صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۳
کد خبر: 5813
گزارشگر: 213
۷۵۱
۰
۰
۳
توافق ایران با آژانس تا چه حد واقعی است

اسراییل از پیشرفت برنامه هسته ای جمهوری اسلامی خبر داد/بنت گفت دولتش در برابر ایران می ایستد

اسراییل از پیشرفت برنامه هسته ای جمهوری اسلامی خبر داد/بنت گفت دولتش در برابر ایران می ایستد
نخست وزیر اسراییل با تأکید بر این که برنامه هسته‌ای ایران به پیشرفته‌ترین نقطه رسیده از طرف‌های مذاکرات خواست که به جای بازگشت به توافق هسته‌ای، برای تهران مهلت تعیین کنند.

به گزارش آسیانیوز، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شد دو گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تأیید می‌کند که حکومت ایران «بدون هیچ مانعی» در حال پیشبرد برنامه هسته‌ای خود با هدف «دستیابی به «سلاح هسته‌ای» است.

نفتالی بنت با تأکید بر این که «برنامه هسته‌ای ایران به «پیشرفته‌ترین» نقطه خود رسیده از طرف‌های مذاکرات خواست که به جای بازگشت به توافق هسته‌ای، برای تهران «مهلت» تعیین کنند.
 بنت همچنین تکرار کرد که دولت او متعهد است که در مقابل برنامه هسته‌ای ایران بایستد.

پیشتر وزیر خارجه اسرائیل نیز روز ۱۸ شهریور گفته بود اگر دنیا مانع دستیابی حکومت ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای نشود، اسرائیل خود وارد عمل خواهد شد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به این اظهارات در نشست خبری روز دوشنبه خود گفت که اسرائیل به گفته او با «داشتن» بمب اتمی و نپیوستن به ان‌پی‌تی «حق اظهارنظر در مورد ایران را ندارد».

اسرائیل داشتن جنگ‌افزار هسته‌ای را نه رد و نه تأیید کرده است.

این در حالی است که اتحادیه اروپا و روسیه از توافق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران که در جریان سفر دبیرکل آژانس به تهران حاصل شد، استقبال کردند.

انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، روز یکشنبه در توییتر نوشت که این توافق «یک گام مثبت» در جهت ادامه نظارت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران است و «فضا را برای دیپلماسی باز می‌کند».

رافائل گروسی، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز یکشنبه در پی مذاکرات خود با مقامات ایران در تهران اعلام کرد که طرفین در رابطه با سرویس فنی تجهیزات نظارتی، ضبط تصاویر از فعالیت‌های سایت‌های هسته‌ای ایران و ادامه مذاکرات به توافق رسیده‌اند.

با این حال بازرسان آژانس همچنان اجازه دسترسی به اطلاعات دوربین‌های نظارتی را نخواهند داشت. آقای گروسی نیز در اظهارات روز یکشنبه خود تاکید داشت که توافق روز یکشنبه «راه حل دائمی» نیست، و صرفا فوری‌ترین مسائل با ایران حل شد./

https://www.asianews.ir/u/3na
اخبار مرتبط
وزیر خارجه اسرائیل با اشاره به اینکه مذاکرات وین نتوانست جلوی برنامه هسته ای ایران را بگیرد، تاکید کرد که کشورهای دیگر همسایه راه ایران را پیش می گیرند و اوج‌گیری اسلام‌گرایی افراطی در افغانستان که همسایه پاکستانِ و دارای سلاح اتمی است، بحران امنیتی را وخیم‌تر خواهد کرد و ما دست روی دست نمی گذاریم!
همچنانکه دو روز گذشته نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از پایبند نبودن همیشگی آمریکا به مذاکرات برجام سخن گفت، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش‌های خود درباره برنامه هسته‌ای تهران تاکید کرده که فعالیت‌های آژانس و بازرسان آن در ایران به طور جدی محدود شده است.
نخست وزیر جدید اسرائیل٬ روز گذشته برای نخستین بار در حالی در کاخ سفید با جو بایدن دیدار کرد که رییس جمهور آمریکا تاکید کرد با شکست دیپلماسی درباره ایران، گزینه‌های دیگری به کار می بریم و وعده داد که واشینگتن سامانه دفاع راکتی گنبد آهنین ارتش اسرائیل را دوباره به راکت‎‌های مورد نیاز مجهز خواهد کرد.
گروهی از رسانه‌ها نوشته‌اند نفتالی بنت می‌خواهد از زبان جو بایدن بشنود که دولت او در قبال ایران چه تصمیمی دارد و آیا واقعاً در تلاش بازگشت به برجام است یا نه.
نخست وزیر اسرائیل، با استقبال از بیانیه‌ها و اظهارات مقام‌های آمریکایی و اروپایی درباره حمله پهپادی ایران به کشتی مرمر استریت، ادعا کرده است اکنون زمان آن است که اسرائیل در «جبهه‌های متعدد» به ایران پاسخ دهد.
بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل امروز گفت زمان پاسخ دادن به اقدامات ایران «فرا رسیده» و اسرائیل برای حمله علیه ایران آمادگی دارد.
بریتانیا، رومانی و لیبریا در نامه شکایت به شورای امنیت نوشتند: حمله به کشتی اسراییلی باعث اختلال و ایجاد خطر برای امنیت و ایمنی کشتیرانی بین‌المللی شد و نقض آشکار قوانین بین المللی است؛ این در حالی است که نیروی دریایی بریتانیا از احتمال «ربوده شدن» یک کشتی دیگر نیز با پرچم پاناما در خلیج عمان خبر داده است.
چند روز پس از حمله به کشتی مرسر استریت در سواحل عمان، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که دست‌کم چهار کشتی در سواحل امارات متحده عربی هشدار دادند که کنترل هدایتشان را از دست داده‌اند و اعلام کرد که هنوز مشخص نیست در این منطقه چه حادثه‌ای در جریان است.
همچنانکه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که ایران حمله اخیر به کشتی مرسر استریت در دریای عرب را انجام داده است و گفت ایالات‌متحده با شرکای بین‌المللی خود در حال همکاری است تا این کشورها به این حمله واکنشی مشترک نشان دهند، کانادا و انگلستان نیز این حادثه را محکوم کردند و به بیانیه مشترک آمریکا و اسراییل پیوستند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید