلامی تاکید کرد: پس از یک دوره ثبات و به حاشیه رفتن طالبان و در پی یک زنجیره سیاست‌های مشکوک که حتی از داخل کشور نیز ناشیانه حمایت می‌شود، گزارش های واصله حاکی است این گروه در سایه اختلافات حاکم بر دولت مرکزی افغانستان بسرعت درحال تصرف مناطق مهمی از این کشور است و حداقل بر سی درصد استان‌ها مسلط شده و پنجاه درصد خاک افغانستان هم صحنه نبرد است و دولت کمی بیش از بیست درصد را حاکمیت می‌نماید.

روزنامه جمهوری اسلامی خطاب به مدافعان ایرانی طالبان: اعتماد به آنها خوشبینی خطرناک است

 روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: پس از یک دوره ثبات و به حاشیه رفتن طالبان و در پی یک زنجیره سیاست‌های مشکوک که حتی از داخل کشور نیز ناشیانه حمایت می‌شود، گزارش های واصله حاکی است این گروه در سایه اختلافات حاکم بر دولت مرکزی افغانستان بسرعت درحال تصرف مناطق مهمی از این کشور است و حداقل بر سی درصد استان‌ها مسلط شده و پنجاه درصد خاک افغانستان هم صحنه نبرد است و دولت کمی بیش از بیست درصد را حاکمیت می‌نماید.

نکته مهم برای ایران، کنترل بخشی از استان‌های فراه و نیمروز و درگیری گسترده در مرزهای ایران بین ارتش افغانستان و تروریست‌های طالبان می‌باشد.

از سیاست‌های پشت پرده خبری در دست نیست ولی به نظر می‌رسد توافق نانوشته‌ای بین روسیه و آمریکا درباره آینده وجود دارد و در این میان حتی اگر برخی سیاسیون و محافل اقتدارگرا، حاکمیت گروه تروریستی طالبان را با نقشه راه خود همسوتر از دولت اشرف غنی بدانند، باید توجه کنند که اولا ذات گروه طالبان با وهابیت و تخاصم با ایران سرشته است و قطعا اعتماد به آنها یک خوش بینی خطرناک می‌باشد و ازسوی دیگر دولت و وزارت کشور از هم‌اکنون باید خود را برای سرازیر شدن آوارگان ناشی از این شرایط آماده کنند. این خطری است که امنیت ملی و مصالح نظام را حتما تهدید می‌کند./

 


https://www.asianews.ir/u/3mc
اخبار مرتبط
روزنامه کیهان در شماره امروز با اشاره به اینکه اصلاح طلبان «جیغ می‌کشند که چرا علیه طالبان وارد جنگ نمی‌شویم» نوشت که اگر اصلاح‌طلبان در سخنان خود صداقت دارند، یک تیپ با نام «تیپ اصلاحاتیون» برای اعزام به پنجشیر اعزام شود.
برخی منابع از تخریب مقبره احمدشاه مسعود، رهبر ملی افغانستان از سوی گروه طالبان خبر دادند.
در حالی که شامگاه دوشنبه گروهی از زنان و مردان با فراخوان قیام عمومی احمد مسعود در کابل دست به تظاهرات زدند، ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد معترضانی روز سه‌شنبه ۱۶ شهریور مقابل سفارت اسلام‌آباد در تهران شعارهایی علیه طالبان، دولت اسلام‌آباد و سازمان اطلاعات نظامی پاکستان سر داده‌اند.
مقاومت در پنجشیر در حالی ادامه دار است که بر اساس ویدیوهای منتشرشده ،‌ شامگاه دوشنبه گروهی از زنان و مردان در کابل دست به تظاهرات زدند و ضمن سر دادن شعارهایی در حمایت از احمد مسعود، شعارهای علیه پاکستان از جمله شعار «مرگ بر پاکستان» و «زنده‌باد افغانستان» سر دادند.
احمدمسعود در پیام صوتی که امروز روز دوشنبه ۱۵ شهریور در حساب فیسبوکش منتشر کرد، گفت: طالب‌ها طینت واقعی خود را نشان دادند و برخلاف چیزی که در ظاهر می‌گفتند نشان دادند به بشریت باور ندارند و خواستار آغاز قیام عمومی مردم افغانستان شد.
در حالی که سخنگوی طالبان مدعی شده این گروه کنترل ولایت پنجشیر را به دست گرفته، نیروهای مخالف طالبان در این منطقه از ادامه مبارزه با طالبان خبر دادند.
ژنرال عبدالودود ذره، از فرماندهان ارشد ارتش افغانستان و پسرعمه احمد مسعود شامگاه امشب در نبرد با طالبان در مرکز ولسوالی رخه در نبرد با طالبان کشته شد.
فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت افغانستان، یکشنبه شب در نبرد با طالبان جان باخت؛ او خواهرزاده داکتر عبدالله عبدالله بود.
محمدحسین جعفریان کارشناس ارشد مسائل افغانستان با انتشار یک عکس و تایید اصالت آن نوشت: ۲۰۰۰ طالب اسیر رزمندگان مقاومت پنجشیر شدند.
سخنگوی جبهه مقاومت پنجشیر امروز جمعه از کشته شدن ۴۵۰ نفر از نیروی طالبان و به اسیر شدن ۱۳۰ نفر دیگر در درگیری‌های شب گذشته خبر داد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید