صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ / ۲۲:۵۱
کد خبر: 5920
گزارشگر: 213
۱۱۱۳
۰
۰
۵
انتقاد شدید رئیس جمهور ایران از ایالات متحده در سازمان ملل

ابراهیم رئیسی در سازمان ملل: آمریکا «نقض عهد» کرد

ابراهیم رئیسی در سازمان ملل: آمریکا «نقض عهد» کرد
ابراهیم رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: همه طرف‌ها باید به توافق هسته‌ای و قطعنامه سازمان ملل متحد در عمل پایبند بمانند؛ اما آمریکا به تعهد خود که لغو تحریم‌هاست عمل نکرده است، نقض عهد کرده و از برجام خارج شده است.
به گزارش آسیانیوز،ابراهیم رئیسی در سخنان روز سه‌شنبه خود سیاست‌های آمریکا را به شدت مورد انتقاد قرار داد.
رئیس‌جمهوری ایران در اولین سخنرانی خود در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که جمهوری اسلامی به آمریکا اطمینان ندارد.

ابراهیم رئیسی روز سه‌شنبه ۳۰ شهریور در هفتادوششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به‌صورت مجازی سخنرانی کرد و سیاست‌های آمریکا را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

او گفت سیاست خروج «خودسرانه از برجام و فشار حداکثری» دولت دونالد ترامپ علیه ایران «به‌طور کامل» شکست خورده، اما سیاست «ظلم حداکثری» هنوز رها نشده است.

رئیس‌جمهوری ایران در ادامه گفت «آمریکا به اشتباه فکر می‌کرد ما مستأصل می‌شویم، اما ایستادگی ما جواب داده و همواره جواب خواهد داد. ما به وعده‌های دولت آمریکا اطمینان نداریم».

آمریکا و کشورهای غربی نسبت به تلاش جمهوری اسلامی برای ساخت بمب هسته‌ای مظنون هستند.

دولت جو بایدن از زمان آغاز کار اعلام کرد که به دنبال احیای برجام است اما دور آخر مذاکرات برجام ۳۰ خردادماه به اتمام رسید و از آن زمان ایران برای بازگشت به میز مذاکرات تعلل کرده است.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران روز سه‌شنبه در آستانه سخنرانی آقای رئیسی اعلام کرد که ایران آماده بازگشت به میز مذاکرات تا «چند هفته دیگر» است.

از طرفی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از عدم همکاری ایران برای روشن شدن منشاء اورانیوم پیدا شده در چند سایت ایران، همچنین توقف دسترسی آژانس به اطلاعات دوربین‌های نصب شده در سایت‌های هسته‌ای اظهار نگرانی کرده و کشورهای غربی نیز هشدار داده‌اند که ادامه غنی‌سازی ۶۰ درصدی و تولید اورانیوم فلزی می‌تواند ایران را به تولید بمب هسته‌ای نزدیک کند.

رئیسی در همین زمینه دوباره به فتوای رهبر انقلاب اشاره کرده و گفت سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران طبق فتوای رهبری، «حرمت تولید، ‌ساخت و انباشت سلاح اتمی» است و سلاح اتمی هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی و بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران ندارد.

او درباره مذاکرات هسته‌ای نیز گفت جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگویی را مفید می‌داند که نتیجه آن لغو تحریم‌های ظالمانه باشد: «همه طرف‌ها باید به توافق هسته‌ای و قطعنامه سازمان ملل متحد در عمل پایبند بمانند... اما آمریکا به تعهد خود که لغو تحریم‌هاست عمل نکرده است، نقض عهد کرده است، از برجام خارج شده است، تحریم‌های بسیار بیشتری را بر ملت ایران تحمیل کرده است».

ساعاتی قبل از سخنرانی رئیسی، جو بایدن همتای آمریکایی وی در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت آمریکا همچنان به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای پایبند است.

او تاکید کرد: ایالات متحده آماده بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران است منوط به این‌که تهران نیز به صورت «کامل» آن را اجرا کند.

بایدن گفت که «در حال کار» با چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و آلمان است تا «با ایران به شکل دیپلماتیک تعامل شود و بازگشت به» برنامه جامع اقدام مشترک میسر شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا اظهار داشت: «ما آماده بازگشت کامل به اجرای برجام هستیم منوط به این‌که ایران نیز چنین کند».

آقای رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود مدعی شد که ایران به «خاطر تحریم‌های آمریکا بر اقلام انسان‌دوستانه» مجبور شده است دست به تولید واکسن کرونای داخلی بزند.

با این‌حال،  رئیسی آنچه «تداوم تحریم‌های غیرقانونی آمریکا بخصوص در اقلام بشر‌دوستانه» نامید، محکوم کرد و گفت جمهوری اسلامی ایران در عین این‌که از ابتدا اهتمام به خرید و واردات واکسن از طرف‌های معتبر بین‌المللی داشت، اما تحریم‌های دارویی مقابل ملت ایران قرار گرفت و لذا از همان ابتدا به فکر تأمین پایدار واکسن از طریق تولید داخلی قرار گرفتیم.

این در حالی است که آمریکا بارها اعلام کرده است اقلام دارویی و انسان‌دوستانه تحت تحریم نیستند و برخی مسوولان ایران نیز به دفعات گفته‌اند که محدودیتی در واردات این اقلام وجود ندارد.

https://www.asianews.ir/u/3q7
اخبار مرتبط
جو بایدن که برای نخستین بار در مقام ریاست‌جمهوری آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کرد، گفت: ایالات متحده آماده بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران است؛ مشروط بر اینکه تهران نیز به صورت کامل آن را اجرا کند.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، گفت که کشورهای ۱+۴ هیچ نشستی با ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نخواهند داشت و اصرار آنها بر مذاکرات وین است؛ این در حالی است که رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با لحنی متفاوت از لغو همه تحریم ها برای آغاز مذاکرات سخن می گوید.
رئیس جمهور امشب در نشست سران هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل به صورت مجازی سخنرانی خواهد کرد.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در آستانه برگزاری هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی این سازمان با اشاره به وقوع یک «جنگ سرد جدید»، از چین و ایالات متحده آمریکا خواست تا به‌عنوان دو کشور بزرگ و تاثیرگذار، روابط «کاملا ناکارآمد» خود را ترمیم کنند.
مدیرعامل «نستله» سوییس گفت: مهم‌ترین اقدامات شرکت نستله در راستای کشاورزی پایدار و احیاکننده مدیریت پسماند، احیای چرخه و کاهش آب مصرفی مزارع شیری و حفاظت خاک است.
در حالی که رئیس جمهور ایران در اجلاس عمومی سازمان ملل در شرکت نمی کند، محتمل است که سیگنال افزایش دلار بر رخدادهای نیویورک و مسایل سیاسی واکنش نشان دهد و قیمت دلار در این روزها نه تنها ارزان نشود، بلکه افزایش هم داشته باشد.
مجید تخت‌روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل، خبر داد که ابراهیم رئیسی به نیویورک نمی‌رود و سه‌شنبه آینده به صورت ویدیویی در اجلاس مجمع عمومی سخنرانی خواهد کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید