صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۸:۴۳
کد خبر: 5871
گزارشگر: 213
۱۱۸۷
۰
۰
۳
به دنبال حمله به طالبان و درگیری در کاخ ریاست جمهوری کابل

دولت طالبان «منحل» شد!

دولت طالبان «منحل» شد!
سخنگوی گروه طالبان اعلام کرد که دولت تعیین شده لغو شده است؛ این در حالی است که غیر از درگیری مسلحانه امروز در کاخ ریاست جمهوری کابل، حمله امروز به نیروهای طالبان در جلال‌آباد نیز حداقل سه کشته و ۲۰ زخمی بر جای گذاشت.

به گزارش آسیانیوز، گروه طالبان اعلام کرد که دولت اعلام شده لغو و تشکیل دولت جدید چند ماه ممکن است طول بکشد و سخنگوی طالبان اعلام کرد که کابینه طالبان نهایی نشده و این کار نیاز به چند روز یا چند ماه دارد و کابینه تغییر خواهد کرد.

سهیل شاهین سخنگوی گروه طالبان در گفت و گو با شبکه تلویزیونی «ان اچ کی» ژاپن گفت که برای مراسم انتصاب دولت جدید برنامه ریزی شد اما بعد از آن این مراسم لغو شد(جماران)

وی افزود: برای مراسم انتصاب دولت برنامه ریزی کردیم اما برخی دیدگاه ها برای ضرورت تعیین همه وزیران وجود داشت به همین دلیل تصمیم گرفتیم که مراسم را به تأخیر بیندازیم. لغو مراسم انتصاب دولت را به همه کشورهایی که برای حضور در مراسم از آنها دعوت کرده بودیم را اطلاع دادیم.

به گزارش آسیانیوز، این در حالی است که حمله  امرورز به نیروهای طالبان در جلال‌آباد حداقل سه کشته و ۲۰ زخمی بر جای گذاشت. خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته است که هنوز کسی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته، ولی از گروه داعش به عنوان «دشمنان» طالبان نام برده است که در شرق افغانستان پایگاه دارند.

شبکه تلویزیونی طلوع نیوز افغانستان نیز ساعتی پیش گزارش داد که خودروهای طالبان با مین‌های کنار جاده‌ای برخورد کرده‌اند. در رویدادی دیگر، انفجار یک بمب مغناطیسی در کابل باعث زخمی شدن دو نفر شد.

در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از خودروهای آسیب دیده منتشر شده و آمده است كه چهار انفجار در شهر جلال‌آباد رخ داده است.

 گروه داعش خراسان پیش از این در انفجارهایی که خارج از فرودگاه کابل رخ داد، نقش داشت. این انفجارها که منجر به کشته شدن بیش از ۱۷۰ نفر شد که اغلب آنها غیرنظامی بودند در پی تصرف شهر کابل به دست طالبان رخ داد.

 

اتفاق دیگر امروز در کابل آن بود که به نقل از خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ عبدالغنی برادر، بر تشکیل کابینه‌ای فراگیر که شامل سران غیرطالبان و دیگر قومیت‌ها، اصرار داشته است تا این کابینه برای جامعه جهانی مورد پذیرش قرار بگیرد اما در این دیدار، "خلیل الرحمن حقانی" از صندلی خود برخواسته و شروع به کتک زدن این مقام طالبان کرده است.

----------------------------

بیشتر بخوانید:

اطلاعات آمریکا گفت «القاعده» به زودی در افغانستان قدرت می گیرد

------------------------------------------------------
مردی که آمریکا و متحدانش امیدوار بودند اعتدال را در کابینه طالبان در افغانستان رهبری کند، طی تیراندازی و درگیری‌های اخیر در کاخ ریاست جمهوری در کابل به حاشیه رانده شد.

خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ به نقل از منابع مطلع با اشاره به این موضوع نوشت: «"ملا عبدالغنی برادر" چهره شناخته شده‌ای که مذاکرات صلح با آمریکا را به پیش برده بود در اوایل ماه سپتامبر (اواسط شهریور) به صورت فیزیکی مورد حمله یکی از سران شبکه حقانی در کاخ ریاست جمهوری افغانستان و در جریان انجام گفت‌وگوهایی برای تشکیل کابینه قرار گرفت».


-----------------------------------

بیشتر بخوانید:

---------------------------------------------------------------------------------------

بر اساس گفته این منابع مطلع، پس از این حادثه، محافظان وارد این نزاع شده و اقدام به تیراندازی به سوی یکدیگر کرده که طی آن تعدادی از آنها کشته و مجروح شدند.

در حالی که برادر در این حادثه آسیب ندید اما از کابل خارج شده و راهی قندهار (مقر طالبان) شد تا با «هیبت‌الله اخندزاده» رهبر معنوی طالبان گفت‌وگو کند.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز شنبه، ۱۳ شهریور، گفته بود احتمال وقوع جنگ داخلی گسترده‌ در افغانستان وجود دارد و این موضوع به نوبه خود منجر به شرایطی خواهد شد که در واقع می‌تواند باعث شود که القاعده یا شاخه‌ای از داعش یا سایر تروریست‌ها خود را دوباره سازماندهی کنند.

اعضای گروه طالبان که خود به طور گسترده در برنامه‌ریزی و اجرای بمب‌گذاری و حمله انتحاری دست داشتند درست یک ماه پس از به قدرت رسیدن در افغانستان قربانی این انفجارها شده‌اند.

گروه طالبان روز یک‌شنبه، ۱۵ اوت، در پی فرار رئیس جمهور افغانستان از کشور، بدون شلیک حتی یک گلوله پایتخت این کشور را تصرف کرد.

همچنین به تازگی به گفته ساکنان کابل، طالبان وزارت زنان این کشور را با «پلیس اخلاق» جایگزین کرد. فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که زنان کارمند سابق این اداره ظاهراً از ورود به ساختمان آن بازداشته شده‌اند./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/3oz
اخبار مرتبط
خبرها از بروز درگیری و تیر اندازی در کاخ ریاست جمهوری کابل حکایت دارند.
مدیر اطلاعات ملی آمریکا در حالی از «عدم دسترسی به اطلاعات با حضور طالبان» در افغانستان سخن گفت که در سخنانی هشدار داد «القاعده» به زودی در افغانستان قدرت می گیرد.
بانک مرکزی افغانستان دستوری مبنی بر ممنوعیت پرداخت حواله های بانکی به حواله‌های ارزی صادر کرد.
ترامپ گفت: من کشورمان را دوست دارم؛ فکر می‌کنم مردم آمریکا به زودی در خصوص خبری خیلی خوشحال خواهند شد!
مراسم تحلیف دولت جدید افغانستان لغو شد؛ این در حالی است که سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد که روسیه به هیچ شکلی در این مراسم شرکت نخواهد کرد.
در حالی که مقام‌های ایرانی امیدوار بودند با کمک طالبان بازار هرات به‌عنوان یکی از مراکز اصلی تأمین ارز ایران در دوران تحریم بازگشایی شود، خبرهایی منتشر شد که بر اساس آن طالبان جلو معاملات ارز را گرفته است. این موضوع سبب شد تا قیمت دلار در تهران مجدداً روند افزایشی را پیش بگیرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید