صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۸:۰۲
کد خبر: 5915
گزارشگر: 213
۱۲۷۱
۰
۰
۳
گفت و گوی آسیانیوز با وحید قاسمی عهد درباره صدور مجوز وکلا

آزمون های وکلا باید مبتنی بر بنیان های حقوق بشری باشد

آزمون های وکلا باید مبتنی بر بنیان های حقوق بشری باشد
طرح «تسهیل صدور مجوزهای آزمون های کانون های وکلا» موضوع گفت و گوی «آسیانیوز» با وحید قاسمی عهد، وکیل دادگستری و عضو هیات علمی دانشگاه بود و او با تاکید بر اصالت آموزشی در این باره گفت: باید اطمینان حاصل کنند که وکلا دارای آموزش و تحصیلات مناسب هستند و از آرمان ها و وظایف اخلاقی وکیل، حقوق بشر و آزادی های اساسی به رسمیت شناخته شده توسط حقوق بین الملل و حقوق ملی کشور خود، آگاهند.

به گزارش آسیانیوز، درباره موضوع «طرح تسهیل صدور مجوزهای آزمون های کانون های وکلا» با وحید قاسمی عهد، وکیل دادگستری و عضو هیات علمی دانشگاه گفت و گویی انجام دادیم و او با تاکید بر اصالت آموزشی در این باره گفت: باید اطمینان حاصل کنند که وکلا دارای آموزش و تحصیلات مناسبی بوده و از آرمان ها و وظایف اخلاقی وکیل، حقوق بشر و آزادی های اساسی به رسمیت شناخته شده توسط حقوق بین الملل و حقوق ملی کشور خود، آگاه هستند.

وحید قاسمی عهد/asianews

 

درباره طرح تسهیل صدور مجوزهای آزمون های کانون های وکلا کمی برایتان توضیح دهید..

 ابتدائا باید به تاریخچه طرح پرداخت، سالهاست برخی از اشخاصی که توان قبولی در آزمون وکالت را نداشتند. بیرق افراطی آرین اندیشه های لیبرالیسم اقتصادی را در دست گرفتند و بی آنکه تفاوتی بین حوزه عدالت و تجارت شوند جهت ساده سازی و هموار ساختن راه ورود خود به شغل وکالت ادعا کردند. وکالت نیز مشمول قانون سیاست های اصل ۴۴ قانون می شود. پس از مدت ها تبلیغات رسانه ای، در شورای رقابت طرح دعوی کردند که دعوی ایشان رد شد. موافق طرح داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (۷۰%) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (۱%) حائزان بالا ترین امتیاز را کسب کرده باشند قبول شده محسوب می شوند؛ برای نمونه اگر میانگین نمره یک درصد بالاترین رتبه‌ها 14 باشد، شخصی با اخذ نمره 9 به عنوان کارآموز پذیرفته می شود.حال این پرسش مطرح است که در کدام مقطع تحصیلی نمره زیر 10 قبول شده محسوب می‌شود؟ واقعا مشخص نیست که کدام مصلحت یا منفعتی وجود دارد که موجبات نقض حداقل استانداردهای قبولی در تمام آزمون های تحصیلی را فراهم آورده است؟

------------------------------

بیشتر بخوانید:

عدم تایید الحاق ایران به کنوانسیون منع شکنجه/حقوق زندانی مانند سایر انسان ها باید تضمین شود

--------------------------------------------
در صورت تصویب این طرح چه آینده ای را پیش بینی می کنید؟

سالیان متمادی آزمونهای کانونهای وکلا با استاندارد ظرفیت برگذار می شد و رقابت داوطلبان بسیار شدید بود با این حال به علت ضعف آموزش عالی این توفیق اجباری هم موجب رشد کیفی یا رشد نمرات هم نشده است، چگونه ممکن است با این معیار پذیرش موجود در طرح، تغییر مثبتی در سطح دانش وکلا صورت پذیرد؟

به لحاظ معیارها و استاندارد های بین المللی این طرح چه وضعیتی دارد؟

  وضعیت آموزش و تحصیلات وکلا آنچنان مهم است که در در بند10 اصول اساسی نقش وکلا که در سال ۱۹۹۰ توسط کشورهای عضو سازمان ملل تصویب و مورد تایید کانون بین المللی وکلای دادگستری است ، می خوانیم دولتها ،کانوهای حرفه ای وکلا و موسسات آموزشی باید اطمینان حاصل کنند که وکلا دارای آموزش و تحصیلات مناسبی بوده و از آرمانها و وظایف اخلاقی وکیل ، حقوق بشر و آزادی های اساسی به رسمیت شناخته شده توسط حقوق بین الملل و حقوق ملی کشور خود، آگاه هستند. حال با توجه به تکلیف ذاتی دولت (به مفهوم عام) به نظر می رسد نمرات زیر ١٠ معیار مناسبی نیست . لذا، چنانچه عمدی در کار نباشد امیدواریم طرح به طور اساسی اصلاح شود./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/3q4
اخبار مرتبط
قریب به 18 سال از عدم تایید طرح الحاق ایران به کنوانسیون منع شکنجه و سایر رفتارها یا مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز از سوی شوای نگهبان می گذرد و دوربین های هک شده زندان اوین دست کم نشان می دهد که در این زندان و در مواقعی حقوق بنیادین انسانها نادیده انگاشته می شود؛ زندانی مانند سایر انسانها دارای حقوق بنیادینی است که باید تضمین شود.
دو پژوهشگر حقوق عمومی و مدرس دانشگاه معتقدند دولتی می تواند مشارکت شهروندان در تصمیم گیری های اداری را نهادینه کند که امکان دسترسی آزاد مردم به اطلاعات و مبانی تصمیم گیری و اسناد و مدارک مربوطه را تسهیل کند و به وجود آورد؛ به نحوی که از اتخاذ تصمیمات صرفاً پشت در های بسته خودداری کند؛ زیر آفتاب باشد و شفافیت را ترویج کند؛ در این وضعیت دولت می تواند به نحو شایسته از نظر و مشورت مردم در تصمیم گیری های اداری بهره و دموکراسی را آموزش دهد و تضمین کند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید