صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۷:۲۸
کد خبر: 5797
گزارشگر: 213
۶۹۰
۰
۰
۳
دکتر مهدی کریمی تفرشی/یادداشت

تغییر دولت معجزه نمی کند!

تغییر دولت معجزه نمی کند!
نباید فراموش کنیم که تا زمانی که مشکلات ساختاری اقتصاد ایران و سیستم مدیریتی ناکارآمد در کشور حاکم باشد نمی توان با تغییر دولت انتظار معجزه داشت.

تغییر دولت معجزه نمی کند!asianews

هر چند تعامل با جهان و بویژه کشورهای اروپایی در مقطع کنونی برای ایران بسیار مهم و تعیین کننده است اما مسئله خروج آمریکا از برجام تنها بخشی از تاثیر گذاری در مسائل و چالش های اقتصادی کشور را عهده دار است و سهم عمده ای از مشکلات اقتصادی کشور را باید در سیستم مدیریتی و بی نظمی در نظام درونی اقتصادی کشور و اخلال های داخلی جستجو کرد.


در صورتی که محیط اقتصاد کلان در شرایط بلاتکلیفی و نااطمینانی و انتظار نسبت به تغییرات محیط بین‌المللی قرار گیرد این موضوع می‌تواند حتی رشد اقتصادی را در سال پیش رو، نزدیک به صفر و حتی در دامنه منفی قرار دهد. بسیاری از مشکلات اقتصای کشور ریشه در درون نظام اقتصادی کشور دارد.

اقتصاد واردات محور و وابسته به نرخ ارز یکی از مشکلات ساختاری کشور است که تا زمانی که به طور جدی بازنگری و اصلاح نشود بسیاری از مشکلات اساسی درپیکره اقتصاد کشور پابرجا خواهد بود.

شفافیت اقتصادی و مبارزه با اخلالگران و سوء استفاده متخلفان و مقابله جدی با رانت خواری و قاچاق از ابزارهای مهمی است که کشور در حال حاضر بیش از هر چیز به آن نیاز دارد.

نباید فراموش کنیم که تا زمانی که مشکلات ساختاری اقتصاد ایران و سیستم مدیریتی ناکارآمد در کشور حاکم باشد نمی توان با تغییر دولت انتظار معجزه داشت.
در ایران متاسفانه دست رانت خواران و مفسدان اقتصادی در هر عرصه ای باز است و این همواره به نظام اقتصادی کشور ضربه می زند.اقتصادی که به نفت و تحولات سیاسی کشوری مثل آمریکا وابسته باشد به یک درمان ریشه ای نیاز دارد.

نرخ تورم در صورتی که دولت برای جبران کسری بودجه خود راهی غیر از استفاده از منابع بانک مرکزی را اختیار کند می تواند در بازه زمانی ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ به ۱۵.۵ درصد نیز کاهش پیدا کند.

از طرف دیگر بنده معتقدم با فرض اینکه آمریکا به برجام برگردد، باز هم تغییر اساسی در طبقات اجتماعی و مطالبات مردم رخ نخواهد داد؛ چراکه مطالبات آنان صرفا اقتصادی نیست./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/3mu
اخبار مرتبط
تغذیه صحیح پدیده رشد را برای انسان فراهم می سازد و موجب سلامت جسم و روان او خواهد شد
وزارت صمت در حل مشکل تورم می تواند با استفاده از نخبگان نقش اساسی در مهار تورم داشته باشد و باید مراقب ضربه های احتمالی که تولیدکننده از قیمت گذاری دستوری احتمالی خواهد خورد، باشد.
تولید و صنعت کشور در حال حاضر با بحران و چالش های فراوان روبرو است؛ به ویژه وزارتخانه ای که متصدی صیانت از صنعت، معدن و تجارت است مسوولیت سنگینی بر عهده دارد.
عدم نظارت بیمه مرکزی به عنوان نهاد حاکمیتی و عدم کفایت داخلی شرکت‌های بیمه در نظارت بر نمایندگی‌های زیرمجموعه خود، مهم‌ترین عاملی است که صنعت بیمه را بعد از قرین به ۸۰ سال از طول عمرش در کشور به نقطه کنونی رسانده است.
سینمای مستند وظایف و کارکردهای مشخصی دارد، که مهم ترین آن آگاهی بخشی است؛ مستند مخاطب خود را با موضوع آگاه و آشنا می‌کند و این اولین امتیازی است که فیلم مستند در هر حوزه ای به دست می‌آورد.
تمرکز دولت بر حمایت از بنگاه های بزرگ دولتی و شبه دولتی به تحمیل هزینه ها و تضعیف و پیچیدگی بیشتر شرایط فعالیت صنایع کوچک و متوسط منجر شد؛ از این رو دسترسی این صنایع به فناوریهای نوین، حضور در بازارهای بین المللی و مراودات تجاری و رفع موانع صادراتی از جمله اقداماتی است که باید دستور کار دولت جدید قرار گیرد.
مشکلات و تنگناهای اقتصادی، معضل بیکاری و ایجاد فرصت های شغلی، تامین نیازهای اساسی مردم در شرایط تحریم، مستلزم گرداندن پر قدرت چرخ های صنعت و تولید، جلوگیری از رانت و قاچاق و مبارزه با فساد اقتصادی در تمامی سطوح، شنیدن دردها و مشکلات اقشار جامعه و پاسخگویی به آنها است.
در کشور ما صنایع کوچک و متوسط برخلاف سایر کشورهای پیشرفته از حمایت کمتری برخوردارند؛ این درحالی است که کشورهای پیشرفته و صنعتی دنیا برخلاف رویه موجود در کشور ما عمل می‌کنند و بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها و زیرساخت‌های حمایتی دولت متوجه صنایع کوچک است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید