صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۶ مهر ۱۴۰۰ / ۲۲:۰۱
کد خبر: 6012
گزارشگر: 213
۹۲۸
۰
۰
۵
یادداشت/آرش کبیری؛ مدیر پویش جهادی حذف ربا

من به‌جای دادستان بودم «مجازات» می کردم!/گذشت بیست سال از «قانون منع اخذ» وثیقه و «پاسخگو نبودن» بانک ها

من به‌جای دادستان بودم «مجازات» می کردم!/گذشت بیست سال از «قانون منع اخذ» وثیقه و «پاسخگو نبودن» بانک ها
بیست سال از تصویب قانون ممنوعیت اخذ وثیقه از تولیدکنندگان می‌گذرد ، پانزده سال از تصویب قانون منطقی کردن نرخ سود و چهارده سال از تصویب قانون تسهیل و افزایش کارایی بانک‌ها؛ و بانک مرکزی به‌عنوان مجری و ناظر و سیاست‌گذار پولی باید پاسخگو باشند که چرا به قوانین توجه نداشته‌ است.

دکتر آرش کبیری، مدیر پویش جهادی حذف ربا نسبت به مکاتبه معاون محترم قضایی کل کشور با بانک مرکزی واکنش نشان داد.وی در این باره نوشت:

از آقای دکتر عمرانی معاون محترم دادستان کل کشور و دبیر اقتصاد مقاومتی از بابت صدور نامه تذکر به سهم خود متشکرم ولی اگر من به‌جای دادستان بودم دیگر تذکر نمی‌دادم برهم زننده نظم عمومی را مجازات می‌کردم.

بیست سال از تصویب قانون ممنوعیت اخذ وثیقه از تولیدکنندگان می‌گذرد ، پانزده سال از تصویب قانون منطقی کردن نرخ سود و چهارده سال از تصویب قانون تسهیل و افزایش کارایی بانک‌ها ولی دریغ از یک‌لحظه توجه به علت عدم اجرا قانون ،مسئولان امر اعم از مجلس شورای اسلامی به‌عنوان قانون‌گذار ، بانک مرکزی به‌عنوان مجری و ناظر و سیاست‌گذار پولی وبانکی و شبکه بانکی باید پاسخگو باشند که چرا به قوانین توجه نداشته‌اند.

همین دو سال پیش بود که معاون دادستان کل کشور در دو بخشنامه خطاب به کانون بانک‌های دولتی و خصوصی نسبت به اخذ وثیقه خارج از طرح به شبکه بانکی تذکر جدی داد و اخذ وثیقه خارج از طرح را جرم انگار کرد.

دریغ از توجه بانک‌ها ، گویا حضرات بانک‌ها به تخلف از قانون عادت کرده و ترسی از مجازات ندارند!!! درحالی‌که به علت پرداخت تسهیلات کمتر از میزان موردنیاز واحدهای تولیدی تقریباً هفتاد درصد شهرک‌های صنعتی تعطیل است ، بررسی‌های پویش جهادی حذف ربا حاکی از این است که اگر شهرک‌های صنعتی کار می‌کرد، حداقل ۶ میلیون نیروی کار می‌توانست مشغول به کار شود و نرخ بیکاری را به صفر نزدیک و انفجاری در تولید ناخالص ملی ایجاد کند.

و این به معنی کاهش بزه ، کاهش طلاق ، کنترل تورم و بهبود معیشت و … به نفع مردم صبور ایران اسلامی بود افسوس که کماکان شبکه بانکی بدون اظهار تأسف از اقدامات قبلی خلاف قانون خود کماکان با ارزیابی وثایق خارج از طرح به قول خودشان سهل البیع شهری و پرداخت تسهیلات به میزان وثایق که اساساً ارتباطی به سرمایه موردنیاز موضوع مشارکت ندارد سبب شده و می‌شوند که فعالیت‌های مولد در نطفه خفه‌شده و این پیام را مخابره کند که تولید جز زیان ثمری ندارد و سرمایه‌ها به‌جای تولید به سمت سوداگری و ثروت‌های بادآورده در شهرهای بزرگ حرکت کند

یک ماه از تشکیل دولت جدید گذشته است ، شایسته بود و کماکان انتظار می‌رود، حداقل هیئت‌وزیران از بابت تخلفات بانک‌ها اقدام مؤثری انجام دهد.

موردبحث یکی از چهل‌وپنج مورد تخلف پرتکرار بانک‌ها است.. حضرات قانون‌گذار ، دولت محترم ، منتظر اقدام مؤثر شما هستیم ، عزیزان مسئول باور بفرمایید این ملت شایسته حکومت بانک‌های ربوی آن‌هم درام القرای اسلام نیست./

مکاتبه معاون محترم قضایی کل کشور با بانک مرکزی/asianews

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/3sj
اخبار مرتبط
مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن جزئیات افزایش تسهیلات بانکی را از محل اوراق برای حساب‌های انفرادی و زوجین اعلام کرد.
رئیس جمهور در سخنان معرفی وزرا به مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت خروج بانک مرکزی از موضع ارائه توصیه محض، تلاش و تمرکز این نهاد را در حوزه نظارت از مهم‌ترین اولویت‌های شرایط کنونی اقتصاد کشور دانسته است.
بر اساس مصوبه پرداخت وام ودیعه مسکن و آنچه ستاد ملی مقابله با کرونا به بانک مرکزی ابلاغ کرده، بانک‌ها تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن به مستأجران پرداخت می‌کنند.
در حالی که بانک جهانی در گزارش تازه خود درباره چشم‌انداز فقر و نابرابری در ایران که تیر امسال منتشر کرده بود، اعلام کرد که رکود ادامه‌دار و تورم بالا، بسیاری از جمعیت ایران را به سمت خط فقر سوق داده است؛ مسوولان اتحادیه های مواد غذایی و بنکداران گفته اند که قیمت مواد غذایی پرمصرف در ایران از ابتدای امسال تاکنون، ۳۰ تا ۹۰ درصد افزایش یافته است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید