صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۷ مهر ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۱
کد خبر: 6020
گزارشگر: 213
۷۹۲
۰
۰
۳
ورورد زمینی مسافران کربلا و پیش بینی مرگ و میر در پیک ۶ کرونا

احتمال «فاجعه کرونایی» دیگر پس از بازگشت زائران؛ علی رغم هشدارها/در مرز شلمچه بیمارستان راه اندازی شد!

احتمال «فاجعه کرونایی» دیگر پس از بازگشت زائران؛ علی رغم هشدارها/در مرز شلمچه بیمارستان راه اندازی شد!
همچنانکه وزیر راه و شهرسازی ایران، هفته گذشته گفته بود از زائران اربعین فقط «تست چشمی» گرفته می‌شود،وزیر کشور اعلام کرد که زائران زمینی و هوایی باید «تست پی‌سی‌آر» داشته باشند؛ این در حالی است که همراه با راه اندازی بیمارستان در مرز شلمچه رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین از افزایش ظرفیت بیمارستان های تهران خبر داده است و به نظر می رسد فاجعه کرونایی دیگری پس از بازگشت مسافران کربلا کشور را تهدید کند.

به گزارش آسیانیوز،  استاندار ایلام روز چهارشنبه پیش‌بینی کرد که روزانه ۲۰ هزار زائر از مرز مهران به کشور بازگردند. او همچنین از آماده‌باش دستگاه‌های نظامی، امنیتی و خدماتی خبر داد.

محمد نوذری در نشست قرارگاه ویژه اربعین گفت که پیش بینی می شود بیش از ۷۰ درصد زائران بازگشتی از مرز مهران وارد کشور شوند.

همزمان مرتضی خاتمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان این که «چیزی به عنوان معاینه چشمی کرونا وجود ندارد» تاکید کرد که باید از تمام زائران اربعین تست پی‌سی‌آر گرفته شود.

این در حالی است که برخی از مسوولان بهداشت و درمان و رسانه ها نسبت به بازگشایی مرزها در بحران شیوع کرونا هشدار داده بودند؛ از جمله روزنامه جمهوری اسلامی که به باز کردن مرزها در وضعیتی که کشور در شدیدترین بحران کرونایی به سر می برد انتقاد کرده بود.  

--------------------------------

بیشتر بخوانید:

عراق فقط ۳۰ هزار ایرانی می پذیرد؛ آن هم با سفر هوایی!
------------------------------------------------
مسوولان تاکنون اظهارات ضدونقیضی درباره نحوه آزمایش کرونا از زائران ایرانی بازگشتی از عراق بیان کرده و باعث ایجاد سردرگمی شده‌اند.

در حالی که رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی ایران، هفته گذشته گفته بود از زائران اربعین فقط «تست چشمی» گرفته می‌شود، احمد وحیدی، وزیر کشور، چهارم مهرماه اعلام کرد زائرانی که از مرز هوایی یا زمینی وارد کشور می‌شوند باید «تست پی‌سی‌آر» داشته باشند.

 وحیدی در یک برنامه تلویزیونی گفت: «در صورت نیاز، هنگام بازگشت زائران به ایران در برخی از محورهای مورد نیاز محدودیت‌هایی اعمال خواهد شد.»

در همین زمینه شکرالله سلمان‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان، به خبرگزاری تسنیم گفت که یکصد جایگاه برای انجام آزمایش سریع کرونا (رپید تست) با فاصله اندکی از گیت ورودی شلمچه از سمت مرز عراق مستقر شدند.

به گفته او، در صورتی که جواب تست زائری مثبت شود از ورود او به داخل کشور جلوگیری شده و «با تمهیدات به عمل آمده به طور سریع به محل قرنطینه پیش‌بینی شده در مرکز پشتیبان بهداشت و درمان سردار سلیمانی که به این منظور احداث و راه‌اندازی شده است، هدایت و فرآیند درمان وی آغاز خواهد شد».

وضعیت کرونا در ایران همچنان بحرانی است و برخی از مقامات وزارت بهداشت درباره احتمال شیوع گونه‌های جدید ویروس و شکل‌گیری پیک ششم در پاییز امسال هشدار داده‌اند. همزمان نگرانی‌هایی از آلوده بودن و ناقل بودن مسافران بازگشتی از عراق وجود دارد.

شهروندان ایرانی در سال‌های گذشته برای حضور در مراسم اربعین با پای پیاده از مرزهای کشور راهی شهرهای مذهبی عراق از جمله کربلا می‌شدند، اما دولت عراق به دلیل شیوع کرونا، از سال گذشته محدودیت‌هایی برای ورود شهروندان سایر کشورها از جمله ایران وضع کرده است.

به گفته وزیر کشور ایران، در سال‌های قبل حتی سه میلیون و ۷۰۰ هزار زائر ایرانی در کربلا حضور می‌یافتند اما دولت عراق پس از شیوع بیماری کرونا اعلام کرد که زائر نمی‌پذیرد و امسال نیز صرفا با سفر هوایی ۶۰ هزار زائر ایرانی موافقت کرد.

بر اساس اعلام مقامات عراقی امسال ۶۰ هزار شهروند ایرانی تنها از «راه هوایی» و با «ویزای رایگان» می‌توانستند به این کشور سفر کنند، اما بازگشت آن‌ها از مرز زمینی امکان‌پذیر است.

شیوع کرونا در ایران و سوءمدیریت برخی مسوولان در کنترل این بیماری ظرف دو سال گذشته، باعث مرگ دست‌کم ۲۴۰ هزار نفر در ایران بر اساس آمارهای رسمی شده است. این در حالی که برآورد آمارهای غیررسمی سه تا چهار برابر این رقم است.

این در حالی است که رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین امروز، 7 مهر، با اشاره به راه‌اندازی بیمارستان مرز شلمچه و انجام تست کرونا از زائران اربعین گفت: ظرفیت بیمارستان‌های تهران علاوه بر ظرفیت‌های قبلی جهت خدمت رسانی بیشتر به زائران افزایش یافته است.

پیمان صابریان رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین، درباره مجموعه اقدامات انجام گرفته جهت خدمت رسانی به زائران طی شبانه روز گذشته اظهار داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۸۵ پایگاه سیار و ثابت اورژانس ارائه دهنده خدمات اربعین در خاک ایران و ۱۰ درمانگاه ثابت و بیمارستان صحرایی فعال بوده است.

وی افزود: در این مدت ۵۶۶ مصدوم و حادثه دیده گزارش شده که ۱۴۶ مراجعه و اعزام به مراکز درمانی صورت گرفته است و ۴۲۰ مصدوم و حادثه دیده به صورت سرپایی درمان شده اند، همچنین متاسفانه ۵ نفر از مصدومان و حادثه دیدگان جان خود را از دست داده‌اند.

رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین ادامه داد: طی شبانه روز گذشته ۲۱ مورد بستری در مراکز درمانی ثبت شده و در این مدت ۴۶۸ نیروی متخصص، پزشک و کادر درمانی فعال بوده و ۱۰۰ دستگاه آمبولانس اورژانس و ۱۳ دستگاه اتوبوس آمبولانس اورژانس ارائه دهنده خدمات اربعین در خاک ایران همچنین ۱۰ فروند هواپیمای اورژانس و بالگرد نیز به کارگیری شده است.

صابریان بیان داشت: همچنین ۳۸۰۰ آموزش چهره به چهره پزشکی طی شبانه روز گذشته انجام شده و ۱۱ هزار و ۴۰۰ ماسک یکبار مصرف میان زائران توزیع شده است.

وی اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۳ هزار و ۸۰۰ نفر تردد در مرز مهران انجام گرفته که از این تعداد ۲۰۰ نفر غیر ایرانی و ۳۶۰۰ ایرانی بوده‌اند. البته در بررسی‌های به عمل آمده تا کنون تست‌های مربوط به بیماری‌های سل، مالاریا، التور و تست کووید ۱۹ منفی گزارش شده است.

رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین از راه‌اندازی بیمارستان مرز شلمچه با ۳۰ تخت و بخش‌های مجزای زنان و مردان خبر داد و گفت: انجام فعالیت‌های حوزه سلامت محیط شامل کلرسنجی آب آشامیدنی، کلرزنی منابع آب، نظارت اصلاح سیستم آبرسانی و پساب صورت گرفته است.

صابریان گفت: همچنین پیش‌بینی محل مناسب برای اسکان و قرنطینه زوار کرونا مثبت در نقاط مرزی انجام گرفته و انتقال افراد تست مثبت کرونا به مکان‌های قرنطینه صورت می‌گیرد.

وی از افزایش آمادگی در سالن ترانزیت پایانه‌ها جهت پذیرش مصدومین خبر داد و گفت: استقرار و افزایش نیروهای بهداشتی و درمانی در مرزهای مهران، شلمچه و چذابه با همکاری نیروهای بهداشتی و درمانی ارتش، سپاه، ناجا و بسیج تداوم یافته است.

صابریان خاطر نشان کرد: همچنین ظرفیت بیمارستان‌های تهران شامل بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص)، بیمارستان لولاگر، فیروزآبادی، شهدای هفت تیر، شهدای یافت آباد و فیروزگر علاوه بر ظرفیت‌های قبلی افزایش یافته است./

رئیس کمیته بهداشت و درمان با اشاره به تدوین سند پیام آموزشی ویژه سلامت در اربعین بیان داشت: آموزش به خادمین موکب‌ها و زائرین انجام گرفته و کتابچه آموزشی سلامت در اربعین با همکاری ۱۰ سازمان، مرکز، دانشگاه و معاونت‌های مرتبط تهیه شده است./

https://www.asianews.ir/u/3sr
اخبار مرتبط
در حالی که امسال کشور عراق تنها پذیرای ۳۰ هزار زائر ایرانی آن هم با سفر هواپیمایی و احیانا بلیط ۴.۵ میلیون تومانی است، یک مقام مسوول در این باره گفت مردم تحت هیچ شرایطی به مرزها مراجعه نکنند و هیچ موکبی در مرزها یا مسیر منتهی به مرزها مستقر نشده است و همه مرزها در ایام اربعین بسته است
عراق اعلام کرد برای مراسم اربعین امسال، در مجموع فقط چهل هزار زائر خارجی و از جمله سی هزار ایرانی را در خاک خود و فقط با سفر هوایی خواهد پذیرفت؛ در حالی که در سال ۱۳۹۸ حدود چهارده‌ میلیون زائر برای این مراسم به عراق رفتند.
همزمان با افزایش ۹۵ نفر به جان باختگان کرونا در فاصله یک روز، مسوولان جمهوری اسلامی از برنامه ریزی برای برگزاری مراسم اربعین و اعزام زائران به عراق خبر دادند؛ این در حالی است که دولت عراق هنوز مجوزی برای ورود زائران ایرانی صادر نکرده است.
رئیس جمهور برگزاری مراسم اربعین حسینی را منوط به موافقت دولت عراق و اعلام شرایط پذیرش زوار از جانب این کشور دانست و تأکید کرد، بدون تردید در صورت موافقت کشور میزبان کسانی می‌توانند به زیارت اربعین بروند که با تایید وزارت بهداشت و درمان هر دو دُز واکسن کرونا را زده باشند.
محمد شیرکوند، فعال گردشگری گفت: کشور ما در بالاترین خط تحریم ممکن قرار دارد و حوزه سیاسی و دیپلماسی آن دچار پیچیدگی‌های مخصوص به خود است؛ به طوری که در ظرف مدت ۱۵ روز در مراسم اربعین بالاترین سطح خدمات گردشگری اعم از خدمات ارزی، بیمه، پزشکی و حتی خدمات ویزا را حتی به اقوام غیر ایرانی و به جمعیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری ارائه می دهد؛ اما زمانی که نوبت به گردشگری داخلی و ورودی می‌رسد، مدام می گویند که می‌خواهیم اما نمی‌توانیم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید