صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۳
کد خبر: 5884
گزارشگر: 213
۱۰۵۴
۰
۰
۲
ناکامی چین در رقابت با ایالات متحده

آمریکا؛ بزرگترین «برتری اقتصادی» در جهان/یوان چین «پیشرفت» نکرد!

آمریکا؛ بزرگترین «برتری اقتصادی» در جهان/یوان چین «پیشرفت» نکرد!
آمریکا در بخش سرمایه و بازار مالی همچنان قدرت برتر جهان است؛ این در حالی است که با وجود تولید ناخالص داخلی و تجارت باز هم یوان چین هنوز پیشرفت چندانی نداشته است.

به گزارش آسیانیوز، به نظر می‌رسد پیش‌بینی‌ها درست از آب در نیامده و ایالات متحده همچنان در بخش سرمایه قدرت برتر جهان است. آمریکا در بخش سرمایه و بازار مالی همچنان قدرت برتر جهان است.

-------------------------

بیشتر بخوانید:

سلطه طالبان؛ علت «گرانی بیشتر دلار» در ایران!
---------------------------------------------------------------------------

در سال ۲۰۱۰ ، هنگامی که باراک اوباما رئیس‌جمهوری وقت آمریکا از همتای چینی خود در واشنگتن دی سی استقبال کرد، کسی هنوز تصور نمی‌کرد که چین به قدرت اول اقتصاد جهان تبدیل شده است.

-----------------------------

بیشتر بخوانید:

«افزایش قیمت دلار» در هفته پایانی شهریور

-----------------------------------


بعدها کتابی توسط آرویند سوبرامانیان، اقتصاددان هندی از مؤسسه اقتصاد بین‌المللی پترسون، منتشر شد که در آن، پیش‌بینی کرده بود چین به‌زودی بر اقتصاد جهان تسلط پیدا می‌کند.

 

--------------------------

بیشتر بخوانید:

«سقوط هرات» و پرش دلار از سکوی ۳۰ هزار تومانی!

---------------------------------------


سوبرامانیان برای سنجش میزان «تسلط» اقتصادی یک کشور، سهم آن کشور در تجارت جهانی، صادرات خالص و تولید ناخالص داخلی را ارزیابی می‌کند. او این کار را هم با نرخ ارز بازار و هم برابری قدرت خرید اندازه‌گیری می‌کند که در پی آن است تا تفاوت بین‌المللی قیمت کالاهای مشابه را اصلاح کند.

او استدلال کرد که شاخص هژمونی اقتصادی بریتانیا در سال ۱۸۷۰ در رقابت با آلمان ۱۹۱۳ و آمریکا که در دهه‌های بعد جهان را با موفقیت تسخیر کرد، کاهش یافته است. بر اساس این استدلال، آقای سوبرامانیان پیش‌بینی کرد که چین تا سال ۲۰۲۰ به غالب‌ترین اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد.

احیای اقتصاد چین پس از تسهیل محدودیت‌های کرونا؛ آمریکا و اروپا جا ماندند

  اکونومیست در مقاله‌ای به این موضوع پرداخته است. این نشریه اقتصادی در باره وضعیت اقتصادی چین می‌نویسد که ده سال پس از این پیش‌بینی، چین با جنگ تجاری با آمریکا روبرو شده است، رشد آن کند شده و واحد پول آن دچار نوسانات شدیدی شده است. قوانین جدید این کشور را ملزم به تشدید کنترل بر خروج سرمایه می‌کند.

با این حال، پیش‌بینی‌ها به حقیقت پیوست. چین سال گذشته به غالب‌ترین اقتصاد جهان تبدیل شد. کند شدن رشد اقتصادی (تا کنون) بدتر از انتظار آقای سوبرامانیان نبوده است و همه‌گیری کووید -۱۹ به افزایش سهم چین در تجارت جهانی کمک کرده است. او با موفقیت پیش‌بینی کرد که شاخص تحلیل سلطه اقتصادی چگونه تکامل می‌یابد.

اما آیا شاخص مورد نظر او با موفقیت میزان تسلط اقتصادی را نشان می‌دهد؟

با توجه به قابلیت جذب - شاخصی که آقای سوبرامانیان به هر دلار صادرات در برابر وزن می‌دهد - این موضوع درست است. اما به نظر می‌رسد برخی از صادرات مانند فناوری‌های پیشرفته آمریکا به چین، بیش از قیمت بازار آنها ارزش دارند. اگرچه سهم روبه‌رشد چین از تولید ناخالص داخلی و تجارت به‌زودی می‌تواند ارز این کشور را به رقیبی برای دلار تبدیل کند، اما یوان چین هنوز پیشرفت چندانی نداشته است.

این موضوع تا حدی به این دلیل است که چین کنترل بر ورود و خروج سرمایه را تشدید کرده است، امری که آقای سوبرامانیان نیز به آن اعتراف کرد. اما او فکر می‌کرد که اگر چین به چنین کنترل‌هایی پایبند باشد، باید یوان را ارزان نگه دارد (با جلوگیری از ورود سرمایه) و یوان را بالا نبرد (با جلوگیری از خروج سرمایه). با وجود ایت، به نظر می‌رسد پیش‌بینی‌ها درست از آب در نیامده است و ایالات متحده در این زمینه همچنان قدرت برتر اقتصادی در جهان است./


https://www.asianews.ir/u/3pc
اخبار مرتبط
در حالی که رئیس جمهور ایران در اجلاس عمومی سازمان ملل در شرکت نمی کند، محتمل است که سیگنال افزایش دلار بر رخدادهای نیویورک و مسایل سیاسی واکنش نشان دهد و قیمت دلار در این روزها نه تنها ارزان نشود، بلکه افزایش هم داشته باشد.
بانک مرکزی افغانستان دستوری مبنی بر ممنوعیت پرداخت حواله های بانکی به حواله‌های ارزی صادر کرد.
در حالی که مقام‌های ایرانی امیدوار بودند با کمک طالبان بازار هرات به‌عنوان یکی از مراکز اصلی تأمین ارز ایران در دوران تحریم بازگشایی شود، خبرهایی منتشر شد که بر اساس آن طالبان جلو معاملات ارز را گرفته است. این موضوع سبب شد تا قیمت دلار در تهران مجدداً روند افزایشی را پیش بگیرد.
در میانه دشواری‌های تصویب قانون جدید السالوادور که بیت‌کوین را به‌عنوان پول رایج قانونی معرفی می‌کند، بهای این رمزارز ریزش شدیدی داشت.
مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش فصلی خود می‌گوید افزایش قیمت کالاهای وارداتی بر اساس ریال، در بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال ۹۹، حدود ۵۰۶ درصد رشد داشته است؛ به عبارتی بیش از شش برابر شده است.
فزایش هزینه های تولید، کاهش حاشیه سود و کاهش توان رقابتی، کمبود سرمایه در گردش بنگاه ها، اختلال در سیستم خریدها و معاملات اقتصادی از مهمترین تاثیرات نوسانات نرخ ارز در اقتصاد کشور است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید