صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۰
کد خبر: 5803
گزارشگر: 2
۱۱۸۱
۰
۰
۴
انتخاب کنسول بازی

نینتندو یا پلی استیشن ۵ ؟ کدام کنسول بازی مناسب شماست ؟

نینتندو یا پلی استیشن ۵ ؟ کدام کنسول بازی مناسب شماست ؟
به‌طور کلی انتخاب کنسول بازی سلیقه‌ای است و گیمرها با توجه به نیاز و علاقه خود یکی از کنسول‌های بازی موجود در بازار را انتخاب نموده و از آن استفاده می‌کنند.

با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در ابتدای سال ۲۰۲۱ میلادی کنسول نینتندو بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده است. علاوه ب این چندین بازی جدید برای این کنسول در دست ساخت است و پیش بینی می‌شود که در ماه‌ها و سال‌های آینده شاهد افزایش میزان تقاضای این کنسول بازی باشیم. در مقابل کنسول پلی استیشن ۵ با گرافیک جذاب و با سخت افزار قدرتمند و عملکردی بهینه قرار دارد. این کنسول بازی نیز پس از نینتندو در رده دوم پر فروش ترین کنسول‌های بازی قرار دارد. به همین جهت در ادامه به مقایسه دو کنسول PS5 و Nintendo می‌پردازیم.

مقایسه پلی استیشن 5 و نینتندو

 
- قدرت پردازش

 
کنسول بازی نینتندو از نظر قدرت پردازش در سطح پایینی قرار دارد. چرا که در ساخت این کنسول از سخت افزار بالا بهره گرفته نشده است. از این رو در هنگام اجرای بازی فقط می‌توان از رزولوشن ۷۲۰ استفاده کرد. به همین دلیل کیفیت تصویر و گرافیک بازی در سطح پایین‌تری نیست به پلی استیشن قرار دارد. به علاوه سطح و کلاس بازی‌های کنسول نینتندو اصلاٌ با PS5 قابل مقایسه نیست. در مقابل شرکت سازنده پلی استیشن 5 (سونی) با طراحی و ساخت یک کنسول قدرتمند دارای کنترلر، قابلیت اجرای بازی با رزولوشن 8k، صدای سه بعدی و ... توانسته نظر اکثر گیمرها را به خود معطوف سازد. تا جایی که امروزه شاهد استقبال گسترده گیمرها از این کنسول بازی قدرتمند و با کیفیت هستیم. به عبارت دیگر می‌توان گفت از نظر قدرت پردازش کنسول پلی استیشن 5 به نسبت قدرتمندتر از نینتندو است.

 

کنسول بازی

 

- سیستم خنک کننده

 
در کنسول‌های نینتندو از پردازنده انویدیا تگرا (Tegra) با فرکانس کاری ۱۰۲۰ مگاهرتز استفاده شده است. این نسل از پردازنده‌های موبایلی محسوب شده و برای عملکرد با سطح مصرف انرژی بسیار پایین طراحی و ساخته‌شده است. اما در پلی استیشن ۵ از یک سیستم خنک کننده پیشرفته استفاده شده است و هیچ‌گونه محدودیتی برای تغذیه مدارها در این کنسول بازی وجود ندارد. در PS5 از پردازنده ۸ هسته‌ا‌ی ذن ۲ با فرکانس پردازشی ۳/۵ گیگاهرتز (دارای فرکانس متغیر) بهره گرفته‌شده است. به همین دلیل انواع بازی با گرافیک و رزولوشن بالا، به راحتی روی این مدل از کنسول اجرا می‌شود. به عبارتی یکی از دلایل اصلی اختلاف و تفاوت بین این دو کنسول بازی، تفاوت در معماری پردازنده ها است.

 

پلی استیشن ۵

 

- حافظه

کنسول نینتندو دارای حافظه داخلی با حجم ۳۲ گیگابایت است. بنابراین در زمان خرید این کنسول بازی می بایست که فلش با حجم بالا خریداری کنید. زیرا در مدت زمان کوتاهی حافظه داخلی کنسول Nintendo پرُ خواهد شد. این در حالی است که پلی استیشن ۵ دارای حافظه داخلی ۱ ترابایت است و فضایی در حدود ۸۲۵ گیگابایت در اختیار کاربر قرار می‌دهد. علاوه بر این در ساخت حافظه داخلی این کنسول بازی از بهترین مموری های MicroSDXC استفاده گردیده است. تا جایی که سرعت کپی و انتقال فایل در PS5 به ۳۰۰ مگابایت در ثانیه می‌رسد. با یک بررسی ساده می‌توان گفت یکی دیگر از برتری‌های کنسول پلی استیشن ۵ نسبت به نینتندو ظرفیت حافظه داخلی (۱ ترابایت در مقابل ۳۲ گیگابایت) است.

 

نینتندو

 

- بازی ها

 
از نظر نوع و سبک بازی نیز، بازهای عرضه شده توسط شرکت نینتندو قابل مقایسه با بازی‌های پلی استیشن ۵ نیست. زیرا شرکت سونی با تولید و ارائه بازی‌های به روز و با گرافیک واقع گرایانه تاکنون توانسته نیاز اکثر گیمرها را برآورده سازد و از سایر رقبا در این زمینه پیشی بگیرد.

- قیمت

با بررسی‌های به عمل آمده مشخص گردید که قیمت پلی استیشن ۵ به نسبت بیشتر از نینتندو است. دلیل این امر کیفیت ساخت هر یک از کنسول ها، قطعات سخت افزاری، سیستم خنک کننده، بازی و ... است. البته با یک نگاه اجمالی به تفاوت‌های بین این دو کنسول بازی به این نتیجه خواهید رسید که قیمت کدام یک از آن‌ها بیشتر است.

 

خرید کنسول بازی

 

جمع‌بندی

 
با توجه به مطالب بالا و مقایسه انجام شده بین این دو کنسول بازی می‌توان به این‌گونه جمع‌بندی کرد که کنسول پلی استیشن ۵ به نسبت بهتر از نینتندو است. علاوه بر این کنسول PS5 می‌تواند نیازهای یک گیمر حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای را به طور کامل برآورده سازد. در حالی که کنسول نینتندو اصلاً این قابلیت را نداشته و نمی‌تواند آن‌طور که باید نیازهای یک گیمر را تأمین نماید. به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد خرید یک کنسول بازی حرفه‌ای رادارید، حتماً پلی استیشن ۵ را خریداری نموده و از بازی با آن نهایت لذت را ببرید.

نوید جمشیدی
https://www.asianews.ir/u/3n2
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید