صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۷ مهر ۱۴۰۰ / ۰۹:۱۹
کد خبر: 6015
گزارشگر: 213
۷۲۴
۰
۰
۵
چرخش سیاست شامل حال ورود واکسن معتبر نشد

علت «مبهم» منتفی شدن واردات واکسن فایزر

علت «مبهم» منتفی شدن واردات واکسن فایزر
در حالی که چندی پیش کیانوش جهانپور واردات واکسن فایزر را دروغ بزرگ عنوان کرد، بالاخره وزارت بهداشت از تغییر تصمیمات جدید و منتفی شدن واردات واکسن فایزر از بلژیک برای زنان باردار خبر داد.
به گزارش آسیانیوز، وزارت بهداشت از منتفی شدن واردات واکسن فایزر از بلژیک برای زنان باردار خبر داد و افزود: اعضای کمیته ملی واکسن در جلسه اخیر خود با تکیه بر شواهد علمی به این نتیجه رسیدند واکسیناسیون زنان باردار با واکسن سینوفارم ادامه یابد و دیگر تصمیمی برای واردات واکسن فایزر وجود ندارد.

وزارت بهداشت افزود که به دنبال ارجاع موضوع واکسیناسیون زنان باردار از سوی بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، به کمیته علمی کرونا، «اعضای کمیته ملی واکسن کووید۱۹ در جلسه اخیر خود با اجماع و تکیه بر شواهد معتبر علمی به این نتیجه رسیدند که واکسیناسیون این افراد کماکان با واکسن سینوفارم که یکی از معتبرترین واکسن‌های حال حاضر دنیا و دارای تاییدیه سازمان جهانی بهداشت است، ادامه یابد.»

در اطلاعیه مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت همچنین عنوان شده است که «بنابر توصیه سازمان جهانی بهداشت، بهترین واکسن اولین واکسن در دسترس افراد است.»

این اطلاعیه وزارت بهداشت حاکی از تداوم اجرای فرمان ۱۹ دی ماه سال ۹۹ رهبر انقلاب مبنی بر «ممنوعیت واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی» است. 

خبر صدور مجوز و سپس سخن از واردات واکسن فایزر اولین بار، نزدیک ده روز قبل از سوی حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت اعلام شد.

محمدی گفت که شش واکسن کرونا از جمله «فایزر بلژیک» مجوز مصرف اضطراری در ایران گرفتند و «قرارداد واردات دو میلیون دوز از واکسن فایزر تولید شده در بلژیک» در حال تنظیم است.

معاون سازمان غذا و دارو، سپس در یک مصاحبه تلویزیونی نیز اعلام کرد که «به واکسن فایزر و جانسون اند جانسون مجوز داده‌ایم ولی از آمریکا، انگلیس، و فرانسه وارد نمی‌کنیم، از بلژیک و آلمان وارد می‌کنیم و از آن به عنوان دوز سوم کادر درمان استفاده خواهد شد.»

سپس علیرضا رییسی، معاون وزارت بهداشت، نیز از «موافقت کمیته ملی واکسیناسیون با واردات واکسن فایزر از بلژیک» خبر داد و گفت که درپی درخواست معاونت بهداشت این وزارتخانه و «به منظور تامین واکسن فایزر برای مادران باردار» صورت گرفته و در صورت کافی بودن تعداد واکسن‌ها به عنوان دوز سوم کادر درمان نیز استفاده می‌شود.

علاوه بر این دو، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، نیز هفته گذشته با تاکید براینکه «واردات واکسن فایزر محدود و برای زنان باردار است و به افراد عادی تزریق نمی‌شود»، گفت: مردم باید از واکسن سینوفارم و برکت و هر آنچه وزارت بهداشت تایید کرد، استفاده کنند تا بدن‌شان مقاوم شود.

با این حال در کمتر از ده روز، اکنون وزارت بهداشت در اطلاعیه خود عنوان کرده است که « کمیته ملی واکسن در جلسه اخیر خود» به این نتیجه رسیده است که «واکسیناسیون زنان باردار کماکان با واکسن سینوفارم» ادامه یابد.

به این ترتیب آنچه در روزهای گذشته به عنوان چرخش احتمالی در سیاست «منع واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی» ارزیابی می‌شد،  منتفی شده و محدودیت‌های ایران در دسترسی به واکسن باردیگر به همان نقطه ۱۹ دی ماه ۹۹ بازگشته است./
https://www.asianews.ir/u/3sm
اخبار مرتبط
رعایت نکردن پروتکل‌ها پس از تزریق واکسن می‌تواند اثر معکوس داشته باشد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت در مورد واردات واکسن فایزر و اینکه به همه مردم تزریق نخواهد شد، توضیحاتی داد؛ این در حالی است که از سال گذشته ارسال واکسن های معتبر به همه کشورها از تاکیدات مهم سازمان های بهداشت جهانی در دوران پاندمی کرونا بود.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به راه اندازی چندین مرکز ۲۴ ساعته واکسیناسیون در تهران گفت: در تهران علاوه بر پایگاه های واکسیناسیون مستقر در مراکز درمانی و بیمارستان ها، ۱۲۸ مرکز واکسیناسیون در حال فعالیت است که از این تعداد ۵۳ مرکز به صورت سه شیفت و هشت مرکز هم به صورت شبانه روزی فعالیت می کند.
رییس سازمان نظام پزشکی تهران در یک نشست خبری با انتقاد از بی‌توجهی‌ها به نظرات کارشناسان در دوران شیوع کرونا در ایران، گفت: هیچ تاثیری در واردات دارو ندیدیم و مردم ایران «موش آزمایشگاهی» شدند!
سازمان غذا و داروی آمریکا احتمالا به زودی واکسن کرونا برای کودکان را تایید خواهد کرد.
در حالی که هنوز اطلاعات‌مان نسبت به واکسن‌ها و پلتفرم‌های مختلف واکسن ناقص است، سازمان جهانی بهداشت این واکسن‌ها را قبول کرده است.
رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، در حالی خبر امکان واردات ۴۰ میلیون دُز واکسن از طریق طرح کواکس را تکذیب کرد که امروز نائب‌رئیس کمسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران، گفت: مذاکرات برای واردت ۴۰ میلیون دز واکسن فایزر و جانسون اند جانسون انجام شده است و در صورت نهایی شدن، امیدواریم این واکسن‌ها به زودی وارد کشور شوند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید