صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۰
کد خبر: 5800
گزارشگر: 213
۹۰۲
۰
۰
۳
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی؛ به بهانه روز ملی سینما

سینمای ۱۲۰ ساله؛ روایت زنده نگاه داشتن «امید» در جامعه ایرانی!

سینمای ۱۲۰ ساله؛ روایت زنده نگاه داشتن «امید» در جامعه ایرانی!
مهم ترین دستاورد سینمای ایران در بیش از یک قرن فعالیت ثبت حقایق و ناگفته های این سرزمین و هم صدا شدن با غم ها و شادی های جامعه بود؛ هنری فاخر که گاه به نقد جامعه پرداخت و گاه روح امید را در دل جامعه زنده کرد.

ورود نخستین دستگاه سینماتوگراف به ایران در سال ۱۲۷۹ هجری خورشیدی توسط مظفرالدین شاه، سرآغازی برای سینمای ایران به حساب می‌آید. تاریخ 120 ساله سینمای ایران روایتگر دردها، شادیها، دلاوری ها، جنگ و صلح، جان فشانی ها و روزهای تلخ و شیرین ملتی است که با هنر تصویر، نقشی جاودانه شدند تا با مرور آنها حافظه تاریخی این سرزمین پر افتخار، حقایق را به زیبایی ثبت کند.

--------------------------

بیشتر بخوانید:

سینمای مستند ایران «بودجه» ندارد

---------------------------------------------------------------------------

مهم ترین دستاورد سینمای ایران در بیش از یک قرن فعالیت ثبت حقایق و ناگفته های این سرزمین و هم صدا شدن با غم ها و شادی های جامعه بوده که تصویری کاملا رئال از واقعیت هایی است که شاید در دیگر عرصه ها کمتر روایت شده است. هنری فاخر که گاه منصفانه به نقد جامعه پرداخت و گاه روح امید را در دل جامعه زنده کرد و گاه به تحلیل دردهای مردم پرداخت.

فیلمسازی در سرزمینی که ملتش هنر را به خوبی می فهمند و درکی تاریخی و بی بدیل از هنر دارند کاری است دشوار و رسالتی سنگین. به تصویر کشیدن هویت فرهنگی تمدنی چند هزار ساله نیازمند یک شناخت عمیق و همه جانبه در کنار مسئولیت پذیری بالای اجتماعی است.

سینمای سرزنده و پویا، جامعه سرزنده و پویا می سازد. ملت فرهیخته سینمایی فرهیخته می خواهد. پس سینماگران ما مسئولیتی حساس و سنگین بر دوش دارند.

سینمای ایران با سبک ویژه خود در فرم و محتوا همواره فرصت دیده شدن و حضور در مجامع بین‌المللی را داشته است و افتخار آفرینی در عرصه های بین المللی نشان دهنده سبک فاخر و قابل تحسین سینمای ایران در سطح بین الملل است. رشدی که بویژه در سال های اخیر سینماگران ما در عرصه های بین المللی داشته اند حاکی از یک جهش قابل توجه در صنعت سینمای ماست و همچنین تصویر هویت فرهنگی ملت ایران که جهان را به تحسین وا داشته است.

پس از سالها بی مهری و رکود در سینمای ایران امروز بار دیگر شاهد استقبال و نگاه موشکافانه مردم به سینما و پررنگ شدن نقش آثار سینمایی در زندگی آحاد جامعه هستیم و این اتفاق بسیار مهم و قابل تاملی است و رسالت فعالان عرصه سینما در این برهه حساس این است که از این فرصت تاریخی در مسیر کمک به تحول مثبت فرهنگی و اجتماعی همه جانبه جامعه و دمیدن روح نشاط، امید و پویایی در ملتی استفاده کنند که امروز بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز دارد./

تهیه کننده سینما و عضو هیات مدیره جامعه تهیه کنندگان سینمای ایران

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/3mz
اخبار مرتبط
نباید فراموش کنیم که تا زمانی که مشکلات ساختاری اقتصاد ایران و سیستم مدیریتی ناکارآمد در کشور حاکم باشد نمی توان با تغییر دولت انتظار معجزه داشت.
سینمای مستند وظایف و کارکردهای مشخصی دارد، که مهم ترین آن آگاهی بخشی است؛ مستند مخاطب خود را با موضوع آگاه و آشنا می‌کند و این اولین امتیازی است که فیلم مستند در هر حوزه ای به دست می‌آورد.
در کشور ما صنایع کوچک و متوسط برخلاف سایر کشورهای پیشرفته از حمایت کمتری برخوردارند؛ این درحالی است که کشورهای پیشرفته و صنعتی دنیا برخلاف رویه موجود در کشور ما عمل می‌کنند و بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها و زیرساخت‌های حمایتی دولت متوجه صنایع کوچک است.
سینمای مستند پتانسیل بالایی دارد که مسئله کمبود بودجه می‌تواند به آن ضربه جدی وارد کند و سینمای مستند در ایران از عدم تخصیص بودجه کافی و آموزش اصولی رنج می برد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید