صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۲
کد خبر: 5879
گزارشگر: 213
۶۵۸
۰
۰
۲
اظهار نظر جدید وزیر بهداشت و تبعات آن

گرانی دارو با «حذف ارز ترجیحی»/تکلیف نمادهای بورسی مبهم است

گرانی دارو با «حذف ارز ترجیحی»/تکلیف نمادهای بورسی مبهم است
وزیر بهداشت گفت: اختصاص ارز ترجیحی برای دارو فعلاً تا آخر امسال ادامه دارد، اما ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو حذف و مابه‌التفاوت آن به بیمه‌ها پرداخت شود؛ در حالی که با حذف این ارز، هزینه دارو از طریق بیمه‌ها به مردم پرداخت می‌شود.
به گزارش آسیانیوز، وزیر بهداشت چند روز گذشته از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از اقلام دارویی خبر داد. این موضوع در نمادهای دارویی تاثیری دارد؟

ارز ترجیحی(۴۲۰۰ تومانی) که از سال ۱۳۹۸ در بودجه عمومی کشور تخصیص یافته است قرار بود تا امسال به صورت کامل از بودجه حذف شود حالا که سه سالی از اختصاص این ارز به کالاهای غیر ضرروی می‌گذرد و فساد را تا جای ممکن در اقتصاد کشور پخش کرده است، وزیر بهداشت از فسادزا بودن این ارز در محصولات دارویی خبر می‌دهد.

به نقل از تجارت نیوز، بهرام عین اللهی در این باره می‌گوید: اختصاص ارز ترجیحی برای دارو فعلاً تا آخر امسال ادامه دارد، اما برنامه این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو حذف و مابه‌التفاوت آن به بیمه‌ها پرداخت شود. وزیر بهداشت همچنین در بخش دیگری از مصاحبه خود با فارس می‌‎گوید: با حذف این ارز، هزینه دارو از طریق بیمه‌ها به مردم پرداخت می‌شود.

اما باید توجه کرد، بیمه‌ها قادر به پرداخت چنین ما به تفاوتی بعد از افزایش قیمت محصولات دارویی خواهند بود؟ و همچنین چند درصد از محصولات دارویی تحت پوشش شرکت‌های بیمه‌ای هستند؟

با آنکه کارشناسان اقتصادی معتقدند افزایش هرینه تولید محصولات دارویی توسط بیمه‌ها پرداخت می‌شود اما این موضوع خوشبینانه است زیرا طبق آمار منتشر شده نزدیک به ۵ میلیون ایرانی تحت پوشش بیمه‌ها نیستند و نزدیک به یک چهارم محصولات دارویی هم تحت پوشش بیمه‌ها قرار نگرفته‌اند.

در نتیجه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از اقلام دارویی تنها دهک‌ها بالای جامعه و تحت پوشش بیمه‌ها می‌توانند از این اتفاق بهره ببرند و دهک‌های پایین درآمدی متضرر خواهند شد.

همچنین نوید قدوسی، کارشناس بازار سهام در این باره معتقد است: با حذف ارز ترجیحی بهای تمام شده محصولات تولیدی شرکت‌های دارویی جهش قیمتی پیدا می‌کنند و در نتیجه برای جبران بالا رفتن نرخ تولید محصول ناچارند قیمت‌ها را بالا ببرند. اما مساله اینجا است که آیا جامعه پذیرای چنین افزایش قیمتی خواهد بود؟

قدوسی در بخش دیگری می‌گوید:اگر از بعد دیگری به این موضوع نگاه کنیم با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شرکت‌ها و گروه‌هایی که مواد اولیه خود را با این ارز تولید می‌کردند منتفع خواهند شد و در نتیجه گروه نمادهای دارویی هم از این موضوع سود خود را می‌برند اما این سودآوری در صورتی عملی است که حاشیه سود شرکت‌ها تغییری نکند.

وی در تشریح این موضوع گفت: دارو یکی از محصولات مهم معیشتی مردم است که با توجه به وضعیت تورمی کشور افزایش نرخ در اقلام دارویی به اعتراض‌های مردمی منجر می‌شود و دولت در این صورت سعی در کنترل قیمت‌ها می‌کند که نتیجه این موضوع به کاهش حاشیه سود شرکت‌ها و زیان آن‌ها ختم می‌شود.

بنابراین اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی از محصولات دارویی حذف شود، به نظر می‌رسد جهش قیمتی در اقلام دارویی و کنترل قیمت از سوی دولت شکل بگیرد که این مساله اگر زیانی را ایجاد نکند، سود زیادی را هم برای شرکت‌های دارویی در بر نخواهد داشت. پس در نتیجه نمادهای بورسی گروه دارو تا مشخص نشدن وضعیت ارز ۴۲۰۰ تومانی بلاتکلیف خواهند بود و درباره تاثیر این موضوع بر سهم‌های دارویی با خوشبینی و به سادگی نمی‌توان اظهار نظر کرد./
https://www.asianews.ir/u/3p7
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سهام درباره بازار سرمایه فردا ۲۸ شهریور پیش‌بینی کرد که احتمالا بازار فردا منفی است، اما به نظر می‌رسد این روند به تحرکات مثبت منجر شود.
در حالی در معاملات امروز بورس تهران شاخص کل بورس با ریزش 8 هزار و 665 واحدی نسبت به روز سه‌شنبه به رقم یک میلیون و 488 هزار واحد سقوط کرد که 415 میلیارد تومان پول حقیقی نیز از بورس خارج شد.
یکی از بازارهایی که می‌توان از علم اقتصاد در آن استفاده کرد، بازار بورس است. اما وارد شدن به این بازار بدون داشتن علم و آشنایی با اصطلاحات آن خطرناک و پر ریسک می‌باشد.
مطابق تبصره ماده ۲ دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران، از امروز تغییر می‌کند.
رئیس سازمان بورس درباره ۱۰ درصد باقیمانده سود سهام عدالت گفت: با توجه به اینکه پرداخت سود سال ٩٩ نزدیک است، بنابراین باقیمانده سود سهام عدالت با سود سال ۱۳۹۹ پرداخت می‌شود.
در حالی که شاخص کل بورس امروز با رشد ۲۰ هزار واحدی در پایان معاملات امروز به عدد یک میلیون و ۵۴۱ هزار واحد رسید، یک کارشناس بازار ضمن تحلیل بازار سرمایه گفت: سهامداران نباید دیگر در انتظار شکل گیری روند صعودی سنگین در معاملات بازار سهام باشند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید