صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۲ مهر ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۴
کد خبر: 5942
گزارشگر: 213
۶۳۱
۰
۰
۱
علت آسمان دودی پایتخت در همه فصول چیست

«آلودگی خطرناک» هوای تهران، آلاینده های جهان را رو سفید کرد!

«آلودگی خطرناک» هوای تهران، آلاینده های جهان را رو سفید کرد!
در حالی که آلودگی تهران و شهرهای ایران در اثر مصرف بنزین های آلوده تقریبا دیگر در همه فصول سال رخ می دهد، سازمان بهداشت جهانی (دبلیو اچ او) اخطار داده است که آلودگی هوا حتی از آنچه تصور می شد خطرناک‌تر است

به گزارش آسیانیوز، سازمان بهداشت جهانی (دبلیو اچ او) اخطار داده است که آلودگی هوا حتی از آنچه تصور می شد خطرناک‌تر است. سازمان بهداشت جهانی (دبلیو اچ او) اخطار داده است که آلودگی هوا حتی از آنچه تصور می شد خطرناک‌تر است.

-------------------------------

بیشتر بخوانید:

هوای آلوده جان شهرها را گرفت/مازوت می سوزد یا اعتماد اجتماعی؟!

----------------------------------------------------
این سازمان اکنون حداکثر میزان مجاز آلاینده‌هایی مثل دی‌اکسید نیتروژن را کاهش داده است.

سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که سالانه هفت میلیون نفر در اثر بیماری های مرتبط با آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند.

در این میان کشورهای کم درآمد یا دارای درآمد متوسط بیشترین آسیب را می بینند، چون برای توسعه اقتصادی به سوخت های فسیلی تکیه دارند.

 

------------------------------

بیشتر بخوانید:

آلودگی مرگبار هوای تهران و انکار مسوولان/به بنزین های آلوده و آزبست، مازوت هم اضافه شد!
---------------------------------------------------------------------------------------------------

سازمان بهداشت جهانی آلودگی هوا را با کشیدن سیگار و تغذیه ناسالم همتراز می داند. این سازمان پیش از برگزاری اجلاس مهم اقلیمی گلاسگو در ماه نوامبر، ۱۹۴ کشور عضو را به کاهش آلودگی و اقدام در زمینه تغییر اقلیم ترغیب کرده است.

راهنمای جدید این سازمان که روز چهارشنبه منتشر شد حداکثر میزان توصیه شده برای قرار گرفتن در معرض ذرات موسوم به "پی ام ۲.۵ ها" (ذرات ریزتر از ۲.۵ میکرومتر) را نصف کرده است.

اینها در اثر سوزاندن سوخت در ژنراتورهای برق، وسایل گرمازا و موتورهای احتراقی تولید می شود.

سازمان بهداشت جهانی گفت: "تقریبا ۸۰ درصد مرگ در ارتباط با ذرات پی ام ۲.۵ در جهان قابل پرهیز است، اگر میزان کنونی آلودگی هوا به اندازه توصیه شده در راهنمای جدید کاهش داده شود."

این سازمان همچنین حد توصیه شده برای طبقه دیگری از ذرات ریز موسوم به "پی ام ۱۰ ها" را ۲۵ درصد کاهش داده است. سایر ذرات آلاینده که در این راهنما به آنها اشاره می شود شامل اوزون، دی‌اکسید نیتروژن، دی‌اکسید سولفور و مونوکسید کربن است.

آلودگی هوا از عوامل مشکلاتی مثل بیماری قلبی و سکته مغزی است. آلودگی در کودکان رشد ریه را کاهش می دهد و باعث تشدید خطر ابتلا به آسم می شود.

سازمان بهداشت جهانی می گوید: "بهبود کیفیت هوا می تواند تلاش ها برای مهار تغییر اقلیم را تقویت کند، و کاهش تصاعد به نوبه خود کیفیت هوا را بهتر می کند."

 

در حالی که آلودگی تهران و شهرهای ایران در اثر مصرف بنزین های آلوده تقریبا دیگر در همه فصول سال رخ می دهد،  کیفیت هوای پایتخت، امروز (جمعه) از لحاظ غلظت آلایندگی ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون با شاخص لحظه‌ای ۱۱۵ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس از جمله زنان باردار، بیماران قلبی و ریوی، کودکان و سالمندان است.

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون طی ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت هشت امروز بر روی شاخص ۱۱۰ در شرایط قابل قبول بود.

این شرایط کیفیت هوای تهران در حالی است که این شهر طی سه ماه گذشته، حتی یک روز هوای پاک را تجربه نکرده است.

به نقل از انتخاب، همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۱۰ میکرون با شاخص ۸۴، ازن با شاخص ۵۵، دی اکسید نیتروژن با شاخص ۷۴ و منوکسید کربن با شاخص ۳۷ ثبت شده است.

بر همین اساس، ایستگاه های شهرداری منطقه ۲ با شاخص ۷۶، اقدسیه منطقه یک با شاخص ۸۷ و پونک با شاخص ۹۰، کیفیت هوای سالمی را طی ۲۴ ساعت گذشته ثبت کردند.

همچنین ایستگاه های شریف در منطقه ۲ با شاخص ۱۵۴، شادآباد در منطقه ۱۸ با شاخص ۱۳۷ و شهرک چشمه منطقه ۲۲ با شاخص ۱۳۶ آلوده ترین هوا را طی ۲۴ ساعت گذشته به ثبت رساندند./

https://www.asianews.ir/u/3qs
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید