صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ / ۲۰:۰۲
کد خبر: 5916
گزارشگر: 213
۸۸۶
۰
۰
۲
شرط سخت ایالات متحده برای جمهوری اسلامی

جو بایدن در سازمان ملل: تهران برای توافق با آمریکا باید برجام را «کاملا» اجرا کند!

جو بایدن در سازمان ملل: تهران برای توافق با آمریکا باید برجام را «کاملا» اجرا کند!
جو بایدن که برای نخستین بار در مقام ریاست‌جمهوری آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کرد، گفت: ایالات متحده آماده بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران است؛ مشروط بر اینکه تهران نیز به صورت کامل آن را اجرا کند.
به گزارش آسیانیوز، جو بایدن روز سه‌شنبه برای نخستین بار در مقام ریاست‌جمهوری آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز سه‌شنبه ۳۰ شهریور در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که آمریکا همچنان به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای پایبند است.

جو بایدن که برای نخستین بار در مقام ریاست‌جمهوری آمریکا در این مجمع سخنرانی می‌کرد، افزود: ایالات متحده آماده بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران است منوط به این‌که تهران نیز به صورت «کامل» آن را اجرا کند.

بایدن گفت که «در حال کار» با چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و آلمان است تا «با ایران به شکل دیپلماتیک تعامل شود و بازگشت به» برنامه جامع اقدام مشترک میسر شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا اظهار داشت: «ما آماده بازگشت کامل به اجرای برجام هستیم منوط به این‌که ایران نیز چنین کند».

ایران از ۳۰ خرداد امسال مذاکرات هسته‌ای با اعضای برجام و آمریکا را متوقف کرده است و هنوز معلوم نیست تحت چه شرایط و پیش‌شرط‌هایی قصد بازگشت به میز مذاکرات را دارد.

در حالی که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، پیشتر اعلام کرده بود یک پروسه دو تا سه ماهه زمان می‌برد تا دولت جدید مستقر شود و برای هرگونه تصمیم برنامه‌ریزی کند، سخنگوی وزارت خارجه روز ۳۰ شهریور از احتمال آغاز مذاکرات ظرف دو تا سه هفته آینده خبر داد.

سعید خطیب‌زاده اظهار داشت: گفت‌وگوهای هسته‌ای وین به‌زودی و طی چند هفته آتی از سرگرفته خواهد شد و این به اطلاع اعضای برجام رسیده است.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده روز ۱۷ شهریور هشدار داد که زمان برای بازگشت ایران به برجام در حال پایان یافتن است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش فصلی خود اعلام کرد تولید اورانیوم ۶۰ درصد غنی شده ایران به بیش از ۱۰ کیلوگرم و میزان اورانیوم ۲۰ درصدی ایران نیز به بیش از ۸۴ کیلوگرم رسیده است. این میزان در مقایسه با وضعیت سه ماه پیش، جهش چشم‌گیری را نشان می‌دهد.

بریتانیا، فرانسه و آلمان روز ۲۴ شهریور در بیانیه مشترکی با ابراز «نگرانی عمیق» از «نقض پیاپی تعهدات هسته‌ای ایران»، از تهران خواستند تا از «فرصت دیپلماتیک» ایجاد شده در پی توافق خود با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «استفاده کند».

سه کشور اروپایی باقی‌مانده در برجام با تقدیر از «گزارش به موقع، مستقل و دقیق» اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته‌اند که فعالیت‌های «غیر قابل قبول» ایران، «موجب دستیابی به دانش مربوط به سلاح هسته‌ای می‌شود».

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در بخش دیگری از سخنانش در مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به پایان حضور نظامی آمریکا در افغانستان گفت ایالات متحده به «۲۰ سال جنگ در افغانستان» پایان داد و «همان‌طور که ما این فصل از جنگ‌های بی‌پایان را می‌بندیم، عصر جدیدی از دیپلماسی بی‌پایان را آغاز می‌کنیم.»

به گفته بایدن، در این «عصر» از قدرت کمک توسعه خود برای سرمایه‌گذاری به شیوه‌های جدید استفاده می‌کنیم تا وضعیت مردم سراسر جهان را ارتقاء دهیم.

او در عین حال گفت «اگر ضرورت ایجاب کند» ایالات متحده آماده استفاده از زور است اما قدرت نظامی باید «آخرین گزینه باشد».

رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد: «این نوع ماموریت باید روشن و دارای دستاورد باشد، ضمن این‌که مردم آمریکا از آن مطلع شده و هر زمان که امکان آن وجود داشت، با مشارکت متحدان‌مان باشد».

او اعلام کرد که «حکومت از جانب مردم و برای مردم همچنان بهترین شیوه برای نمایندگی مردم است»./
https://www.asianews.ir/u/3q5
اخبار مرتبط
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، گفت که کشورهای ۱+۴ هیچ نشستی با ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نخواهند داشت و اصرار آنها بر مذاکرات وین است؛ این در حالی است که رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با لحنی متفاوت از لغو همه تحریم ها برای آغاز مذاکرات سخن می گوید.
رئیس جمهور امشب در نشست سران هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل به صورت مجازی سخنرانی خواهد کرد.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در آستانه برگزاری هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی این سازمان با اشاره به وقوع یک «جنگ سرد جدید»، از چین و ایالات متحده آمریکا خواست تا به‌عنوان دو کشور بزرگ و تاثیرگذار، روابط «کاملا ناکارآمد» خود را ترمیم کنند.
مدیرعامل «نستله» سوییس گفت: مهم‌ترین اقدامات شرکت نستله در راستای کشاورزی پایدار و احیاکننده مدیریت پسماند، احیای چرخه و کاهش آب مصرفی مزارع شیری و حفاظت خاک است.
در حالی که رئیس جمهور ایران در اجلاس عمومی سازمان ملل در شرکت نمی کند، محتمل است که سیگنال افزایش دلار بر رخدادهای نیویورک و مسایل سیاسی واکنش نشان دهد و قیمت دلار در این روزها نه تنها ارزان نشود، بلکه افزایش هم داشته باشد.
مجید تخت‌روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل، خبر داد که ابراهیم رئیسی به نیویورک نمی‌رود و سه‌شنبه آینده به صورت ویدیویی در اجلاس مجمع عمومی سخنرانی خواهد کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید