صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۸ مهر ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۶
کد خبر: 6035
گزارشگر: 213
۹۷۳
۰
۰
۳
پیروی کشورها از تحریم های گسترده علیه ایران به هر قیمتی

کره جنوبی «پول های بلوکه شده» ایران را آزاد نمی کند؛ لوازم خانگی کره ای وارد نمی شود!

کره جنوبی «پول های بلوکه شده» ایران را آزاد نمی کند؛ لوازم خانگی کره ای وارد نمی شود!
در حالی که اختلاف جمهوری اسلامی ایران و کره جنوبی طی یک سال گذشته بر سر «پول‌های بلوکه‌شده حاصل فروش نفت» و با توقیف یک نفتکش کره جنوبی در سال گذشته اوج گرفته است، حال دستور آمده که واردات لوازم خانگی به ویژه از کره جنوبی به ایران ممنوع شود.

به گزارش آسیانیوز، به فرمان رهبر انقلاب و با دستور ابراهیم رئیسی، رییس جمهور به وزرای اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت، واردات لوازم خانگی به ویژه از کره جنوبی به ایران ممنوع شد.

-----------------------------------

بیشتر بخوانید:

چین و آمریکا بر سر «تحریم بیشتر» خرید نفت ایران توافق کردند

----------------------------------------------------------

البته ممنوعیت واردات لوازم خانگی براساس دستور ۱۴ شهریور ماه رهبر جمهوری اسلامی انجام شده است.

پیشتر نیز مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرده بود که بر اساس مصوبه شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، ممنوعیت واردات لوازم خانگی تا پایان امسال ادامه خواهد داشت و اجازه واردات بی‌رویه در لوازم خانگی که تولید داخل را تحت‌الشعاع قرار دهد، نمی‌دهیم.

این درحالی است که رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره‌جنوبی چهاردهم شهریور ماه سال‌جاری، اخبار منتشر شده درباره بازگشت دو شرکت سامسونگ و ال‌جی به بازار ایران را «شایعه» خوانده و تکذیب کرده بود.

حسین تنهایی همان روز گفت که این «شایعه» از سوی «برخی شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی داخلی پخش شده اما مسئولان وزارت امور خارجه ایران و سفیر کره جنوبی این موضوع را تکذیب کرده‌اند.»

اختلاف جمهوری اسلامی ایران و کره جنوبی طی یک سال گذشته بر سر «پول‌های بلوکه‌شده حاصل فروش نفت» اوج گرفته است و با توقیف یک نفتکش کره جنوبی در نیمه دی ماه گذشته از سوی سپاه پاسداران به اوج رسید و البته پس از توقیف دو نفتکش ایرانی از سوی اندونزی، ایران با گذشت چند ماه این نفتکش را آزاد کرد.

مسوولان ایران مبلغ پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی را بین ۶/۵ میلیارد تا ۹ میلیارد دلار اعلام کرده‌اند.

شرکت‌های کره‌ای ال‌جی و سامسونگ که از فعال‌ترین شرکت‌های لوازم خانگی بین‌المللی در ایران به شمار می‌آمدند پس از تحریم‌های آمریکا، از سال ۹۸ ایران را ترک کردند.

این درحالی است که روزنامه فرهیختگان، وابسته به دانشگاه آزاد، در اردیبهشت ماه سال‌جاری گزارش داد که به استناد آمارهای رسمی قیمت ۲۶ محصول لوازم خانگی طی چند سال گذشته بیش از ۵۵۰ درصد افزایش یافته و این گرانی‌ها برای برخی لوازم خانگی از جمله یخچال و لباس‌شویی بیش از ۸۵۰ درصد است.

از سوی دیگر داود عبدالهی فرد، رییس اتحادیه سمساران و امانت فروشان، هفدهم شهریور ماه از رونق بازار لوازم خانگی دست دوم به دلیل گرانی کالاهای نو خبر داد و گفت: «۶۰ تا ۷۰ درصد مردم به خرید محصولات دست دوم روی آورده‌اند.»

با وجود ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی همچنان در بازار ایران البته با قیمت‌های چند برابری وجود دارند.

علیرضا محمدی دانیالی، رییس انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، در روزهای پایانی مرداد ماه با اشاره به اینکه ۴۰ درصد بازار لوازم خانگی به ارزش ۲/۵ میلیارد دلار در اختیار کالاهای قاچاق است، گفت کولبری و واردات ته‌لنجی، منافذ کوچکی برای ورود کالای قاچاق محسوب‌ می‌شود و منافذ بزرگ را باید در جای دیگر جست‌وجو کرد.

هفت میلیارد دلار از پول ایران که در کره جنوبی بلوکه شده است و این بالاترین میزان پولی است که ایران در کشورهایی دارد که با آنها مبادله اقتصادی داشته است. با این حال مقامات سئول، در دوسال گذشته به درخواست ایران برای آزاد کردن این پول توجهی نکرده اند و در آخرین اقدام خود تنها به میزان نیم میلیون دلار از این پول را آنهم به صورت کالای بشردوستانه به ایران فرستاده است.

براساس گفته کره جنوبی از زمان شروع تحریم ها با ایران خواسته تا با آمریکا برای تعامللات تجاری رایزنی کند، اما کارشناسان بر این عقیده اند که این موضوع حقیقت ندارد./


https://www.asianews.ir/u/3t2
اخبار مرتبط
مقامات آمریکایی و اروپایی با اعلام به خبرگزاری رویترز گفتند که آمریکا مذاکراتی با چین جهت کاهش خرید نفت خام از ایران انجام داده است.
جو بایدن که برای نخستین بار در مقام ریاست‌جمهوری آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کرد، گفت: ایالات متحده آماده بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران است؛ مشروط بر اینکه تهران نیز به صورت کامل آن را اجرا کند.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، گفت که کشورهای ۱+۴ هیچ نشستی با ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نخواهند داشت و اصرار آنها بر مذاکرات وین است؛ این در حالی است که رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با لحنی متفاوت از لغو همه تحریم ها برای آغاز مذاکرات سخن می گوید.
در حالی که حضور ایران در نشست اخیر پیمان شانگهای می‌تواند نوعی موفقیت در سیاست منطقه‌ای کشور لحاظ شود، ولی برخی کشورهای عضو حتی در صورت عضویت رسمی در پیمان شانگهای، به دلیل تحریم های جهانی حاضر به همکاری همه‌جانبه با ایران نخواهند بود و نپیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی ( پولشویی) نیز از موانعی است که حضور فعال ایران در این پیمان را با چالش جدی مواجه خواهد کرد.
تولیدکنندگان و صاحبان صنایع در حالی ۲۰ درصد از اقتصاد کشور را در دست گرفته‌اند که بیشترین نارضایتی را از بابت مالیات‌ها و هزینه‌های جاری دارند؛ در حالی که معافیت‌های مالیاتی یکی از جاذبه‌های درنظر گرفته‌شده برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی است.
در حالی که مقام‌های ایرانی امیدوار بودند با کمک طالبان بازار هرات به‌عنوان یکی از مراکز اصلی تأمین ارز ایران در دوران تحریم بازگشایی شود، خبرهایی منتشر شد که بر اساس آن طالبان جلو معاملات ارز را گرفته است. این موضوع سبب شد تا قیمت دلار در تهران مجدداً روند افزایشی را پیش بگیرد.
روسیه نتوانسته پس از شوروی در اطراف خود حاشیه امن ایجاد کند؛ ایدئولوژی با جاذبه پدید بیاورد تا از پیشروی غرب جلوگیری کند و ساختار اقتصادی به شدت فاسد و انحصاری‌اش مانع از آن شده تا ثروت در همه جامعه به گردش دربیاید و اقتصاد روسیه توان مقاومت در برابر تحریم را ندارد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید