صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۲
کد خبر: 5789
گزارشگر: 213
۷۵۶
۰
۰
۲
دلیل کلاهبرداری از بازنشستگان و مستمری بگیران

فروشگاه‌ها با چه «پشتگرمی» از وام بازنشستگان «سوء استفاده» می کنند؟!/تکلیف بدهی دولت به سازمان تامن اجتماعی مشخص شود!

فروشگاه‌ها با چه «پشتگرمی» از وام بازنشستگان «سوء استفاده» می کنند؟!/تکلیف بدهی دولت به سازمان تامن اجتماعی مشخص شود!
براساس برخی گزارش ها مراکز خرید و فروشگاه ها نوعی کلاهبرداری از وام بازنشستگان را کلید زده اند و سوال اینجاست که این فروشگاه‌ها با چه پشتگرمی در حال سوء استفاده از وام خرید لوازم خانگی بازنشستگان هستند؟

به گزارش آسیانیوز، گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که برخی فروشگاه‌ها در حال سوء استفاده از وام خرید لوازم خانگی اختصاص یافته به بازنشستگان هستند.

یک فرد بازنشسته در تماس با ایسنا گفته است که برای استفاده از وام ۵۰ میلیون تومانی خرید لوازم خانگی مخصوص بازنشسته‌ها اقدام کرده اما در این طرح یک نوع کلاهبرداری در جریان است.

------------------------------

بیشتر بخوانید:

«متناسب‌سازی حقوق» برای همه اقشار/تکلیف همسان سازی مستمری بازنشستگان چه شد؟!

---------------------------------------------------------

این فرد برای خرید تلویزیون به یکی از فروشگاههای لوازم خانگی مراجعه کرده است. فروشگاه شماره بیمه و سایر اطلاعات فرد را گرفته، خودش به بانک مراجعه کرده و از خریدار خواسته زمانی که بانک تماس گرفت حواله را بگیرد و برای تحویل تلویزیون به فروشگاه مراجعه کند. اما بانک یک حواله ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی برای خرید آب سرد کن صادر کرد! متصدی بانک فقط از فرد بازنشسته پرسیده که آیا محصول مورد نیاز او آبسردکن است یا خیر، اما با وجود رد این موضوع از سوی فرد بازنشسته، بانک توضیحات بیشتری به او نداده است.

آقای طباطبایی (فرد بازنشسته) این موضوع را از فروشنده هم پرسیده و با این پاسخ مواجه شده که این مسئله مهمی نیست و در نهایت یک تلویزیون لایف ۴۳ اینچ معمولی را به قیمت ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تحویل گرفته که البته در بازپرداخت وام با سود باید نزدیک به ۱۲ میلیون تومان به بانک پرداخت کند.

این در حالی است که خریدار بعد از جست وجوی نوع تلویزیون در سایت‌های مختلف و تماس با چندین فروشگاه متوجه شده که قیمت این تلویزیون در نهایت شش میلیون تومان است؛ بنابراین به این نتیجه می‌رسد که فروشگاه برای دریافت پول بیشتر از جیب بازنشستگان، نام محصول را تغییر و به جای تلویزیون درخواست حواله آبسردکن داده است. با این حساب فرد بازنشسته بیش از ۳ میلیون تومان اضافه به فروشگاه داده و باید حدود سه میلیون تومان هم سود به بانک پرداخت کند.

او برای شکایت به بانک رفت که پاسخ مناسبی دریافت نکرد، اما بعد که به سازمان تعزیرات و در نهایت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مراجعه کرد، از او خواسته شد فرم شکایت را پر کند تا به اتاق اصناف ارسال شود. بعد از محاسبه قیمت، فروشگاه ملزم به بازپرداخت مبلغ اضافه خواهد شد .

اما آقای طباطبایی از سازمان صمت خواسته که یک بازرس به برخی بانک‌ها یا فروشگاه‌ها بفرستند؛ چراکه افراد پیر بعضا با شرایط جسمانی سخت و درآمد کم در حال دریافت این وام هستند اما با پاسخ مناسبی مواجه نشد و از وی خواسته شد که به دنبال دردسر نگردد!

پیگیری ایسنا از سازمان‌های متولی از جمله سازمان صمت و اتاق اصناف در رابطه با شفاف‌سازی این موضوع ادامه خواهد داشت.

در همین حال که در آستانه تغییرات مدیرعامل در سازمان تامین اجتماعی هستیم و هنوز مشخص نیست وضعیت همسان سازی و دوفوریت مجلس چه فرجامی پیدا خواهد کرد و وعده ها در متناسب سازی دایمی این قشر زحمتکش جامعه تا چه حد واقعی بوده و عاملیت پیدا خواهد کرد، بازنشستگان گفته اند:

حالا که اعتبار مجزا برای همسان‌سازی به سازمان نمی‌دهند، لااقل بدهی‌های دولت به سازمان را بپردازند تا همسان‌سازی امکان تداوم داشته باشد.

بازنشستگان کارگری ضمن اظهار نگرانی بابت موضع‌گیری‌های اخیر وزراء در ارتباط با سهم تامین اجتماعی از ثروت‌های ملی به خبرگزاری کار ایران(ایلنا) گفته اند: توقع داریم نمایندگان مجلس در اولین فرصت، لایحه دائمی شدن همسان‌سازی را تصویب و ساختارهای لازم را فراهم کنند تا دولت به پرداخت بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی مجاب شود.

سهم بازنشستگان کارگری از لایحه دائمی شدن همسان‌سازی، پرداخت بدهی‌های دولت به سازمان در یک بازه زمانی چندساله است؛ اگر همین هم به تصویب نرسد و دولت موظف به تسویه بدهی در ظرف چندسال نگردد، آینده سازمان و بیمه‌شدگان محروم آن دچار مشکل خواهد شد.

 

--------------------------------

بیشتر بخوانید:

«متناسب سازی» قطعی حقوق بازنشستگان در «اردیبهشت« از زبان نماینده مجلس

تشریح آخرین وضعیت «متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان»

بازنشستگان گفتند:«حق ما رو پس بدین!»

--------------------------------------------------------------------------------------

به گفته آنان، نمایندگان مجلس که با رویکرد حمایت از ضعفا و مستضعفان به سر کار آمده‌اند باید توجه بیشتری به مطالبات بازنشستگان کم درآمد تامین اجتماعی داشته باشند؛ تامین اجتماعی برای تداوم همسان‌سازی نیاز به بودجه و اعتبار دارد؛ حالا که اعتبار مجزا برای همسان‌سازی به سازمان نمی‌دهند، لااقل بدهی‌های دولت به سازمان را بپردازند تا همسان‌سازی امکان تداوم داشته باشد. سازمان اگر اعتبار نداشته باشد، نمی‌تواند تعهدات خود را در قبال بازنشستگان و بیمه‌شدگان اجرایی کند؛ ما توقع داریم در دولت سیزدهم وضع معاش بازنشستگان بهبود یابد پس در اولین قدم، باید مقدمات پرداخت بدهی‌های انبوه دولت و اجرای قانون دائمی شدن همسان‌سازی فراهم شود./

 

https://www.asianews.ir/u/3mo
اخبار مرتبط
جزییات پرداخت و زمان‌بندی واریز مستمری بازنشستگان و مستمری‌ بگیران سازمان تأمین اجتماعی در شهریور ۱۴۰۰ اعلام شد.
براساس اطلاعیه بانک رفاه کارگران بازنشستگان و مستمری بگیران می‌توانند از تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی تأمین اموال و خدمات مورد نیاز و تعمیرات اساسی و بازسازی کامل واحد‌های مسکونی استفاده کنند.
بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی حقوق و مستمری مردادماه را دریافت نکرده‌اند؛ در حالی که مسوولان صندوق بازنشستگی کشوری می‌گویند ۷۰ درصد بودجه پرداخت حقوق از سازمان برنامه‌وبودجه تأمین می‌شود، اما تعطیلات ۶ روزه کرونایی سبب تأخیر در پرداختی‌ها شده است.
رئیس‌جمهور گفت: اختلاف در نرخ تورم، تضییع حق‌الناس است و نباید به سهولت از کنار آن گذشت؛ این در حالی است که وضعیت همسان سازی حقوق بازنشستگان که از دولت قبل به دوفوریتی مجلس رفت، همچنان تصمیمی برای تصویب آن اعلام نشده است.
سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی اعلام کرد:به منظور پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۱۳۹۹، پس از پیگیری اعتباری به مبلغ ۴۰ میلیارد تومان از محل منابع اعتباری در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها تأمین و کارسازی شده است.
حمیدرضا کیامنفرد، مدیرعامل «شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران» در نشست خبری روز خبرنگار، در خصوص نقش این شرکت در تحقق وعده های داده شده به بازنشستگان، از جمله «همسان سازی حقوق این قشر از جامعه» به خبرنگار «آسیانیوز» گفت: این شرکت به عنوان حافظ منافع بازنشستگان کشوری با افزایش درآمد و سوددهی خود، نقش به سزایی در تامین حقوق این قشر عزیز جامعه خواهد داشت.
روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه به ادعای محمدباقر قالیباف درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان واکنش نشان داد.
بازنشستگان و مستمری‌بگیران با تشکیل کارزار اتحادی سراسری با اشاره به تصویب لایحه دائمی شدن همسان‌سازی در تاریخ ۹ تیرماه ۱۴۰۰، تاخیر و تعلل مجلس را یادآور شدند و از رییس مجلس خواستند که این لایحه را به سرعت تصویب کند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید