صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۹ مهر ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۹
کد خبر: 6043
گزارشگر: 213
۱۰۱۲
۱
۰
۹
در پی اعتراض الهام علی‌‌اف و تعجب مسوولان در ایران

ادامه «کارزار آذربایجان» و رزمایش ارتش

ادامه «کارزار آذربایجان» و رزمایش ارتش
درحالی که مسوولان در ایران، سخنان مقامات جمهوری آذربایجان درباره رزمایش ایران را «تعجب‌آور و تاسف برانگیز» خوانده اند، همزمان با آغاز رزمایش نیروی زمینی ارتش ایران در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان، فرمانده نیروی زمینی ارتش، گفت که به دلیل حضور اسرائیل در این منطقه، «حساسیت ما به این مرز افزایش یافته است.»

به گزارش آسیانیوز، همزمان با آغاز رزمایش نیروی زمینی ارتش ایران در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان، کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش، گفت که به دلیل حضور اسرائیل در این منطقه، «حساسیت ما به این مرز افزایش یافته است.»

حیدری اضافه کرد: «همه مرزهای قانونی باید حفظ شود و ضعف احتمالی یک کشور در حفظ مرزهای خود دلیل نمی‌شود که کشور دیگری با کمک بیگانه، مرزها را به‌ هم بریزد و جمهوری اسلامی ایران اجازه این کار را نمی‌دهد.»

این سخنان در حالی بیان شده که وزارت خارجه ایران جانبداری از جمهوری آذربایجان یا ارمنستان را تکذیب کرده، اما برخی مقام‌های جمهوری اسلامی سال گذشته و همزمان با جنگ دو کشور از جمهوری آذربایجان حمایت کردند.

رهبر انقلاب، ۱۳ آبان ۹۹ گفته بود: «همه‌ سرزمین‌های آذربایجان که به‌وسیله‌ ارمنستان تصرف شده، باید آزاد بشود.»

حیدری همچنین گفت که هنوز برای جمهوری اسلامی ایران خروج نیروهایی که «از سوریه به این منطقه آمده‌اند محرز نشده» است.

سال گذشته ارمنستان اعلام کرده بود که ترکیه حدود چهار هزار نیروی سوری به جمهوری آذربایجان فرستاده اما ترکیه این اتهام را رد کرد.

مهدی ربانی، معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح، در جمع نیروهای شرکت‌کننده در این رزمایش گفت که «به دنبال تغییر ژئوپلتیک منطقه نیستیم، اما اجازه هم نمی‌دهیم از این فضای دوستی» برای پایگاه اسرائیل استفاده شود.

محمدعلی آل‌هاشم، امام جمعه تبریز، نیز در جمع این نیروها تاکید کرد که اسرائیل «در پی ایجاد اختلال و تنش در روابط حسنه کشورهای مسلمان است.»

پس از انتشار گزارشی درباره مانور سپاه پاسداران، الهام علی‌‌اف، رییس‌جمهور آذربایجان، به برگزار این مانور اعتراض کرده بود.

در همین حال حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، روز پنجشنبه هنگام دریافت رونوشت استوارنامه سفیر جدید جمهوری آذربایجان در تهران، سخنان مقامات جمهوری آذربایجان درباره رزمایش ایران را «تعجب‌آور و تاسف برانگیز» خواند.

او هشدار داد که جمهوری اسلامی درباره «تحرکات» اسرائیل در جمهوری آذربایجان و در کنار مرزهای خود «هر اقدامی که لازم باشد را انجام می‌دهد.»

علی علیزاده،‌ سفیر جدید جمهوری آذربایجان،‌ ابراز امیدواری کرد وقایع اخیر از طریق رایزنی‌های بین مقامات دو کشور به‌زودی حل و فصل شود.

جمهوری اسلامی پیش از این نیز بارها به این روابط نزدیک جمهوری آذربایجان و اسرائیل اعتراض کرده، اما تنش‌های اخیر میان تهران و باکو پس از بازداشت دو راننده کامیون ایرانی به اتهام ورود غیرقانونی به منطقه خان‌کندی قره‌باغ افزایش یافت.

آذربایجان همچنین اخیرا در مسیر جاده گوروش- قافان از کامیون‌های ایرانی به ارمنستان گمرکی دریافت می‌کند./

https://www.asianews.ir/u/3ta
اخبار مرتبط
همسایگان همواره اولویت نخست دولت های مختلف در ایران بوده اند و در دولت آینده هم همین راه برای تقویت دوستی و همکاری با همه همسایگان از جمله با جمهوری آذربایجان ادامه خواهد یافت.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان در یک توییت واکنش قاطعی به اظهارات سفیر رژیم صهیونیستی در باکو علیه سید ابراهیم رئیسی نشان داد.
خبرنگاران نجات‌یافته از سانحه واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران محیط زیست که به کشته شدن دو خبرنگار منجر شد، گفتند که «این اتوبوس از ابتدا ترمز نداشته و می‌خواستند ما را بکشند»، حسن روحانی دستور ارائه گزارشی از این سانحه را صادر کرد.
​دو خبرنگار بر اثر واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران حوزه محیط زیست عازم دریاچه ارومیه در نزدیکی شهرستان نقده کشته شدند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
بهروز دمیرچی
۱۴۰۰/۰۷/۱۰
0
0
0

سلام ترکیه و آذربایجان عددی نیستند که بخوان برای ما شاخ بشن


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید